RAD POD PRITISKOM

Više od 93 % učitelja susrelo se s neprimjerenim ponašanjem roditelja: ‘Upliću im se u rad, fizički ih napadaju’

Ivica Galovic/PIXSELL

Pritiske za povećanje ocjene doživjelo je 40 posto učitelja, čak 72 posto njih susrelo se s roditeljima koji su radili neprimjereno velik pritisak na dijete zbog ocjena, a 52,4 posto s roditeljima koji očekuju da im učitelji budu stalno dostupni

Više od 93 posto učitelja susrelo se s neprimjerenim ponašanjem
roditelja svojih učenika, a 40 posto učitelja susrelo se s
pritiscima roditelja za povećanjem ocjene, pokazala je anketa u
kojoj je sudjelovalo 2811 učitelja i nastavnika hrvatskih
osnovnih i srednjih škola.

Anketa provedena online dio je projekta Puls škole koji su
zajedno pokrenuli tim znanstvenika s Filozofskog fakulteta
Sveučilišta u Zagrebu i izdavač udžbenika Profill Klett uz
podršku Sindikata hrvatskih učitelja (SHU) i Nezavisnog sindikata
zaposlenih u srednjim školama (NSZSŠ).

Istraživanje je, uz ostalo, pokazalo da se 93,5 ispitanika
susrelo s barem jednim neprimjerenim ponašanjem ili
postupkom roditelja svojih učenika u posljednjih 12 mjeseci.

U istom razdoblju učitelji i nastavnici u prosjeku su
doživjeli gotovo devet različitih oblika neprimjerenog
ponašanja ili postupaka roditelja prema učiteljima, odnosno
nastavnicima ili u odnosu prema školskim obvezama djeteta.

Nasilno, fizičko ili verbalno, ponašanje roditelja
doživjelo je 29,7 posto učitelja i nastavnika, a 85 posto
ispitanika takve situacije smatra najvećim problemom u odnosu s
roditeljima.

Pritiske za povećanje ocjene doživjelo je 40 posto učitelja,
čak 72 posto njih susrelo se s roditeljima koji su
radili neprimjereno velik pritisak na dijete zbog ocjena, a
52,4 posto s roditeljima koji očekuju da im učitelji budu
stalno dostupni.

Čak 80,3 posto ispitanika susrelo se s roditeljima koji
imaju nerealna očekivanja od djeteta, a 74,2 posto s roditeljima
koji imaju nerealna očekivanja od učitelja i nastavnika.

Osim toga, 71,9 posto anketiranih susrelo se s roditeljima koji
ispunjavaju školske obveze umjesto djece, 77,1 posto njih susrelo
se s roditeljima koji ne pokazuju interes za obrazovanje svoje
djece, a 54,8 posto s roditeljima koji ne dolaze u školu i ne
odazivaju se na njihove pozive.

Kada je riječ o edukaciji o odnosu s roditeljima, 68 posto
ispitanika tvrdi da tijekom obrazovanja o tome nisu bili
educirani, a 41,3 posto njih nikad nije primilo bilo kakvu
edukaciju o odnosima s roditeljima.

Više ne postoje jasna pravila ponašanja u odnosu
roditelja i učitelja

Osvrnuvši se na dobivene rezultate, voditelj
istraživanja Dragan Bagić napomenuo je da je škola
složen sustav u kojem postoje brojni društveni odnosi, od kojih
su neki striktno regulirani, dok za neke ne postoje norme
ponašanja ili su se s vremenom izgubile.

“Ovo istraživanje pokazuje da je odnos roditelja i
učitelja/nastavnika upravo takav odnos, koji se promijenio i
danas više ne postoje jasne norme i pravila ponašanja u tom
odnosu. S obzirom na to da tradicionalne norme koje su regulirale
taj odnos očito više ne vrijede, potrebno je razvijati nove norme
ponašanja u tom odnosu”, ističe Bagić.

Predsjednica SHU-a Sanja Šprem smatra da su sve češći
fizički napadi, uplitanje u rad učitelja, nepostojanje adekvatne
edukacije, nedostatak kvalitetnog dijaloga i efikasne podrške
sustava alarmantni pokazatelji da su promjene nužne.

“Ova inicijativa jasno je detektirala goruće probleme te će,
sukladno rezultatima istraživanja, pružiti konkretnu potporu za
rad s učenicima, rezultate prezentirati obrazovnim vlastima, a
sve u cilju iznalaženja kvalitetnih rješenja u korist svih
dionika u sustavu odgoja i obrazovanja”, ističe Šprem.

Predsjednica NSZSŠ-a Nada Lovrić upozorava da sve više
roditelja u pratnji odvjetnika traže zaštitu prava svoje djece
kada ona ne ispunjavaju ili krše svoje obveze. Često je, dodaje,
riječ o potpuno neprimjerenim oblicima pritiska na nastavnike
koji rijetko dobivaju potporu ravnatelja ili savjetnika, što,
smatra, neminovno vodi daljnjem urušavanju obrazovnog sustava,
prvenstveno na štetu učenika.

Inicijativa Puls škole osmišljena je u tri faze, objašnjava
direktor Profil Kletta Dalibor Greganić. To su istraživanje
stavova učitelja o odnosu s roditeljima, izrada stručnih
priručnika i metodičkih preporuka za učitelje i roditelje te
izgradnja sustava pomoći i podrške učiteljima kroz savjetovanje,
radionice i edukacije.

U izradi stručnih priručnika i edukacijama sudjelovat će i
istraživački tim s Filozofskog fakulteta u kojemu su prof. dr.
sc. Dragan Bagić, prof. dr. sc. Vesna Vlahović-Štetić i prof. dr.
sc. Željka Kamenov.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest