U HŽ Infrastrukturi tvrde da ne postoje valjani razlozi za raskid ugovora i pozivaju na mirno rješenje spora.
Tvrtka Strabag zaprijetila je raskidom ugovora na projektu
rekonstrukcije postojećeg i izgradnje drugog kolosijeka na
dionici Hrvatski Leskovac – Karlovac, piše Jutarnji list, koji je u posjedu
dopisa koji je Strabag uputio Upravi HŽ Infrastrukture 27. lipnja
koji su potpisali Gerhard Streimel i Veljko
Nižetić. U njemu Strabag HŽ Infrastrukturi ostavlja rok od 14
dana da u “cijelosti ispuni ugovorom preuzete obveze, u protivnom
istekom roka od 14 dana ugovor će se smatrati raskinutim”.
Postavljeni rok istječe u utorak 11. srpnja, no u HŽ
Infrastrukturi tvrde da ne postoje valjani razlozi za raskid
ugovora i pozivaju na mirno rješenje spora.
Riječ je trenutno o jednom od najvećih infrastrukturnih projekata
u Hrvatskoj, vrijednom ukupno oko 360 milijuna eura, koji sa 85
posto sredstava sufinancira Europska unija. Ova dionica dio je
nizinske pruge od Zagreba do Rijeke. Tvrtka Strabag u posao je
uvedena u rujnu prošle godine, a u ovom trenutku obavljaju radove
na nekoliko lokacija na trasi.
U dopisu se detaljno elaboriraju sve odredbe ugovora koje, prema
mišljenju Strabaga, HŽ Infrastruktura nije ispoštovala. U
dokumentu se navodi da je Strabag kao izvođač prije uvođenja u
posao trebao dobiti sve glavne projekte i pravomoćne građevinske
dozvole, njih 11. No, kako tvrde, do uvođenja u posao nisu dobili
građevinske dozvole za četiri etape niti ovjerene glavne
projekte. Na dan slanja ovog dopisa nisu dobili tri građevinske
dozvole ni pravomoćnu građevinsku dozvolu. U Strabagu tvrde da
naručitelj radova kasni 300 dana s predajom ovjerenih glavnih
projekata. U dopisu se također navodi kako su u dijelu dobivene
projektne dokumentacije uočene značajne pogreške i nedostaci te
je potrebna velika izmjena, što je po njihovu mišljenju u
nadležnosti naručitelja. Zbog svega toga u Strabagu tvrde da je
početak radova u punom opsegu odgođen za više od devet mjeseci. U
Strabagu su izračunali kako su zbog ovih kašnjenja do sada
pretrpjeli troškove u iznosu većem od 5,5 milijuna eura.
Kao drugi veliki problem iz Strabaga u dopisu navode da su od 19.
travnja 2021., kada je predana ponuda za ovaj ugovor, do danas
troškovi materijala i radne snage znatno porasli, pa početna
ponuda ne odgovara stvarnim troškovima. Strabag je ponudio ovaj
projekt realizirati za oko 225 milijuna eura. No, ta je ponuda
predana prije rata u Ukrajini i enormnog porasta cijena
materijala. U dopisu se navodi kako je s naručiteljem više puta
razgovarano o korekciji cijena i naknadi gubitaka, ali konsenzus
nije postignut. U Strabagu procjenjuju kako je cijena projekta do
sada povećana za 50 milijuna eura.
Na upit iz Jutarnjeg hoće li u utorak ugovor s HŽ Infrastrukturom
biti raskinut, iz Strabaga su odgovorili pomirbenim tonom.
“Trenutno s našim klijentom razgovaramo o određenim tehničkim
pitanjima, kao i ugovornim odredbama, razjašnjenje kojih bi
trebalo pomoći da se radovi na ovom projektu mogu izvesti u
očekivanoj visokoj kvaliteti. Temeljem vrlo konstruktivnih
razmjena gledišta, optimistični smo da ćemo pronaći rješenje u
najboljem interesu obiju strana.”
U HŽ Infrastrukturi potvrdili su da su od Strabaga pisanim putem
obaviješteni o mogućem raskidu ugovora o građenju projekta
modernizacije dionice Hrvatski Leskovac – Karlovac te da će
Strabag pozvati na mirno rješavanje spora.
“HŽ Infrastruktura osporava osnovanost primljene obavijesti zato
što ne postoje valjani razlozi za raskid ugovora od strane tvrtke
Strabag, odnosno iz razloga što nisu ispunjene pretpostavke
potrebne za raskid koje su jasno definirane ugovorom. Naime,
ugovornom dokumentacijom određeno je da će se izvođaču radova
isporučiti cjelokupna projektna dokumentacija, uključujući
elaborat iskolčenja te dio građevinskih dozvola glavnih
projekata, a što je HŽ Infrastruktura i učinila. Predana je sva
projektna dokumentacija, elaborat iskolčenja i 9 od ukupno 11
građevinskih dozvola. HŽ Infrastruktura će sukladno odredbama
ugovora podmiriti sve opravdane troškove koji će tvrtki Strabag
nastati zbog kašnjenja s isporukom građevinskih dozvola, kao i
produljiti rokove za dovršetak radova, sve u skladu s preuzetim
ugovornim obvezama i utvrđenim ugovornim postupcima. Financijska
sredstva za plaćanje troškova po toj osnovi predviđena su
ugovorom i prihvatljiva za sufinanciranje EU. Obavijest o
potraživanju je sukladno ugovornim odredbama dostavljena
nadzornom inženjeru te je u obradi”, stoji u pisanom odgovoru HŽ
Infrastrukture.
Što se tiče povećanja troškova koje Strabag ima zbog eskalacije
cijena materijala, u HŽ Infrastrukturi ne osporavaju da ta tvrtka
sukladno ugovoru, važećim propisima i zakonima potražuje trošak
nastao zbog toga, ali isti mora dokazati i opravdati u skladu s
ugovornim procedurama.
Kako Jutarnji neslužbeno saznaje, iz HŽ Infrastrukture u petak su
pisanim putem odgovorili Strabagu na njihov dopis te su zatražili
da se rok za pronalazak mirnog rješenja produlji za dodatnih 60
dana.