"Sve nakon toga osobna je odgovornost pacijenta vozača. Ukoliko ipak vozi i sudjeluje u nekoj prometnoj nesreći sudskim uvidom u njegov karton, utoliko će se vidjeti da je bio upozoren i da prema tom upozorenju nije postupio", objašnjava Nataša Ban Toskić, predsjednica Koordinacije liječnika obiteljske medicine
Stižu promjene za vozače, ali i njihove liječnike.
Na snagu stupa novi zakon o zdravstvenim pregledima. Išijas,
prijelom ruke ili noge, nekontrolirani povišeni tlak – s ovim
dijagnozama ne biste trebali sjedati za volan. Upozorenje će
liječnici upisati u zdravstveni karton.
“Sve nakon toga osobna je odgovornost pacijenta vozača. Ukoliko
ipak vozi i sudjeluje u nekoj prometnoj nesreći sudskim uvidom u
njegov karton, utoliko će se vidjeti da je bio upozoren i da
prema tom upozorenju nije postupio”, objašnjava Nataša Ban
Toskić, predsjednica Koordinacije liječnika obiteljske medicine.
Takva upozorenja liječnici će upisivati samo za tegobe koje
umanjuju sposobnost vožnje u trajanju do 6 mjeseci. Sve ostalo
dužni su prijaviti MUP-u. “Sve ozbiljne neurološke bolesti, na
primjer Parkinsonova bolest, multiplu sklerozu, apneju, stanja
nakon velikih moždanih udara i dalje smo dužni prijaviti odmah
MUP-u koji pacijenta zove na izvanredni liječnički pregled u
medicinu rada”, dodaje Nataša Ban Toskić.
Novi pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača i
kandidata za vozače na snagu stupa idućeg tjedna. S Prometnog
fakulteta poručuju da bi nova pravila trebala pridonijeti većoj
sigurnosti na cestama. “Trebalo bi biti i puno strože s obzirom
na to da nam stanje sigurnosti cestovnog prometa u Hrvatskoj i
nije baš najbolje. Trebali bi ići na strože mjere, ali i ovo je
već dobra mjera, kompromis između prometne i liječničke struke.
Vidjet ćemo kakvi će biti učinci, pa ako bude trebalo to onda još
i postrožiti”, poručio je Marko Šoštarić, dekan Fakulteta
prometnih znanosti u Zagrebu.
Pozitivne promjene za dijabetičare ovisne o inzulinu – zbog svoje
bolesti nisu mogli dobiti dozvolu za profesionalnu vozačku
dozvolu ili su bez nje ostajali. “Morali su mijenjati profesiju
ostajali su bez posla. Sada će to moći raditi, ali postoje
preduvjeti. Moraju imati senzore za mjerenje glukoze koje
financira HZZO-o koji će ih upozoriti ako im šećer padne. Oni
reagiraju, šećer se stabilizira i ponovno su sigurni sudionici
prometa”, objašnjava Davor Skeledžija iz Zagrebačkog
dijabetičkog društva.
Iako se odustalo od opcije da liječnici pacijentima zbog
određenih stanja odmah oduzimaju vozačku dozvolu, iz Koordinacije
obiteljske medicine upozoravaju. “Nismo u potpunosti sretni ovom
s našom ulogom jer ipak je narušen odnos povjerljivosti između
liječnika i pacijenata. Liječniku nije u interesu da našteti
pacijentu ili da uđe s njim u konflikt, to su vrlo teške i
neugodne situacije s kojima se nije lako nositi”, poručila je
Nataša Ban Toskić. Na ovaj način kaže, odgovornost nije samo na
njima već i na pacijentima koji se njihova upozorenja o
privremenoj nesposobnosti za vožnju moraju pridržavati.