NOVI PREDMET

Stiže alternativa vjeronauku: Što će sve učenici trebati usvojiti u sklopu ‘Kritičkog mišljenja’?

Dusko Jaramaz/PIXSELL

Predmet će biti ponuđen svim učenicima od 1. do 8. razreda osnovne škole koji ne pohađaju konfesionalni vjeronauk

Ministar obrazovanja Radovan Fuchs je na prijedlog Ekspertne
radne skupine za provedbu kurikularne reforme, u petak objavio
javni natječaj za izbor kandidata za članove radne skupine za
izradu nacrta prijedloga kurikuluma nastavnog predmeta “Kritičko
mišljenje”, piše Slobodna Dalmacija.

Naziv “Kritičko mišljenje” je radni i odnosi se na predmet koji
će, također kao izborni te kao alternativa vjeronauku, biti
ponuđen svim učenicima od 1. do 8. razreda osnovne škole koji ne
pohađaju konfesionalni vjeronauk.

Kako je ranije najavljeno iz Ministarstva znanosti i obrazovanja
(MZO), taj bi novi izborni predmet u osnovne škole mogao biti
uveden najranije 2023./2024. godine.

Iako će njegove programske smjernice i ishode odrediti buduća
radna skupina, iz teksta natječaja jasno je kako će poticanje
razvoja kritičkog mišljenja u vezi svega što ih okružuje biti u
središtu novog predmeta. Istaknuto je kako će kritičko mišljenje
pokrivati gotovo sva područja o kojima uopće možemo misliti, a
tri najčešća su upoznavanje i promišljanje o novim/nepoznatim
pojmovima, etičko-vrijednosno područje te društveno-socijalno
područje.

Što sve trebaju usvojiti učenici?

Učenici u ovom predmetu trebaju usvojiti upravljanje vještinom za
izgradnju vlastitog mišljenja, odabir valjanih argumenata u
raspravama u nastavi i u svakodnevnom životu, prihvaćanje
argumenata sudionika kako bi se zajednički došlo do kvalitetnog
rješenja bez potrebe za dominacijom vlastitog mišljenja, razvoj
jezičnih kompetencija, vještina kritičkog zaključivanja,
izgradnja samopouzdanja i samopoimanja sebe kao autonomnog
samomislećeg bića, a djeca bi trebala naučiti i kako koristiti
one vještine kojima će lakše rješavati kompleksne probleme,
analizirati i vrednovati tuđa mišljenja, biti kreativniji,
originalniji, prilagodljiviji situaciji, fleksibilniji,
tolerantniji na stres.

Zasad se ne zna konkretan sadržaj predmeta, a dosad se spominjalo
kako je zamišljeno da će učenici, primjerice, putem radionica
učiti o općeljudskim vrijednostima poput prijateljstva i
hrabrosti, a u predmetu bi se, uz brojne druge, trebala naći i
tematika zaštite okoliša.

Slobodna Dalmacija piše da
bi u radnu skupinu koja će raditi kurikulum nastavnog predmeta
“Kritičko mišljenje” putem javnog natječaja trebalo biti izabrano
deset članova, i to po dva stručnjaka iz razredne nastave,
predmetne nastave te stručnih suradnika u osnovnim školama, potom
dva stručnjaka za odgoj i obrazovanje iz srednjoškolskog sustava
te dva iz akademske zajednice iz područja društvenih ili
humanističkih znanosti.

Kandidati, uz ostalo, moraju imati završen sveučilišni diplomski
studij, najmanje petogodišnje iskustvo u radu u odgoju i
obrazovanju, biti u aktivnom radnom odnosu, imati razvijene
digitalne kompetencije, poznavati barem jedan strani jezik, biti
upoznati s metodikom nastavnog predmeta, a moraju priložiti i
uvjerenje nadležnog suda da se protiv njih ne vodi kazneni
postupak. Istaknimo da će, osim desetero izabranih javnim
natječajem, među članovima radne skupine biti imenovana i još dva
predstavnika Agencije za odgoj i obrazovanje te jedan iz
Ekspertne radne skupine.

Natječaj traje do 15. listopada, a kandidati će o rezultatima
biti obaviješteni najkasnije u roku od petnaest dana od isteka
roka za prijavu.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest