Potvrdili su da se radi o sovjetskom modelu Tupoljev TU 141, u padu je oštećeno 96 motornih vozila, a materijalna šteta je 600.000 kuna. Sadržaj crne kutije potpuno je uništen
Županijsko državno odvjetništvo u Zagrebu na konferenciji za
novinare iznijeli su informacije o dosadašnjim rezultatima
izvida vezanih za pad bespilotne letjelice.
Podsjetimo, bespilotna letjelica sovjetskog tipa 10. ožujka u
večernjim satima pala je u neposrednoj blizini Studentskog doma
Stjepan Radić na Zagrebačkom Jarunu. Prije pada, osim teritorija
Republike Hrvatske, preletjela je zračnim prostorom još dvije
članice NATO-a, Mađarske i Rumunjske.
Na konferenciji su govorili Jurica Ilić, županijski državni
odvjetnik u Županijskom državnom odvjetništvu u Zagrebu,
brigadir Jadranko Karlušić, načelnik Sektora Kriminalističke
vojne policije, brigadir Mario Počinok, glavni vojni
zrakoplovni istražitelj, čelnik Povjerenstva za istragu pada
bespilotne letjelice u Zagrebu, bojnik Mile Tomić, načelnik
Odjela za nadzor ispravnosti i upravljanje klasom V u Logističkom
operativnom središtu, Zapovjedništvo za potporu, OS RH, Ivana
Bačić, dipl.ing., glavni vještak za požare i eksplozije, Centar
za forenzična ispitivanja, istraživanja i vještačenja “Ivan
Vučetić”.
Uvodno je Ilić rekao:
“Zbog interesa javnosti ŽDO je do sada izdalo nekoliko priopćenja
i 12. ožujka smo obavijestili da smo s nadležnim službama počeli
s očevidom koji je trajao od 11. do 14. ožujka ove godine.
Priopćenjem od 16. ožujka javnost je obaviještena da se nakon
očevida nastavio s kriminalističkim istraživanjem i da se radi o
teškom kaznenom djelu. Zbog složenosti slučaja, istraživanje je
povjerene Županijskom državnom odvjetništvu (ŽDO), 23. ožujka
radi analize tragova izdani su nalazi za provjeru kemijsko
fizikalnog i balističnog vještačenja te je zatraženo mišljenje
avio-tehnike službe. Iz balističkog vještačenja bilo je vidljivo
da se radio, a aviobombi s upaljačem ali do tada nismo mogli
donijeti cjeloviti zaključak.”
Brigadir Karlušić nastavio je:
“U 23.04 na području Jarunske ulica, u neposrednoj blizini
studentskog, pao je dron Tupoljev TU 141. Šteta je nastala na 96
motornih vozila i neslužbeno je procijenjena na 600.000 kuna.
Četiri su lokacije (pada op.a) – na nogometnom igralištu u
Veslačkoj nađen je zadnji kunus, potom padobran na Gredicama te
na Jarunu kočeći padobran. Letjelica i njeni dijelovi prevezeni
su u vojarnu hrvatske vojske na daljnje analize. Izuzeli smo
uzroke, metalne fragmente nalik na dijelove ubojnog sredstva.
Izuzete su kamere videonadzora, njih tri koje su djelomično
zabilježene događaj, ali ne i sam pad”.
Letjelica visokih preformansi
Na konferenciji su iznijeli da se letjelica lansira pomoću
posebnog vozila i raketnim pogonom, nakon toga preuzima klasični
mlazni motor mogućnošću polijetanja 5 do 15 puta. Proizvedeno je
152 komada, postoje inačice za dan i za noć. Ima aerofotoopremu
visoke kvalitete i rezolucije, smještena je u nosu sa snimanjem
prema naprijed i okomito dolje. Točnost slijetanja je + ili – 400
metara. To je potpuno automatiziran stroj s mogućnošću
snimanja.
Brigadir Počinok je govorio o tehničkim karakteristikama
bespilotne letjelice:
“Ovaj događaj spada u kategoriju zrakoplovne nesreće zbog
uništenja letjelice. Kad je riječ o samoj letjelici, ona je bila
strogo čuvana tajna u Sovjetskom savezu. Namijenjena je za
dubinsko izviđanje s taktičkog, operativnog i strateškog levela.
Ima visoke performanske što se tiče letnih karakteristike,
snimati može od 300 do 6000 metara. Letjelica je ušla u 22.57 u
zračni prostor Hrvatske brzinom od 860 do 950 na sat, visinu je
držala 1031 metar.”
Nastavio je:
“Pri dolasku u šire područje Zagreba, osam do 10 kilometara prije
točke udara, bespilotna letjelica počinje manevar slijetanja s
padobranom. Na osmom do desetom kilometru letjelica je krenula u
promjenu položaja što znači da se dovode uvjeti za slijetanje.
Istovremeno se isključuje motor iz pogona, aktivira se kočeći
padobran koji je smješten u zadnje dijelu letjelice i aktivira
se. Letjelica izbacuje višak goriva. U zadnjem radarskom zapisu
letjelica je došla do 2.000 m i brzine od 90 na sat i tad ponovno
mijenja položaj prema dole. To sve odgovara normalnoj proceduri.
Pri toj se promjeni otkačio padobran i time se aktivira glavni
padobran.”
Nastavio je da u normalnom slijetanju letjelica tada visi,
stabilizira se propadanje na 6 metara u sekundi i izbacuje se
amonijak, aktivira se stajni trap. U isto vrijeme izvlače se
sonde, odnosno ticala koji služe za aktivizaciju retrorakete.
“Promptno se smanjuje brzina propadanja na dva metra u sekundi i
tada letjelica slijeće. Odbacuje se glavni padobran da ne bi
došlo do prevrtanja. Što se dogodilo kod nas? U procesu
izbacivanja glavnog padobrana, jednostavno nije bilo mehaničke
veze između same letjelice i glavnog padobrana. To znači da je u
isto vrijeme retroraketa ostala u svom ležištu, nije uspjela
promijeniti položaj i jednostavno je s visine od oko 1700 metara
iskliznula iz padobrana i okomito udarila o tlo”.
Sadržaj crne kutije uništen
Potom je iznio zaključak: “Nije bilo mehaničke veze između same
letjelice i glavnog padobrana. To znači da je istovremeno
retroraketa ostala u svom ležištu, nije se promijenila i s visine
od oko 1700 metara iskliznula iz padobrana i okomito udarila u
tlo. Kad govorimo o tehničkom faktoru, tehničkom pregledu, možemo
zaključiti da je u tijeku pada bio relativno aktiviran stajni
trap. Ove sonde, jedna je izletjela, a druga je ostala u svom
ležištu. Retroraketa je ostala u svom ležištu do pada, a nakon
toga zbog udara izletjela iz svog ležišta i budući da ima
mehanička oštećenja je bila aktivirana, što i objašnjava jaku
bijelu svjetlost koja se vidi na snimci. Kad govorimo o ukupnom
dojmu letjelice stanja oplate u svih sklopova od motora, uređaja,
zaključak je da je letjelica bila u vrlo dobrom stanju, održavana
je. Motor pri udaru nije radio. Nađena je crna kutija, bitno
oštećena, ali sam medij na koji se snima zapis je u potpunosti
uništen i nije bilo šanse za oporavak.”
O uzroku pada
“Sa stajališta zrakoplovnih operacija, tehničkog pregleda,
povjerenstvo je zaključilo da je uzrok pada narušen slijed u
dijelu aktiviranja glavnog padobrana, zbog fizičkog nepostojanja
sustava veza letjelice i padobrana. Zato je na velikoj visini
odbacila glavni padobran i slobodno padala do udara u tlo. Ovo je
finalni zaključak”, rekao je.
Pronađen upaljač bombe
Bojnik Mile Tomić Potvrdio je da je na bombi pronađen upaljač i
pokazao je zatim i fotografiju spomenutog upaljača.
“Nedvojbeno je utvrđeno da se radilo o krhotinama aviobombe OFAB
100-120”, rekao je. Prikazali su i slike krhotina bombe te je
naglasio da je bomba eksplodirala pri padu.
Ivana Bačić, glavna vještakinja za požare i eksplozije iz Centra
za vještačenje “Ivan Vučetić”, kazala je da na fragmentima i u
krateru nisu pronađeni vojni eksplozivi, ni privredni eksplozivi.
“Potvrđena je prisutnost amonijaka na mjestu pada”, objašnjava i
dodaje da su pronađeni tragovi kerozina s letjelice.
Prilikom udara došlo je do eksplozije eksplozivnog sredstva, to
pokazuje nastanak kratera, raspršivanje zemlje i kamenja,
potvrdila je Bačić.
Navjerojatnije je korištena visokoenergetska tvar ili smjesa
organskog porijekla, u eksploziji je u potpunosti razgrađena. Što
u konačnici onemogućava njezinu identifikaciju.
Nije bilo vojnih eksploziva
“Takva bomba bi trebala sadržavati do 46 kila vojnog eksploziva
TNT-a, za koji bi bilo karakteristično, osim tragova koji
nastanu, nastanak i zacrnjenja, a to je posljedica, takozvane
negativne bilance kisika”, rekla je i nastavila da “takvi tragovi
nisu uočeni”.
“Nije došlo do usitnjavanja na cijelom dijelu aviobombe, nije
provedenim tehnikama detektirani TNT-a, niti drugih vojnih
eksploziva i svi ti elementi ne podržavaju hipotezu da se u
tijelu bombe nalazila tolika količina TNT-a. Došlo je do
eksplozije improviziranog eksplozivnog sredstva i eksplozivne
tvari koja ne pripada skupini tradicionalnih vojnih ni privrednih
eksploziva. Najvjerojatnije je korištena nekonvencionalna tvar
ili smjesa koja je u potpunosti kemijski razgrađena, što
onemogućava njezinu identifikaciju “, nastavila je.
Na pitanje kako je moguće da je punjenje izgorjelo bez kemijskih
tragova, a da se ne zna što je unutra, Bačić je rekla da bi se
očekivalo zacrnjenje i pronalazak ostatka eksploziva da se radilo
o vojnim eksplozivima.
“Ovo može biti cijeli niz tvari i upirati prstom u nešto bilo
neodgovorno. Radi se vjerojatno o tvari koja je imala dovoljnu
količinu kisika da pri visokim temperaturama dođe do potpune
razgradnje do plinovitog stanja, tako da se ne može ustanoviti
porijeklo. Ne mogu se ti plinovi razlikovati od onih koji su u
zraku”, odgovorila je.
Još jednom je navela kako na pitanje, o kojem je eksplozivu
riječ, sa strane kemijskog vještačenja ostati neodgovoreno. Bačić
je rekla da su “utvrdili da nema tragova vojnih eksploziva, a
mogućnosti, koja bi se druga eksplozivna tvar mogla nalaziti u
aviobombi, velike su”.
Na pitanje je li bilo političkih pritisaka na Centar I. Vučetić u
istrazi proteklih tjedana, odgovorila je da nije te da iza nalaza
stoji potpisom.
Na pitanje je li letjelica imala kompas, Počinok je odgovorio
kako uređaja nema u letjelici.
Namjera joj nije bila izviđanje
“Koliko smo utvrdili, nije bilo preinaka i modernizacije”, rekao
je. Ponovili su, čim je bomba sastavljena u letjelicu, da njena
namjena nije bila izviđanje.
Novinare su zanimali i detalji boja. Nađene su siva i crvena i to
trajne boje, te žuta i plava boja koja se ljuštila. Na pitanje,
znači li to da je sovjetska letjelica prebojena u ukrajinske
boje, Ilić je poručio da su postojale žuta i plava boja te da je
to zaključak.
Na konferenciji nisu odgovorili je li letjelica došla s
ukrajinske ili ruske strane jer se tim dijelom istrage bave
tijela koja su vezana na inozemstvo, nego je to u ingerenciji
diplomacije i vojne suradnje.
Je li Zagreb bio cilj napada ili se radi o grešci u slijetanju?
Počinok je odgovorio:
“Sustav automatskog slijetanja aktivira se ovisno o količini
goriva i o zadanim parametrima kad da se aktivira, tj. prijeđenim
kilometrima. Ovdje nije bilo čak tri ključna spoja, postojala je
cijela namjera, na neki način je onesposobljena da sleti u
unaprijed izabranom režimu. Ne mogu reći da je došlo do greške
jer nedostaje nekoliko ključnih elemenata.”
NATO nisu obavijestili
Na pitanje novinara je li NATO izviješten o nalazima istrage,
odgovorili su da ŽDO nema kontakte s glavnim tajnikom NATO-a.
Izneseni su i detalji da je u istrazi nisu našli tragove
izviđačke opreme i senzora, da je bomba mogla biti na području
nosa.
Zlatan Novak, stalni sudski vještak za forenzične i 3D
rekonstrukcije prezentirao je slike nastale 3D skeniranjem,
odnosno trodimenzionalni model rakete.
Na pitanje, hoće li DORH podignuti optužnicu protiv nepoznatog
počinitelja, Ilič je odgovorio: “DORH poduzima unutar svog
djelokruga one radnje koje su propisane zakonom i njegova dužnost
je otkrivanje počinitelja. Ne postoje interesi DORH-a, naša
dužnost je da otkrijemo počinitelja kaznenog djela. Protiv
nepoznatog počinitelja ne možete podignuti optužnicu jer ne znate
koga tužite.”