MUKE PO CIJENAMA

Napolitanke, ajvar, pasirana rajčica… Zašto naše proizvode koje izvozimo plaćamo skuplje od onih koji uvoze?

Davor Puklavec/PIXSELL

Od zemlje do zemlje različit je PDV, marže, logistički troškovi... Primjera nižih cijena hrvatskih proizvoda u stranim zemljama je bezbroj, i da, sve je po zakonu

Hrvatska kava, hrvatski ajvar, hrvatske čokoladne napolitanke!
Sve redom – za Hrvate skuplje nego za strance. Primjerice
omiljeni čokoladni keks Nijemcima je slađi nego Hrvatima. Razlika
u cijeni gotovo je jedan euro.

“Kad naši ljudi dođu iz Njemačke, Poljske, Švicarske i vide
cijenu hrvatskih proizvoda u Hrvatskoj ostaju zapanjeni i kažu da
ne mogu vjerovati kako su ti proizvodi puno skuplji nego u zemlji
u kojoj žive, primjerice Njemačkoj”, priča Dijana Kladar,
odvjetnica iz Društva za zaštitu potrošača.

Pa i najpoznatiji hrvatski začin, Vegetu, stranci plaćaju
jeftinije.

U Irskoj jedan kilogram stoji 5 i pol eura, u Njemačkoj 6 eura i
29 centi – u Hrvatskoj 6 cijelih 77 – što znači da je kilogram
sušenog začina gotovo 10 kuna povoljniji Ircima, a Nijemcima
nešto više od 3 kune.

Nije to hrvatski specijalitet, kažu stručnjaci.

“Toga imamo već 50-ak godina na primjeru Japana, gdje se
proizvodi koji se izvoze u cijeli svijet koštaju uglavnom više
nego u samom Japanu. To nije nikakva specijalnost Hrvatske, a to
je i odluka poslodavca, a ne državna odluka”, rekao je Slobodan
Školnik, stručnjak za cijene u maloprodaji.

Poslali smo upit vodećim hrvatskim proizvođačima, odgovorila je
jedino Podravka koja tvrdi da nema utjecaj na krajnju cijenu u
Hrvatskoj, kao ni inozemstvu.

Podravkini proizvodi na različitim tržištima imaju različite
prodajne cijene, što je rezultat brojnih čimbenika na koje ne
možemo utjecati, poput marži trgovaca, razine pripadajućeg
poreza, marketinških aktivnosti i slično.

“Uglavnom se tu radi o osvajanju stranih tržišta gdje ti moraš na
silu, pod cijenu da budeš manje profitabilan na stranim tržištima
zauzimati tzv. tržišni udio. Možda im se neka tržišta ne isplate,
ali računaju da će im se isplatiti nakon pet godina.”, dodao je
Slobodan.

“Vi možete napraviti promotivne kampanje i sl., ali to traje
mjesec, dva ili tri ali ako godinu, tri ili 10 prodajete
jeftinije onda to nije promotivno nego računate s time da ćete na
tom tržištu manje zaraditi, drugačije rečeno da će potrošač proći
bolje ali da vam se isplati ako to na domaćem tržištu možete
kompenzirati kroz veću cijenu”, kaže Mladen Vedriš, ekonomski
stručnjak i profesor na Visokom učilištu Effectus.

Od zemlje do zemlje različit je PDV, marže, logistički
troškovi… Primjera nižih cijena hrvatskih proizvoda u stranim
zemljama je bezbroj, i da, sve je po zakonu.

“To je dopušteno, iako je proizvođač u Hrvatskoj on može slobodno
odrediti cijenu koju će imati na našem tržištu, ili recimo na
tržištu u Kini”, rekla je Dijana.

Stanovanje, gorivo, struja, frizer, kafići, sve je skuplje vani
nego u Hrvatskoj – osim mnogih naših proizvoda.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest