Već su najavili da bi štruca polubijelog kruha mogla doseći 15 kuna, a ovih dana i kila brašna za dizana tijesta 10 kuna. Građani već sad doskočili visokim cijenama i našli oaze s rabatima
Ujutro to su penzioneri, u podne studenti, a popodne obitelji.
Tim redom nekako se smjenjuju najčešći kupci u Dukatovim
diskontnim dućanima. Cilj je isti, doskočiti inflaciji i porastu
cijena te dograbiti Dukatove proizvode po dobrim cijenama. Rabat?
Od 20 do 25 posto, ako istječe rok trajanja, cijene se dodatno
ruše.
A u outlet trgovini Žabac kupci izlaze i s računima od 1400 kuna,
gepek se puni do vrha. Osjeti se da ljudi gomilaju hranu pa se
kupuju proizvodi koji mogu stajati u ‘špajzi’ za ‘ne daj Bože’.
Toalet papir od oko 11 kuna? Kad ga poslože na polici Žapca, on
plane kao da je od zlata, ne stigne se napuniti koliko brzo kupci
kupuju.
Provjerili smo naše diskontne dućane, njihovu ponudu i provjerili
kupuju li ljudi tamo više otkako riječ inflacija i poskupljenje
cijena iskaču kao iz paštete. Otkrili smo da im je prodaja
dramatično porasla, da se osjeti da pojedinci gomilaju zalihe, a
trgovci nam potvrđuju – cijene se mijenjaju iz dana u dan, ništa
više nije fiksno.
Gdje je granica poskupljenju? Samo nebo zna i tko se više sjeća
da je prošlog ljeta litra ulja na akcijama bila i ispod 10 kuna,
a sada je na akciji (i to dobroj) 14 kuna? Već smo čuli iz
sektora pekarstva da bi štruca polubijelog kruha mogla doseći 15
kuna, a već nam najavljuju da će ovih dana kilogram brašna za
dizana tijesta preskočiti 10 kuna.
No ljudi su dovitljivi i znaju da postoje mjesta ili oaze gdje za
manje novca mogu dobiti više. Diskonti dućani, nekad toliko
omiljeni, naročito oni uz perjanice prehrambene industrije i
vremešniji će se s dozom sjete sjetiti kako se lom čokolade u
tvorničkom diskontnom dućanu mogao kupiti za siću, da su se
bomboni vagali na lopatice, a da nije bilo teško gradskim
autobusom potegnuti na drugi kraj grada samo radi dobre kupovine.
Diskontni dućani ponovno doživljavaju svoju renesansu, barem po
onome što nam kažu.
“Promet u Dukatovim diskontnim prodavaonicama stalno raste samo u
prvom tromjesečju ove godine 40 posto u odnosu na isto razdoblje
lani, a i kupaca je 12 posto više”, odgovaraju nam iz Dukata.
Dakle, nije samo osjećaj da su ljudi počeli ciljano zalaziti u
diskontne dućane, pokazuje to i statistika. Iz Dukata potvrđuju
da raste i prosječna košarica. “Ona je 24 posto veća nego lani i
iznosi 41,20 kn”, otkrivaju.
Takve oaze jeftinije robe ponovno niču, Dukat ima tri takva
dućana u Zagrebu, po jedan u Slavonskom Brodu i Bjelovaru i
upravo se u njima prošle srijede* litra svježeg mlijeka (3,2%)
mogla dohvatiti za 6,29 kuna (a paralelno je u maloprodaji bila
7,49 kn). Ciglica maslaca bila je 14,99 kuna ili 6 kuna jeftinija
nego drugdje, a tekući jogurt od 180 g bio je 2,79 kuna (u
maloprodaji 3,49 kn).
Za kunu jeftinije nego drugdje bio je i Dukatos jogurt natur,
prodavao se za 4,49 kn, kao i kiselo vrhnje od 200 grama (3,69
kn) te tekući jogurt od 230 grama (3,29 kn). Dvije kune jeftinija
je bila Sensia Snack vanilija sa žitaricama od 190 grama i
prodavala se za 7,99 kuna. Običan jogurt od 180 grama bio 2,79
ili 70 lipa jeftiniji nego u maloprodaji.
Kada bi sve ove proizvode stavili u košaricu, ušparali biste malo
više od 14 kuna nego u maloprodaji. Mnogima dobar razlog da
svrate u Dukat, a ako se uzme i malo više toga, uštede su veće.
Ljudi tamo najviše svrate po trajno mlijeko te fermentirane
proizvode.
Otkrivaju da ljudi kod njih najviše kupuju trajno mlijeko, ali i
značajan dio fermentiranih proizvoda kad sjednu mirovine i plaće,
trgovine su punije, redovi su duži.
Otkrili su nam i zanimljivo detalj – u njihovoj trgovini na
zagrebačkom Dolcu, koja radi od davne 1930.-e godine, svake
minute posluže po jednog kupca ili njih 60 na sat, a po prodaji
su bolji i od najboljih hipermarketa u Hrvatskoj. I time
potvrđuju da ljudi jednostavno vole jeftinije i naravno da je
prodaja veće u dane kad “sjedaju” mirovine i plaće.
Kako je drugdje?
U Food Outlet Žapcu kažu da se osjeti kako ljudi više kupuju,
uglavnom je to roba koja može duže stajati – konzerve,
tjestenina, riža. Prodavačica Matea, koja radi u trgovini u
zagrebačkoj Dubravi, primjećuje da na blagajni “lupa” duže
račune.
“Osjeti se da ljudi češće dolaze, red na blagajni zna biti jako
dug, a računi zaista veliki. Danas je najveći račun bio veći od
1400 kuna. Ljudi najviše kupuju salame, šunke, tjestenine,
tunu…”, kaže nam.
(Prodavačica Matea kaže da se u zadnje vrijeme pred blagajnom
stvaraju redovi, a cehovi idu i preko 1400 kuna. Neki kupci
gomilaju proizvode)
To potvrđuje i Kristijan Zetović, voditelj nabave u Žapcu.
“Ljudi također više troše, vidi se da pojedini kupci rade zalihe,
uzimaju namirnice s duljim rokom trajanja za ‘ne daj Bože’, sve
što može stajati u ‘špajzi’. Prošli smo rat i ljudi ponavljaju
ponašanje, vole dozu sigurnosti i to se sad ponavlja. Rekao bih
da je to psihološki strah jer se ljudi boje nestašice, ali
nestašice neće biti. Pojedinci odlaze s punim gepekom, ali
situacija je, rekao bih – miješana. Neki se ponašaju kao ‘hrčci’
i hvataju proizvode po dobrim cijenama te ih gomilaju. Žele tako
doskočili porastu cijena koje predosjećaju. Drugi i dalje ležerno
kupuju i dolaze češće te odlaze s manjim košaricama”, govori
Zetović.
Njihovu tradicionalnu kupci su, između ostalih,i umirovljenici,
potom student i đaci, ali i sve ostale dobne skupine. Naš
sugovornik primjećuje da ima i dobrostojećih. Nema pravila, kaže.
(Podravkina teglica džema od marelice bila je 12,99 kuna)
Kod njih smo bili prošli četvrtak** i pronjuškali police u
potrazi za dobrim cijenama. Našli smo Philadelphia namaz za 4,99
kuna (u maloprodaji je i tri puta skuplji), Nestlé Fitness
pahuljica za 14,99 kuna (skoro upola jeftinije nego drugdje),
Podravkin džem od marelica od 860 grama za 12,99 kn (po istoj
cijeni je u trgovinama daleko manja teglica od 360 grama). Čajna
kobasica Sljeme od 300 grama mogla se kupiti za 14,99 kuna,
vakumirani obresci trajnih salama Gavrilović i za 49,99 kn/kg,
pršut u kockicama za 49,99 kn.
I da ne bude zabune, u Žapcu ima proizvoda s kratkim rokom
trajanja, ali i onih s regularnim rokom trajanja. Zetović
objašnjava da se ponekad distributeri ili trgovci žele “riješiti”
robe kojoj su možda promijenili visual, odnosno izgled, ponekad
mijenjaju ambalažu ili jednostavno daju robu po povoljnijim
uvjetima.
Razgovarali smo i s kupcima, koji potvrđuju da osjete
poskupljenja i da sad pozornije prate akcije i dobre prilike.
Zlata kaže da hvata dobre cijene.
“A samo s mirovinom muža – znate kako je teško preživljavati. Tu
su i režije pa moramo tražiti gdje je što malo jeftinije. Ako ima
što povoljno kupim da ostane i za kasnije”, govori nam Zlata.
Kaže da se svaka kuna prevrti više puta, kad naiđe na nešto
povoljno, kupi i napravi malo zalihe.
“Uvijek ima nešto pospremljeno, onako kako su nas učili naši
stari, sve su to osnovne stvari”, kaže Zlata.
(Zlata kaže da se svaka kuna prevrti i da osjeti da su cijene
“skočile”)
U trgovini je toga dana bila i Zdenka, koja, pak, ne radi zalihe,
nego radije više puta kupi manje stvari.
“Nisam redovita u dućanu, ali navratim. Danas sam kupila koju
sitnicu , tunu, dvopek. Cijene su niže, osjeti se”, kaže nam.
Zetović iz Žapca primjećuje da ljudi kupuju više one stvari koje
mogu stajati, a potrebne su za osnovni komplet ručka već
spomenutu rižu, tjesteninu i konzerve.
Tako su na dan kad smo ih posjetili imali Evelin kremu s
ekstraktima puža za svega 19,99 kn, kao i lom premium čokolade
Vrsna, inače našeg poznatog proizvođača koji čokolade radi ručno
i omiljene su među turistima, za 6,99 kuna. Doduše, čokolada je
bila samo u celofanu i bez kutije, ali inače ona u maloprodaji
košta i 30 kuna.
(Žabac ima i “zdravi” kutak s veganskim i bezglutenskim
proizvodima)
U Žapcu su otvorili i ‘zdravi’ kutak za bezglutenske i veganske
proizvode pa su tako nudili i Nutribella Snackove za 5,99 kuna,
Aronko sok od aronije za 19,99 kuna, kao i Vege Eko Burgere za
14,99 kuna, Humus za 12,99 kuna.
Naš sugovornik progovara i tome što nas čeka.
“Na tržištu se osjete poremećaji i poskupljenja su krenula i
prije rata u Ukrajini. Trgovina više nije ista kao u vrijeme
prije COVID-a, kad je globalizacija na razini svijeta
funkcionirala potpuno drukčije. Sad distributeri traže nove
kanale, nove proizvođače. Usporedbe radi, jedan kontejner
iz Kine nekad se uvozio za 2000 dolara, a u jednom trenutku došao
je do 18.000 dolara. Tu distribucijski kanali pucaju”, otkriva
nam naš sugovornik.
(Lom Vrsna čokolade mogla se kupiti za 6,99 kuna, inače je ta
čokolada preko 30 kn)
Kaže da pojedenih artikala već sad nedostaje, radi se zapravo o
skupljim proizvodima čija bi cijena sada trebala biti toliko
visoka da je nitko ne bi kupio. To se sklanja iz prodaje.
“I na razini EU stvara se jedna vrsta izolacionizma jer pojedine
zemlje ograničavaju ili zabranjuju izvoz pobjednih dobara”, kaže
Kristijan. Ne vjeruje da će do nestašice doći, ali teško može
predvidjeti hoće li i koliko cijene rasti.
(Kristijan Zetović, voditelj prodaje Žapca, kaže da neki i dalje
dolaze više puta i kupuju manje, a drugi nakrcavaju gepeke i da
se osjeti da rade zalihe)
A kako ide sezone i kako su popustile epidemiološke mjere, diže
se i prodaja u diskontnom dućanu Maraske na zadarskom poluotoku.
“Kupuje se pomalo sve više, ide sezona pa vjerujemo da će i sve
više ljudi dolaziti. Specifičnost našeg dućana je da su naše
cijene između redovnih maloprodajnih i akcijskih cijena koje
imaju naši partneri koji prodaju Maraskine proizvode”, otkrivaju
u Maraski.
Ako nešto izlazi iz asortimana, bude i jeftinije, ali
najprodavaniji u njihovu dućanu je tradicionalno maraskin
Pelinkovac Zadar (koji se u ponedjeljak nudio po 76,99 kn/l) ,
potom sirup Amarena (24,99 kn/l), Maraskino (89,99 kn/l), njihov
orahovac (86,99 kn/l) te travarica (72,99 kn/l). Zanimljiv
kupcima, otkrivaju nam iz Maraske je i novi zeleni Pelinkovac
koji je nešto blažeg i slađeg okusa od originala te orahovac s
čokoladom.
*cijene koje smo naveli vrijedile su u Dukatovim diskontnim
dućanima u srijedu, 6. travnja i mogu se mijenjati, kao i ponuda
u pojedinim trgovinama.
** cijene koje smo naveli vrijedile su u četvrtak, 7. travnja i
mogu se mijenjati, kao i ponuda u pojedinim trgovinama.