Cijene proizvoda svakim su danom sve veće, a mnogi proizvodi sve manji, kad je riječ o težini
Sve je krenulo s čokoladom. S početnih 100 grama, standard je
postao 80, a danas se “otopila” na mršavih 75 grama.
Ispuhala se i tjestenina. Sada se uglavnom prodaje, u najboljem
slučaju po istoj cijeni, ali u pakiranju od 400 grama.
Postupno se smanjuje i količina deterdženta za rublje. S jedne
litre, spao je na 900 mililitara. Mnogi se proizvodi, malo po
malo smanjuju. Gotovo da više ne postoji onaj koji je zadržao
istu težinu, ali i cijenu.
“To su čiste prijevare, obmana ljudi. Misliš da je količina pola
kilograma, onda dođeš doma i shvatiš da je to 40 dekagrama”,
smatra Nevenka Klarić iz Zagreba.
“To je kod nas poznata stvar da se gramaža smanjuje, a cijena
ostaje ista – pa to uopće nije čudno”, kazala je Sanja Magdić iz
Zagreba.
Postupno smanjivanje gramaže traje godinama.
“Čašicu jogurta smo naviknuli da je 2 decilitra, sad je već 150
grama. Bilo je prije 180, sad je 150 – to više nitko ne
registrira”, objašnjava Ana Knežević, predsjednica Hrvatske
udruge za zaštitu potrošača.
“Mislim da je to najvidljivije na vodi i bezalkoholnim pićima.
Vrlo male su razlike cijene proizvoda od pola litre, litre i
dvije litre – jer je sama sirovina ili tekućina u proizvodu puno
jeftinija od pakiranja”, kaže Zvjezdana Blažić, konzultantica u
poljoprivredno-prehrambenoj industriji.
Pa tako, primjerice i kruh od jednog kilograma, danas gotovo da i
ne postoji u ponudi.
“Veliki kruh, recimo gramažom kile – teško prodaš, dok pola
kilograma i 30 deka se više proda jer ljudima je to dosta”,
istaknuo je Miroslav Trajković, vlasnik pekarnice u Zagrebu.
Ali i skuplje. Kupite li dva kruha od pola kilograma, u ovoj
zagrebačkoj pekarnici izdvojit ćete 21 kunu. Jedan od kilograma
platit ćete 13.
“Uvijek se isplati manja gramaža, jer imaš drugačiju cijenu. Ako
napraviš od kile to je manja zarada, ali vi su tako počeli, u
cijeloj prehrani ide manja gramaža da više imaju koristi od toga.
Jer ti ako napraviš kilogram kruha tu nisi ništa dobio”, kaže
Trajković.
Iako manja količina proizvoda za isti iznos u konačnici nije
ništa drugo nego podizanje cijene, zakonski je sve čisto i
legalno.
“Trgovci tu, kao ni proizvođači ništa ne krše, oni mogu
zapakirati kako hoće – na nama je kao potrošačima da to sve
provjeravamo i gledamo i onda donosimo odluku hoćemo li to kupiti
ili ne”, tvrdi Knežević.
Pitanje je samo zašto manje grama nismo osjetili i na cijeni.