Troškovi struje u vodećim trgovačkim lancima veći su u prosjeku za 30 posto
Svjedoci smo niza poskupljenja posljednjih mjeseci – od cijena
osnovnih namirnica preko cijena naftnih derivata do cijena struje
i plina. Upravo je to jedan od razloga zašto europske vlade
potiču građane na štednju energije, a u Hrvatskoj su u tom smjeru
krenuli i određeni trgovački lanci.
Interspar je stoga u listopadu odlučio reducirati rad rasvjete u
trgovinama. “S reduciranom rasvjetom SPAR očekuje dodatnu uštedu
električne energije od cca 280.000 kWh na godišnjoj razini što
predstavlja prosječnu godišnju potrošnju električne energije čak
80 hrvatskih kućanstava”, priopćili su listopadu.
Idu li u takvom smjeru i drugi trgovački lanci i koje konkretne
mjere planiraju uvesti, istražio je
N1.
LIDL
Iz Lidla su za N1 rekli da štedljivim upravljanjem resursima žele
doprinijeti zaštiti okoliša, a dodaju da se temom energetike
intenzivno bave već duže vrijeme. Navode da su njihove trgovine
opremljene LED rasvjetom, a neke i koriste vlastite fotonaponske
sustave za proizvodnju električne energije. Također ističu da
Lidl Hrvatska od 2017. godine ima certificirani sustav
upravljanja energijom ISO 50001.
Što se tiče konkretnih mjera, iz Lidla su priopćili da od 30.
studenog planiraju implementirati sljedeće mjere:
1. Postaviti temperaturu u prodajnom prostoru maksimalno na 19 °C
tijekom razdoblja grijanja.
2. Smanjiti vrijeme rada osvjetljenja prodajnog prostora (prije
otvaranja i nakon zatvaranja trgovine), parking rasvjete i
rasvjete reklamnih loga.
3. Smanjiti intenzitet rasvjete u prodajnom prostoru do 30%.
“Ove mjere ne utječu na naše rashladne uređaje. To znači da u
našim rashladnim uređajima nikada ne padamo ispod zadane
temperature, tako da naši proizvodi uvijek ostaju svježi, a kupci
se mogu pouzdati u uobičajenu Lidl kvalitetu”, pojašnjavaju iz
ovog trgovačkog lanca za N1.
Što se tiče samog poskupljenja, iz Lidla navode da su troškovi
električne energije veći za “oko 20% u odnosu na prošlu godinu
jer je cijena električne energije veća nego prošle godine.
Također, troškovi su veći nego prošle godine zbog otvaranja novih
trgovina i većeg broja punionica za električna vozila.”
KONZUM
Iz Konzuma također navode da je energetska učinkovitost
zastupljena u svim aspektima njihova poslovanja. “Za sve
postavljene ciljeve upravljanja energijom, sigurnosti hrane i
zaštite okoliša u Konzumu su osigurani resursi te se potiče
nabava energetski učinkovitih proizvoda i usluga, a sve u cilju
sprečavanja zagađenja, smanjenja onečišćenja te održivog
korištenja resursa”, priopćili su iz ovog trgovačkog lanca za N1.
Zbog očekivanog povećanja troškova električne energije u idućoj
godini i u Konzumu se okreću određenim mjerama uštedama.
“Već neko vrijeme ulažemo u energetski učinkovitiju i štedljiviju
LED rasvjetu u našim prodavaonicama, skladištima i drugim
objektima te ćemo je do kraja godine implementirati u gotovo svim
maloprodajnim objektima diljem Hrvatske”, naveli su iz Konzuma i
dodali:
“Osim toga, postavljamo vrata na rashladne vitrine u
prodavaonicama kako bismo smanjili potencijalne gubitke hladnog
zraka prema prostoru. Kao mjeru dodatne uštede, reducirat ćemo
rasvjetu i temperaturu prostorija gdje je to moguće, prilikom
čega ćemo pažljivo voditi računa o sigurnosti zaposlenika i
kupaca.”
Također, u Konzumu planiraju i ugdradnju solarnih panela “koji će
nam omogućiti još veće uštede i povećanje korištenja energije iz
obnovljivih izvora čime ćemo dodatno doprinijeti i zaštiti
okoliša”.
STUDENAC
Studenac je već implementirao određene mjere uštede, ali
razmišljaju i o dodatnim ulaganjima kako bi se povećala
energetska učinkovitost.
“Na snazi je pridržavanje kućnog reda u kojem su naglašene mjere
od gašenja rasvjete i aparata nakon završetka rada poslovnice do
racionalnog korištenja rashladnih i klimatizacijskih uređaja
tijekom rada. U planu je i ulaganje u postojeću mrežu kroz
projekte zamjene rasvjete, kompenzacije jalove energije i
rekonstrukcije trgovina, a montažom uređaja s boljom energetskom
učinkovitosti planiramo ići u smjeru dodatne uštede električne
energije”, poručili su iz Studenca za N1.
JYSK
U trgovačkom lancu JYSK također planiraju provesti niz akcija
kako bi uštedjeli, a navode da su troškovi struje u odnosu na
prethodnu godinu veći za 30%.
Naveli su i kojim konkretnim mjerama planiraju provesti uštede:
1. Startali smo s edukacijom djelatnika kako bi povećali samu
svijest o važnosti provođenja mjera uštede na razini cijele
kompanije.
2. Optimizacija potrošnje kroz definiranje i pridržavanje
optimalne temperature za hlađenje i ugrijavanje prostora
(trgovina, skladište, ured).
3. Ugradnja efikasnijih rješenja za uštedu poput senzora za
automatsko paljenje rasvjete, upotreba efikasnije LED rasvjete,
na sve uređaje koju nisu neophodni za kontinuirani rad sustava
postavljaju se prekidači s vremenskim upravljanjem te
postavljanje solarnih panela na objekte.
IKEA
S obzirom da s dobavljačima imaju ugovorenu godišnju isporuku
energije, u IKEA-i nije bilo promjene cijene električne energije.
No, ističu da se zalažu za održiviji način života koji
istovremeno smanjuje i troškove.
“Smanjujemo postavljene vrijednosti grijanja i hlađenja što je
više moguće s obzirom na kupce, djelatnike i vanjsku temperaturu,
a sva vanjska rasvjeta gasi se u 22:30 uključujući IKEA toranj
(veliki IKEA logo), natpise, reklamne ploče i rasvjetu
parkirališta. Uz to, zamijenili smo perilice suđa i ostalu opremu
u restoranu novom s energetskim certifikatom A+ čime je smanjena
potrošnja vode i struje. Trenutačno se zamjenjuju sva rasvjetna
tijela koja nisu LED na LED”, naveli su iz IKEA-e u odgovoru za
N1.
Dodaju da zahvaljujući solarnim panelima koji su ugrađeni na krov
robne kuće godišnje proizvedu vlastite energije koja im je
dovoljna za mjesec dana njihovih potreba, odnosno oko 300 MWh.
IKEA redovito euducira i zaposlenike o odgovornom korištenju
električne energije, poput gašenja računala, svjetla u sobama i
slično.
Što se tiče dodatnih mjera koje planiraju, navode da su u procesu
postavljanja rješenja koje će drastično smanjiti gubitak topline
u skladištu.
“Riječ je o rampama za kamione za istovar robe, koje imaju
“zračne zavjese” koje sprječavaju izmjenu topline između vanjskog
i unutarnjeg prostora trgovine. Pokrenuli smo projekt za
povećanje proizvodnje naše fotonaponske elektrane – dodavanjem
više fotonaponskih panela i povećanjem kapaciteta naše
fotonaponske elektrane na 400 kWh što će nam omogućiti da do 3
mjeseca budemo pokriveni vlastito proizvedenom obnovljivom
energijom”, kazali su iz IKEA-e za N1.
Također dodaju da je IKEA tvrtka koja kupuje energiju samo iz
100% obnovljivih izvora.
Što kaže Vlada?
O mjerama uštede upitali smo i Ministarstvo gospodarstva i
održivog razvoja koje nas je uputilo na Vladine smjernice u
kojima su navedeni konkretni potezi koje mogu povući i
poduzetnici, ali i građani.
“Poduzetnici su izuzetno pogođeni trenutnom energetskom krizom
zbog značajnog povećanja cijena kako prirodnog plina, tako i
električne energije”, navodi se u smjernicama Vlade RH.
Stoga se preporučuje zamjena prirodnog plina kao energenta drugim
energentima, poglavito električnom energijom uz osiguranje
vlastite proizvodnje iz fotonaponskih sustava.
Osim klasičnih mjera uštede, poput smanjenja temperature grijanja
i optimizacije sustava hlađenja, preporučuje se i provođenje
energetske obnove zgrada.
“Dubinskom obnovom koja uključuje mjere energetske učinkovitosti
i vlastitu proizvodnju objekti mogu postati energetski neovisni”,
navodi se u smjernicama.