Slobodan Kos iz Zadra nije običan vozač. Zapravo, Kos je
profesionalni vozač kamiona i autobusa koji je do sada prevalio
nekoliko milijuna kilometara. No, to da nije običan vozač se
odnosi na činjenicu da Slobodan sjedi, vozi i – misli o vožnji.
Zapravo, razmišlja o ponašanju u prometu, greškama koje vozači
učestalo ponavljaju i posljedicama koje se događaju zbog takvog
ponašanja, uključujući prometne nesreće i ishode s velikom
materijalnom štetom i stradavanjem sudionika u prometu,
piše Zadarski.hr.
Prikupio je zavidnu arhivu prometnih grešaka koje je evidentirao
fiksnom kamerom koja se nalazi u kabini njegova kamiona. Ne samo
što snima prometne prekršaje i greške, on ih i analizira, sortira
i raščlanjuje, pokušavajući dokučiti zašto se neprestano
ponavljaju, koji im je uzrok i kako preventivno djelovati da se
ne događaju.
Prošloga ljeta privukao je pozornost u Zadru, kad je petnaest
minuta kamerom snimao jedan rotor i došao do frapantnih podataka:
čak 80 posto vozača ne daje žmigavce u rotoru, od čega stranci 58
posto, a najgori su – pokazalo se – bili taksisti! Za to mu je
bilo je potrebno 10-ak sati truda, kamera na jednom rotoru u
Zadru i petnaestak minuta snimanja, da bi se došlo do frapantnih
podataka i statistike neuključivanja žmigavaca prilikom izlaska
vozila iz rotora.
“Sa Slavoncima nisam imao previše iskustva, jer se za turističke
svrhe malo vozilo po Slavoniji, ali ono što sam primijetio je
nestrpljivost. Smeta mu veliko vozilo ispred njega, hoće ga
pošto-poto prestići. U Dalmaciji egoizam tuče vozače, hoće on
biti prvi, splitsko područje posebno, tamo su ‘ludi’ skroz.
Splićani voze jako brzo… Zagrepčani su također brzi, ali su
ujedno i oprezni, ali Splićani… Zagrepčani su najbolji vozači,
imaju pregled jer ne mogu u Zagrebu voziti bez takvog pregleda
situacije. Zadrani će, recimo, 40 godina ići u grad jednom te
istom cestom bez obzira na uvjete. Zato u Zadru uvijek imate
gužve na istim pravcima svakoga dana, dok alternativni pravci
zjape prazni. Tek kad se nešto zatvori zbog radova, otkrivaju te
pravce. Kod Dubrovčana nema opreza, on ide i on mora, kao i
Crnogorci. Šibenčani kad iziđu iz Šibenika također su ludi. Oni
su u Šibeniku osuđeni na vožnju maksimalno 30 na sat i čim se
maknu na neku širu cestu, katastrofa. Vodičani su jako loši
karakterom u prometu. Ako ti se nešto kao strancu dogodi, neće ti
pomoći. Zapeo sam kamionom jer je parkirao automobil i nisam
mogao proći. Njemu je trebalo tamo stati i kraj, misli se. Ali to
je karakteristika za sve manje gradove, Zadar, Šibenik,
Makarsku… Njega neće nitko dirati i stane gdje ga je volja,
posred ceste. Sličan mentalitet je i u Imotskom. U zaleđu Zadra i
Šibenika znaju se ponašati kao i kad voze traktor s njive.
Neoprezna uključivanja, vrlo su spori… Ličana – nema, teško je
i sresti nekoga u Lici. Riječani su dosta nestrpljivi, a
Istrijani skloni kompromisu. Kad god sam bio u Rovinju, Puli…,
puste veće vozilo da ne koči, što je u Dalmaciji nepojmljivo da
će se promet ubrzati ako se propusti neko vozilo koje čeka i guši
promet”, ispričao je Kos za Zadarski.hr.
(foto: Kristina Štedul Fabac / Pixsell)