NISU DOBILI SVE DOZVOLE

Ministar u Karlovcu obećavao drugačije? Zbog nerada HŽ-a, austrijski Strabag u utorak bi se mogao povući iz projekta izgradnje drugog kolosijeka pruge

Ilustracija/PIXSELL/KAportal

Kako doznaje Telegram, austrijska tvrtka u godinu dana poslala je 167 dopisa kojima je izvijestila HŽ infrastrukturu o silnim nepravilnostima i nepoštivanjima ugovora

Sve je izglednije da bi austrijska tvrtka Strabag doista mogla
raskinuti ugovor s HŽ Infrastrukturom na projektu rekonstrukcije
postojećeg i izgradnje drugog kolosijeka na dionici Hrvatski
Leskovac – Karlovac, koji je vrijedan 360 milijuna eura, a
Europska unija sufinancira ga s 85 posto sredstava, doznaje

Telegram
.

U posjedu je dokumenata koji otkrivaju kako je došlo do
situacije u kojoj je ugrožen tako značajan projekt, čije je
potpisivanje u srpnju prošle godine ministar Butković opisao
ovako: “Otvorili smo Pelješki most vrijedan dvije milijarde kuna
bez PDV-a, a ovo je jednako vrijedno”.

Rok do idućeg utorka

Strabag je prošloga mjeseca, točnije 27. lipnja, pismeno
zaprijetio raskidom ugovora jer, kako tvrde, HŽ Infrastruktura
nije ispoštivala sve odredbe ugovora. Kako doznaje Telegram,
austrijska tvrtka u godinu dana poslala je 167 dopisa kojima je
izvijestila HŽ infrastrukturu o silnim nepravilnostima i
nepoštivanjima ugovora. No, dopisi su uglavnom ostajali bez
odgovora, sve do prijetnji raskidom ugovora.

HŽ Infrastruktura zatražila je da se “rok za pronalazak mirnog
rješenja produlji za dodatnih 60 dana”. Austrijska tvrtka 10.
srpnja šalje novi dopis i u njemu navodi da “uvažavajući
pozitivne rezultate postignute na sastanku održanom 10. srpnja
2023. godine”, a na kojem se govorilo o sporu između dvije
tvrtke, može još malo produljiti rok, ali ne za 60 dana, koliko
je tražila HŽ Infrastruktura.

Pojašnjavaju kako su spremni djelomično udovoljiti zahtjevu i
produljiti rok za još 14 dana, odnosno do 25. srpnja. No, pišu
dalje, “istekom tog roka Ugovor će se smatrati raskinutim”.

Nisu dobili sve dozvole

Kako tvrde Telegramovi, dobro upućeni izvori, HŽ Infrastruktura
uvela je Strabag u posao bez pravomoćne građevinske dozvole za
projekt i za dionice pruge, što zakonski nije smjela. Austrijska
tvrtka u dopisu ističe kako još uvijek nisu dobili tri potrebne
dozvole te da naručitelj radova, odnosno HŽ Infrastruktura, kasni
300 dana s predajom ovjerenih glavnih projekata.

Strabag, nadalje, u dopisu navodi kako dio projektne
dokumentaciji sadrži značajne greške i nedostatke, ističući kako
je potrebna izmjena. Prema njihovom mišljenju, izmjene su u
nadležnosti naručitelja, odnosno HŽ Infrastrukture.

Zbog svega toga, tvrde, početak radova u punom opsegu odgođen je
za više od devet mjeseci te su izračunali kako su zbog svih
kašnjenja do sada pretrpjeli troškove u iznosu većem od 5,5
milijuna eura.

Porasla cijena materijala

Iz Strabaga su ukazali na još jedan problem. Tvrde da su od 19.
travnja 2021., kada je predana ponuda za ugovor pa do danas,
troškovi materijala i radne snage znatno porasli, te da početna
ponuda ne odgovara stvarnim troškovima.

Austrijska tvrtka za realizaciju ovog projekta dala je ponudu od
225 milijuna eura (1,7 milijardi kuna) bez PDV-a, prije nego je
došlo do porasta cijena materijala. U dopisu navode kako su s HŽ
Infrastrukturom više puta razgovarali o korekciji cijena i
naknadi gubitaka, ali konsenzus nije postignut, pa Strabag
procjenjuju kako je cijena projekta do sada povećana za 50
milijuna eura.

“Nema zapreka za Strabag”

Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg
Butković prije samo sedam dana, na otvaranju obilaznice
Turanj u Karlovcu, kazao je kako “ne dolazi u
obzir” raskid ugovora između HŽ Infrastrukture i tvrtke
Strabag.

Butković je, komentirajući pritužbe Strabaga, kazao da za većinu
radova dozvole postoje, te da treba ishodovati još dvije.
Ustvrdio je da “nema nikakve zapreke da Strabag, tvrtka izabrana
na javnom natječaju, koja ima potpisan ugovor, ne bi radila”.

Priznavanje povećanja troškova

Kazao je i kako je u tijeku procedura priznavanja povećanja
troškova.

– Zna se da je rat u Ukrajini stvorio određene poremećaje u
cijenama materijala za građevinski sektor i da su se ugovori koji
su bili zaključivani prije rata morali povećati, kazao je
ministar, naglasivši da je Vlada dala okvir i metodologiju
postupanja u takvim slučajevima.

– To je procedura da se određeni dio povećanja troškova prizna. U
ovom trenutku ne mogu kalkulirati, niti je to moj posao, koliko
će na tom projektu biti povećana vrijednost investicije, kazao
je.

Ministar se nada rješenju

Ministar je istaknuo i kako raskid ugovora u ovom trenutku nije
opcija, izrazivši uvjerenje da će svi sjesti za stol i u
postojećem zakonskom okviru i zaključku Vlade pronaći rješenje.
Upite o ovoj situaciji poslali smo i Strabagu i HŽ
Infrastrukturi. Do zaključenja teksta odgovore smo dobili samo od
hrvatske državne tvrtke, a odgovore Strabaga objavit ćemo kada ih
dobijemo.

Iz HŽ Infrastrukture na pitanje o problemu između njih i Strabaga
za Telegram odgovaraju kako je austrijskoj tvrtki na početnom
sastanku predana sva projektna dokumentacija za svih 11 etapa,
“elaborati iskolčenja te do sada 9 od ukupno 11 građevinskih
dozvola uključivo i dozvola za trasu pruge od Jastrebarskog do
Karlovca”.

HŽ Infrastruktura ovim odgovorom zapravo priznaje da Strabag od
njih nije dobio sve građevinske dozvole, što je austrijska tvrtka
i ranije isticala u svojim dopisima. Dalje ističu kako su
sredstva za realizaciju ovog projekta osigurana ugovorom o
dodjeli bespovratnih EU sredstava te će u slučaju raskida ugovora
s Izvođačem radova doći će do “vremenskog produljenja realizacije
projekta, a ne do gubitaka sredstava”.

“Ugovor i dalje vrijedi”

– Ugovor o dodjeli EU sredstava vrijedi i dalje, ali će se
realizacija projekta produljiti za vrijeme potrebno za provođenje
postupka javne nabave odnosno ugovaranje radova s novim
izvođačem, tvrde iz HŽ Infrastrukture.

Na pitanje hoće li HŽ Infrastruktura podmiriti sve troškove
Strabagu zbog kašnjenja s isporukom građevinskih dozvola,
odgovaraju kako će sukladno odredbama ugovora podmiriti “sve
opravdane troškove koji će tvrtki Strabag nastati zbog određenih
kašnjenja s ishođenjem građevinskih dozvola kao i produljiti
rokove za dovršetak radova, sve u skladu s preuzetim ugovornim
obvezama i utvrđenim ugovornim postupcima”.

Ipak, na pitanje što će biti ako Strabag idućeg utorka odluči
raskinuti ugovor s HŽ Infrastrukturom nismo dobili odgovor.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest