KAKO TO?

Renesansa željeznica na hrvatski način! Od 22 projekta obnove željeznice, gotovo svi u problemima – tako je i kod drugog kolosijeka pruge prema Karlovcu?!

Kristina Stedul Fabac/PIXSELL

Potpredsjednik Vlade Oleg Butković rekao je da "ne dolazi u obzir" raskid ugovora između HŽ Infrastrukture i tvrtke Strabag kao izvođača radova na dionici pruge Hrvatski Leskovac - Karlovac, trenutno najvećem infrastrukturnom projektu u Hrvatskoj

Nakon što je u proteklom desetljeću uglavnom zaokružena mreža
autocesta, ovo desetljeće bi trebalo biti obilježeno
rekonstrukcijom i dogradnjom željeznice. Prema službenim podacima
HŽ Infrastrukture, trenutno je operativno 2.617 kilometara
željezničkih pruga, izgrađeno je ukupno oko 3.000 kilometara, a
što nas u odnosu na broj stanovnika stavlja u sam vrh Europske
unije. 

No tek 274 kilometara dvokolosiječnih pruga te 980 km
elektrificiranih pruga baca drukčije svjetlo na naša željeznički
sustav koji se sastoji od 559 kolodvora i stajališta, 1.444
željezničko – cestovna prijelaza, 109 tunela i 543 mosta.

U posljednjih 15 godina promet željeznicom pao je s 80 na 20
milijuna putnika godišnje. Prosječna brzina vlakova lani je
iznosila tek nešto više od 40 kilometara na sat.  

Plan je da se, uz izdašne potpore Europske unije, u hrvatske
željeznce do kraja desetljeća investira između 3,5 i 5 milijardi
eura u gotovo 750 kilometara novih ili rekonstruiranih
pruga. 

Trenutno su u nekoj fazi izvođenja radova, planiranja ili pak
samo studije 22 projekta HŽ Infrastrukture ukupne vrijednosti oko
1,5 milijardi eura, piše Večernji list

No gotovo da i nema niti jednog uspješnog primjera od njih 22 s
kojim se ne kasni ili je upitno hoće li se uopće završiti.

Kao na primjer

Rekonstrukcija postojećeg i izgradnja drugog kolosijeka
željezničke pruge na dionici Dugo Selo – Križevci započela je u
srpnju 2016., a radi se o projektu procijenjene vrijednosti
ukupno prihvatljivih troškova od 1,5 milijardi kuna. Većina
sredstava osigurana je iz fondova EU, čak 85 posto, a zbog
kašnjenja izvođenja radova periodično se pojavljuju informacije
kako će Hrvatska, odnosno investitor HŽ infrastruktura morati
vratiti novac u proračun Unije. 

Projekt na dionici Dugo Selo – Križevci dio je šireg projekta
uspostave dvokolosiječne željezničke pruge visoke učinkovitosti
na Mediteranskom koridoru jedinstvene transeuropske prometne
mreže TEN-T. Izvođači su dva puta prolongirali rok završetka
radova. Prvi rok bio je početkom 2020. Hrvatski konzorcij koji
čine Dalekovod, DIV i Zagreb Montaža od HŽ Infrastrukture tražio
je produženje radova do ožujka 2021. 

No i taj je rok probijen, pa je konzorcij zatražio produžetak
radova za 700 dana i 60 milijuna kuna naknade zbog prolongiranja
roka. HŽ infrastruktura je to odbila, a sve je završilo pred
Vijećem za rješavanje sporova koje je dopustilo prolongiranje
radova, ali ne i financijsku naknadu.

Sljedeći rok je kraj 2023., a ako se dotad ne završi, navodilo se
da će Hrvatska možda morati vratiti neutrošena sredstava EU i
projekt dovršiti sama. No, kako tvrde resorna ministarstva,
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture te Ministarstvo
regionalnog razvoja i fondova EU, brige nema. Te dvije
institucije tvrde da je rok za korištenje bespovratnih sredstava
fondova EU, sukladno regulativi za financijsko razdoblje 2014.-
2020., do 31. prosinca 2023., dok je najkasniji mogući rok za
dovršetak projekta sredstvima korisnika 15. veljače 2027. Iz
Ministarstva mora, prometa i infrastrukture kažu i da se u skladu
s trenutnom dinamikom kraj projekta očekuje u 2024.

Ni karlovačka pruga nije izuzetak

Problema ima i na drugoj kapitalnom željezničkom projektu,
dionici između Zagreba i Karlovca. Potpredsjednik Vlade i
ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je da
“ne dolazi u obzir” raskid ugovora između HŽ Infrastrukture i
tvrtke Strabag kao izvođača radova na dionici pruge Hrvatski
Leskovac – Karlovac, trenutno najvećem infrastrukturnom projektu
u Hrvatskoj. 

Osvrnuvši se na pritužbu Strabaga da mu HŽ Infrastruktura nije
prije uvođenja u posao dala glavne projekte i 11 pravomoćnih
građevinskih dozvola, Butković je rekao da za većinu radova
dozvole postoje, da treba ishodovati još dvije, ali da “nema
nikakve zapreke da Strabag, tvrtka izabrana na javnom natječaju,
koja ima potpisan ugovor, ne bi radila”. 

U međuvremenu je dogovoreno priznavanje povećanja troškova
ugovorenih za rekonstrukciju postojećeg i izgradnju drugog
kolosijeka pruge na dionici Hrvatski Leskovac – Karlovac.
Strabagova ponuda na javnom natječaju glasila je na 225 milijuna
eura (1,7 milijardi kuna) bez PDV-a.

Kompanija je već u nekoliko navrata s HŽ Infrastrukturom
razgovarala o korekciji cijene i naknadi gubitaka zbog poremećaja
cijena na svjetskom tržištu, procjenjujući da bi se aneksima
ugovora cijena radova trebala povećati za 50 milijuna eura.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest