AKTUALNO / VIJESTI

OPET ZAPELO?

Nikako da počnu radovi na izgradnji drugog kolosijeka pruge Karlovac - H. Leskovac! Hoće li kašnjenje HŽ skupo koštati zbog nekorištenja EU novca?

Nikako da počnu radovi na izgradnji drugog kolosijeka pruge Karlovac - H. Leskovac! Hoće li kašnjenje HŽ skupo koštati zbog nekorištenja EU novca?
Kristina Stedul Fabac/PIXSELL

Prema svemu sudeći, izgradnja dionice Hrvatski Leskovac - Karlovac mogla bi biti novi veliki promašaj HŽ Infrastrukture kada je riječ o korištenju EU sredstava za modernizaciju željezničke mreže.

I nakon maksimalnih 42 dana od uvođenja u posao izvođača radova na izgradnji drugog kolosijeka pruge Hrvatski Leskovac - Karlovac, fizički radovi još službeno nisu počeli.

Naime, kako su za KAportal u listopadu najavili iz HŽ Infrastrukture, izvođač radova službeno uveden u posao 8. rujna, a to obuhvaća primopredaju projektne dokumentacije, elaborata iskolčenja i pravomoćnih građevinskih dozvola, što se evidentira upisom u građevinski dnevnik.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Iz HŽ Infrastrukture dodali su tada kako će radovi krenuti kada se za to stvore uvjeti jer „svu dokumentaciju i uvjete koji su prema potpisanom ugovoru potrebni za početak radova treba odobriti inženjer koji je ovlašten u ime naručitelja za obavljanje poslova stručnog nadzora. Nakon odobrenja, inženjer mora obavijestiti HŽ Infrastrukturu da je izvođač spreman za početak radova. To se, pak, događa u periodu od 28-42 dana od upisa u građevinski dnevnik“.

Međutim, već je tada bilo jasno da Konzorcij Strabag nije dobio svu dokumentaciju. Naime, za radove na dionici Hrvatski Leskovac - Karlovac potrebno je ishoditi 11 građevinskih dozvola.

- Od ukupno 11 građevinskih dozvola do sada je ishođeno sedam i u tijeku je javni uvid prije izdavanja za još jednu dozvolu. Očekujemo ubrzo izdavanje i preostale četiri građevinske dozvole, potvrdili su za Faktograf iz HŽ Infrastrukture.

Na pitanje kada će započeti radovi na dionici pruge, ponavljaju kako je „izvođač 8. rujna 2022. uveden u posao te dodaju kako se "trenutno provode pripremne radnje prije fizičkog početka radova“.

Inače, ugovor o izradi projektne dokumentacije HŽ Infrastruktura sklopila je početkom studenog 2012. godine sa zajednicom gospodarskih subjekata koju čine Italferr,, IRD Engineering  i Technital. Vrijednost tog posla financiranog  EU sredstvima (iz pretpristupnog fonda IPA) bila je 7,1 milijun eura. Kako je posao projektiranja kasnio, njegovo je financiranje naknadno prebačeno u kohezijski fond Operativni program Konkurentnost i razvoj.

HŽ okrivljuje zajednicu gospodarskih subjekata

Danas HŽ infrastruktura za kašnjenje radova na dionici Hrvatski Leskovac - Karlovac u šturom objašnjenju razloga zbog kojih građevinske dozvole nisu osigurane na vrijeme proziva zajednicu gospodarskih subjekata.

- Zbog nekooperativnosti Projektanta koji je iz Italije, dopuna dokumentacije sukladno važećoj zakonskoj regulativi nije pravovremeno odrađena, odgovorili su iz HŽ Infrastrukture.

Istodobno, HŽ Infrastruktura na svojim mrežnim stranicama navodi kako su talijanski projektanti svoj posao odradili, odnosno dostavili su naručene dokumente. Riječ je o studiji izvodljivosti, analizi troškova i koristi, studiji o utjecaju na okoliš kao i idejnom projektu s lokacijskom dozvolom, glavnom projektu, nacrtu projektne aplikacije za sufinanciranje radova sredstvima europskih fondova te nacrtu tehničke dokumentacije o nabavi.

Pitanje je kako HŽ Infrastruktura do predaje projekta izvođaču radova nije primijetila da u projektnoj dokumentaciji nedostaju građevinske dozvole, odnosno dokumenti na osnovu kojih će kao naručitelj posla zatražiti izdavanje građevinskih dozvola. 

Europska komisija je 2019. godine dala zeleno svjetlo za sufinanciranje projekta Hrvatski Leskovac - Karlovac. Ako do tada nije bila dovršena projektna dokumentacija, po nekoj logici ona je trebala biti kompletirana do objave javnog natječaja za odabir izvođača. Inače, projektantu je, prema odgovoru HŽ Infrastrukture, isplaćeno 53,525 milijuna kuna. 

- Detalje ne možemo komentirati budući da pripremamo dokumentaciju za potrebe sudskog postupka koji ćemo pokrenuti protiv Projektanta, stoji u odgovoru koje je Faktograf dobio od HŽ Infrastrukture.

Prema svemu sudeći, izgradnja dionice Hrvatski Leskovac - Karlovac mogla bi biti novi veliki promašaj HŽ Infrastrukture kada je riječ o korištenju EU sredstava za modernizaciju željezničke mreže.

Već je poznato da će teret izgradnje dijela nizinske pruge na relaciji Dugo Selo - Križevci pasti na teret proračuna jer su rokovi toliko probijeni da se više ne mogu prebacivati iz jednog u drugo proračunsko razdoblje.

Iako je Strabag sudjelovao u mnogim infrastrukturnim projektima u Hrvatskoj, rekonstrukcija i izgradnja drugog kolosijeka na dionici pruge Zagreb-Rijeka prvi je njihov posao na željezničkoj mreži. Trebaju ga dovršiti u roku od 30 mjeseci nakon što se konačno steknu uvjeti za početak radova. 

Izdvojeno


Reci što misliš!