Hrvatska udruga za zaštitu potrošača, jedna je od šest domaćih udruga koje je Ministarstvo gospodarstva u ljeto 2022. odabralo na natječaju za projekt službeno nazvan "Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj"
Petnaest mjeseci tajni kupci obilaze trgovine u Hrvatskoj i
dosad, tvrde, nisu zabilježili nijedno pojeftinjenje – samo
poskupljenja.
– Ako je pojeftinjenja i bilo, tada su to bile trgovačke akcije
nakon kojih su cijene vraćene na staro ili cijene proizvoda
ograničenih Vladinim mjerama. Mimo toga, baš nijedan proizvod
koji smo pratili nije pojeftinio u ovom razdoblju, ističe Ana
Knežević iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, jedne od šest
domaćih udruga koje je Ministarstvo gospodarstva u ljeto 2022.
odabralo na natječaju za projekt službeno nazvan “Tajni kupac za
zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj”,
piše
Novi list.
– Uglavnom samo poskupljenja, ništa nije pojeftinilo, napisala je
u izvješću za ožujak ove godine, piše N1.
– Tajni kupci se stalno nadaju da će naići i na neko
pojeftinjenje, ali ništa od toga, napomenula je u svibnju. Pa u
lipnju: “Nismo još uvijek zabilježili da je nešto pojeftinilo,
ali zato stalno bilježimo poskupljenja”. I u kolovozu je napisala
kako “opet ništa nije pojeftinilo”. U listopadu također.
Projekt tajnih kupaca u Hrvatskoj traje još mjesec dana, do
isteka razdoblja obveznog dvojnog iskazivanja cijena u kunama i
eurima. Tajni kupci HUZP-a od kolovoza prošle godine prate
kretanje cijena 60 proizvoda i 36 usluga u Zagrebu, Sisku i Puli,
dok ostale dijelove Hrvatske “pokrivaju” tajni kupci iz
preostalih pet udruga uključenih u projekt. Sve utvrđene
nepravilnosti prijavljivali su Državnom inspektoratu.
Projekt je, međutim, imao ograničenja budući da su svi poslovni
subjekti, kao i roba i usluge čije se kretanje cijena prati,
unaprijed zadani. Izostao je faktor iznenađenja jer su trgovci
znali koje robe i usluge tajni kupci kod njih “skeniraju”.
– Mi od početka pratimo jedne te iste proizvode i usluge, a
smisao tajnog kupca je iznenađenje, da nitko ne zna kada će doći
i koje proizvode će popisati. Trgovci su već nakon prvog našeg
izvješća vidjeli gdje i koje cijene pratimo. Da smo imali slobodu
otići danas u ovaj, sutra u onaj dućan pa pratiti sad ovaj, sad
onaj proizvod – bilo bi svega i svačega. Ovako 17 mjeseci pratimo
jedno te isto, tumači Knežević. Tajni kupci uočili su još jedan
paradoks.
– Poskupjela je mliječna čokolada, čija je cijena bila ograničena
jer je dotadašnja cijena bila niža od ograničene. Trgovac je
iskoristio priliku i povećao cijenu za 40 centi, tako da čokolada
sada ima ograničenu cijenu, ali je potrošači plaćaju više nego
prije ograničenja, rekla je Knežević.
Upozorila je na još jedan trik trgovaca, ne svih, a tiče se
obveze dvojnog iskazivanja cijena u eurima i u kunama, koje je na
snazi do kraja ove godine.
– Nažalost, gotovo sve cijene su ispisane velikim brojkama u
eurima i sitnim brojkama u kunama, tako da bi većini kupaca
trebalo povećalo da bi ih pročitali i usporedili, dodala je.
Drži da bi rok dvojnog iskazivanja cijena trebalo produljiti jer
se mnogi kupci, naročito stariji ljudi, još uvijek teško snalaze
u cijenama u eurima, piše N1.