Osim tri županije – Zagrebačke, Koprivničko-križevačke i Sisačke županije – koje su potpisale ugovor o javnim uslugama, što znači da su uz pomoć državnih sredstava osigurale financiranje nerentabilnih linija, sve ostale županije su u riziku
Nakon što je ovih dana odjeknula vijest da učenici-putnici iz
Krapinsko-zagorske županije ostaju bez prijevoza do svojih škola
zbog ukidanja 42 autobusne linije, ipak u zadnji tren došlo je do
preokreta. Nakon sastanka prijevoznika i župana Kolara prijevoz
će se nastaviti do kraja godine.
No, ovaj slučaj usmjerio je tako posredno i fokus na probleme
autobusnih prijevoznika, o čemu je više u Dnevniku N1 govorio predsjednik njihove
udruge Hrvoje Meštrović.
Osvrćući se na podatke da je 75 posto linija na području
Krapinsko-zagorske županije nerentabilno, Meštrović je kazao
da do problema dolazi zbog modela kojim se sufinancira javni
prijevoz.
– On je dosad u ruralnim područjima ovisio o prodanim kartama.
Država uskače s 75 posto do određenog limita, a to je,
nažalost, nedovoljno na 75 posto linija. Broj učenika je premali
da bi se omogućilo normalno funkcioniranje linija, pojasnio je
Meštrović.
Ipak, to nije jedini problem koji muče autobusne prijevoznike.
Muku muče i s premalim brojem radnika te skupim vozilima.
– Da, zadnjih nekoliko godina strašno raste pritisak na vozače.
Deficitarni su i njihove plaće u inozemstvu rastu. U ovom dijelu
koji graniči sa Slovenijom jako puno vozača ima na izbor bolje
plaćeni posao u Sloveniji i naravno da onda odlaze tamo. Hrvatski
prijevoznik ako želi zadržati linije mora platiti te ljude
adekvatno, a to znači da više po postojećim cijenama ne može
egzistirati, rekao je Meštrović.
Osim udara radnika, tu je i sama cijena autobusa koji su sve
skuplji, dodao je Meštrović.
– Troškovi rastu. Broj građana u ruralnim dijelovima je sve manji
i oni ovise o javnom prijevozu koji je ostao, a on će se u
cijeloj Hrvatskoj sve više zatvarati ako ne dođe do brze reakcije
županija.
Izuzetak nije ni Karlovačka županija?
Upozorava da ovo nije izolirani slučaj nego problem u cijeloj
Hrvatskoj.
– Osim tri županije – Zagrebačke, Koprivničko-križevačke i
Sisačke županije – koje su potpisale ugovor o javnim uslugama,
što znači da su uz pomoć državnih sredstava osigurale
financiranje nerentabilnih linija, sve ostale županije su u
riziku. Ako prijevoznik neće moći plaćati radnike, on će morati
zatvarati, ističe Meštrović.
O dijalogu s vlastima vezano uz ovaj problem kazao je da je
Ministarstvo odradilo dobar dio posla.
– Imamo sva pravila spremna, osiguran je budžet. Sada treba samo
sjesti sa županijom i vidjeti je li taj budžet dovoljan jer je on
iz 2018. godine. U pet godina je porasla cijena rada, goriva,
autobusa.
Poručuje i da će se scenarij kakav je sada zaprijetio
Krapinsko-zagorskoj županiji gledati svakodnevno diljem Hrvatske
ako ne dođe do reakcija županija te se ne potpišu ugovori s
Vladom.
– Bez adekvatnog sufinanciranja, ovakve slučajeve ćemo gledati
dnevno. Svako malo će podružni prijevoznik propadati, odnosno
ostajat će bez radnika. I onda imamo nepovratan slučaj jer jednom
kada radnik ode, ne možemo ga zamijeniti, nema alternative.
Napominje i da trenutno imamo vrlo staro osoblje koje je pred
mirovinom i koje nije u stanju podnositi cijeli teret.
– Ako nećemo korigirati plaće da to mjesto bude atraktivno
mladima, ostat ćemo bez radnika, a bez njih prijevoz ne
funkcionira, poručio je Meštrović.