Što se tiče minimalnih kazni za prebrzu vožnju nismo baš strogi. Najstroža je Norveška u kojoj ćete platiti minimalno 711 eura. Prva sljedeća je Nizozemska u kojoj je najmanja kazna 186 eura. Treća je Italija sa 143 eura, a dno tablice drži Češka
Vozač Ivan u BMW-u je prošao kroz tri crvena svjetla, sa 113
kilometara na sat. U krvi je imao 2.65 promila alkohola u krvi, a
popio je i Normabel. Naletio je na taksi, 42 godišnji taksist
Krunoslav je poginuo, a putnik Josip u taksiju završio u komi. To
se dogodilo početkom godine u Zagrebu, a sada je vozač osuđen na
šest i pol godina zatvora. Kad izađe, tri godine neće smjeti
voziti. Ovaj je mučan slučaj još jednom otvorio raspravu o tome
treba li vozače strože kažnjavati, i ima li Hrvatska preblage
kazne.
I ovu godinu završit ćemo s neslavnom brojkom od gotovo 300
poginulih u prometu. Sedam na 100 tisuća stanovnika. Europski
prosjek je dvostruko manji.
“Svi nekud žure, ali moraju biti svjesni da žurbom samo doprinose
nastanku prometnih nesreća i najtežih posljedica”, kazao je
Tihomir Drobec, Služba za sigurnost cestovnog prometa PUZ-a.
Dokazuje to i statistika jer samo u Zagrebu ove je godine
zabilježeno oko 114 tisuća prometnih prekršaja. Više od trećine,
čak 40 tisuća, bilo je zbog prevelike brzine.
“Radila sam, bila sam s učenikom, izlazili smo, isključivali smo
se s autoputa i gospođi iza nas se žurilo na posao ona je mislila
da ćemo mi krenuti, auto se isključio i zaustavila se, ali na
nama”, ispričala je Gorana Hunić, instruktorica vožnje i rally
vozačica.
Gorana je inače instruktorica vožnje, ali i rally vozačica.
Snimali smo je nedavno. Danas samo preko mobitela jer je, zbog
prometne nesreće, na bolovanju.
“Evo ja sam jedna od tih koja voli stisnuti papučicu gasa ali ja
sam to riješila tako da sam se učlanila u klub”, poručuje Hunić.
No, većina se kod nas ipak učlanjuje u neki drugi klub – onaj
kažnjenih. Austrijancima novost, nama praksa već tri godine –
oduzimanje vozila.
“Što se tiče te mjere oduzimanja vozila prvo moramo utvrditi da
se radi o najtežim prometnim prekršajima, a kad govorimo o
nepropisnoj brzini to je onda prekršaj kada je prekoračena brzina
za 50 kilometara više od dopuštene ili prometnim znakom
ograničene brzine u naselju”, tvrdi Drobec.
Kad se policajac uvjeri da ste za taj prekršaj već dva put bili
pravomoćno kažnjeni, treći put će vas uhititi, oduzeti vam vozilo
i odvesti prekršajnom sucu.
“Što se tiče oduzimanja vozila za najteže prekršaje oduzeto je
121 vozilo od čega je pravomoćnom sudskom odlukom trajno oduzeto
22 vozila, dok se za 17 vozila čeka presuda visokog prekršajnog
suda”, kaže Drobec.
“Sudovi su bili skeptični oko tog modela jer automobil su
smatrali osobnom stvari a ne sredstvom počinjenja prekršaja ili
sredstvom počinjenja kaznenog djela pa je tu bio malo prijepora,
ali evo sudska praksa je pokazala da se i to može prebroditi”,
objašnjava Rajko Horvat, prometni stručnjak.
Oduzeti se može i vozilo koje nije u vlasništvu vozača koji voli
stiskati gas.
“Sve ono što ide u cilju povećanja sigurnosti cestovnog prometa
nije loše je li to baš prava mjera e to je drugo pitanje”, dodaje
Horvat.
Što se tiče minimalnih kazni za prebrzu vožnju nismo baš strogi.
Najstroža je Norveška u kojoj ćete platiti minimalno 711 eura.
Prva sljedeća je Nizozemska u kojoj je najmanja kazna 186 eura.
Treća je Italija sa 143 eura. Dno tablice drži Češka u kojoj ćete
za isti prekršaj platiti svega 19 eura. U Albaniji 20. A Hrvatska
je, po strogoći, u donjem dijelu tablice s minimalnom kaznom za
prekoračenje brzine od 40 eura.
Što se maksimalnih mogućih kazni tiče, tu i nismo tako loši. U
Švicarskoj biste mogli platiti više od 12 tisuća eura. U Finskoj
7 165. Kod nas 2150 što je i najveća kazna među zemljama u
okruženju. Slovenci bi vas mogli kazniti s maksimalno 1280 eura.
Bosanci s 200 eura manje, a u Srbiji ćete, ako stisnete gas,
platiti maksimalno 85 eura.
“Kazne mogu biti jako visoke, ali pitanje je koliko onaj kojem je
određena takva kazna može li on to platiti i kako će to platiti”,
kazao je Horvat.
Inače, u Švicarskoj se, pošteno, kazna naplaćuje prema visini
primanja prekršitelja, pa tako iz te zemlje dolazi i rekorder.
Naime, jedan je njihov vozač potegnuo 290 na sat, čak 170 iznad
ograničenja, zbog čega je platio kaznu od gotovo 700 tisuća eura.
“S obzirom na naš standard mislim da bi te kazne ipak mrvicu
ljudima dale svijesti da se kontroliraju”, tvrdi Hunić.
No, slažu se svi važnija od kazne je edukacija vozača. Od malena.
A u toj disciplini nismo baš Nevera, više ocvali fićo.