PRVA U SVIJETU

Europska komisija predložila uvođenje jedinstvene digitalne vozačke dozvole u EU-u

Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Komisija predlaže uvođenje digitalne vozačke dozvole kako bi se olakšalo priznavanje dozvola između država članica, olakšala i pojednostavila zamjena ili produljenje vozačke dozvole. Cijeli postupak izdavanja digitalne vozačke dozvole moći će se obaviti online

Europska komisija je u srijedu, u okviru zakonodavnog paketa o
cestovnoj sigurnosti, predložila uvođenje jedinstvene digitalne
vozačke dozvole u EU-u i nova pravila koja će olakšati naplatu
prometnih kazni počinjenih u nekoj drugoj zemlji članici, kao i
oduzimanje vozačkih dozvola.

“Današnjim paketom nastoji se pojednostaviti pravila o vozačkim
dozvolama i istodobno ih prilagoditi tehnološkom i medicinskom
napretku kako bi mladi vozači bili dobro obučeni”, izjavila je
povjerenica za promet Adina Valean.

Novi paket također bi trebao eliminirati nekažnjivost onih koji
čine prometne prekršaje u nekoj drugoj članici kroz bolju
razmjenu informacija o počinjenim prekršajima i diskvalifikaciju
vozača koji čine teške prometne prekršaje, dodala je povjerenica.

Komisija predlaže uvođenje digitalne vozačke dozvole kako bi se
olakšalo priznavanje dozvola između država članica, olakšala i
pojednostavila zamjena ili produljenje vozačke dozvole. Cijeli
postupak izdavanja digitalne vozačke dozvole moći će se obaviti
‘online’. To će biti prva digitalna vozačka dozvola u svijetu. To
će također olakšati zamjenu vozačke dozvole izdane u nekoj državi
koja nije članica, ali ima slične sigurnosne standarde, za
dozvolu u EU-u. Pored digitalne, koju će vozači imati u svojem
mobilnom telefonu, zadržat će se i vozačka dozvola u fizičkom
obliku.

Novi paket za cestovnu sigurnost predviđa probno razdoblje za
mlade vozače od najmanje dvije godine nakon polaganja ispita i
pravilo nulte tolerancije na vožnju pod utjecajem alkohola za
mlade vozače. Iako mladi vozači čine samo 8 posto od svih vozača,
dva od pet smrtonosnih sudara uključuju vozače mlađe od 30
godina.

Također se predviđaju promjene u obučavanju i testiranju vozača
kako bi se bolje zaštitili posebno ranjivi sudionici u prometu,
pješaci, biciklisti, osobe koje se kreću na električnim
skuterima.

Prijedlog predviđa i mogućnost polaganja teoretskog i praktičnog
vozačkog ispita na materinjem jeziku u nekoj drugoj članici EU-a.

Predlaže se i da vozači s položenom B kategorijom mogu upravljati
vozilima teškim do 4,25 tona umjesto sadašnjih 2,5 tone ako ta
vozila nemaju motore s unutarnjim sagorijevanjem.

Komisija predlaže novu direktivu kojom bi se reguliralo
oduzimanje vozačkih dozvola za teške prometne prekršaje bez
obzira u kojoj su zemlji počinjeni. Sada još uvijek postoje rupe
koje omogućavaju da državljanin jedne zemlje kada mu zbog teškog
prometnog prekršaja bude oduzeta dozvola, ode u svoju zemlju,
prijavi nestanak i dobije novi dozvolu.

Po novom prijedlogu to više neće biti moguće. U prijedlogu su
navedeni teški prometni prekršaji zbog kojih se oduzima vozačka
dozvola u cijeloj Uniji. To su prekomjerna brzina, 50 km/h više
od dopuštene, vožnja pod utjecajem alkohola ili droge te
izazivanje smrtnog slučaja ili teških povreda u prometu.

Sukladno novoj direktivi, država koja je oduzela vozačku dozvolu
dužna je o tome obavijestiti zemlju u kojoj je dozvola oduzeta.

Pravila o prekograničnoj provedbi prometnih kazni koja su sada na
snazi pomogla su osigurati da nerezidentni cestovni prijestupnici
ne ostanu nepoznati. Unatoč tome, u 2019. oko 40 posto
prekograničnih prekršaja ostalo je nekažnjeno, bilo zato što
počinitelj nije identificiran ili zato što ne postoji način da se
počinitelja natjera da plati.

Taj problem Komisija nastoji riješiti današnjim prijedlogom da se
nadležnim tijelima dopusti pristup nacionalnim registrima
vozačkih dozvola i pojača suradnja između nadležnih tijela u
državama članicama.

Sadašnja pravila o prekograničnoj razmjeni podataka o počinjenim
prekršajima pokrivaju prijestupe poput prebrze vožnje ili vožnje
pod utjecajem alkohola.

Komisija sada predlaže da se to proširi i na sljedeće prekršaje:
neodržavanje dovoljnog razmaka između vozila; opasno pretjecanje;
opasno parkiranje, prelazak preko jedne ili više punih crta,
vožnja u krivom smjeru; nepoštivanje pravila o oslobađanju
koridora za hitnu pomoć te korištenje preopterećenog vozila.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest