Projekt je ukupne vrijednosti 6,344.230,79 kuna. Osigurano je financiranje Europske unije u iznosu 85 posto vrijednosti projekta, a ostatak je osiguran iz vlastitih sredstava
Na Veleučilištu u Karlovcu je u petak započela jednodnevna
konferencija u sklopu projekta “Istraživanje i razvoj
specijaliziranih multirotornih bespilotnih letjelica” kojega ova
visokoškolska ustanova provodi do 20. srpnja u svojstvu nositelja
u partnerstvu s Fakultetom strojarstva i brodogradnje Sveučilišta
u Zagrebu, a u svrhu istraživanja i razvoja takvog tipa uređaja
radi stvaranja novih znanstvenih spoznaja i proširivanja
komercijalne primjene letjelica.
Projekt je ukupne vrijednosti 6,344.230,79 kuna. Osigurano je
financiranje Europske unije u iznosu 85 posto vrijednosti
projekta, a ostatak je osiguran iz vlastitih sredstava.
Posebni ciljevi su poboljšanje suradnje između znanstvenih
organizacija i širenje rezultata u poslovnom sektoru, stvaranje
uvjeta za komercijalizaciju znanstvenih istraživanja te
unapređenje sustava koji koriste takve letjelice za nadzor,
prikupljanje podataka, potragu, spašavanje i prijevoz.
– Dodao bih još jedan cilj, a to je da znanja, vještine i oprema
budu na korist studentima, poglavito na studijima strojarstva i
mehatronike. Praktične vještine koje će nastavnici u okviru ovog
projekta prenijeti na studente će biti teško zamijeniti umjetnom
inteligencijom, poručio je dekan Veleučilišta u Karlovcu Ivan
Štedul.
Osnovana je tvrtka Uav lab od koje se već naručuju letjelice, a
napisan je i objavljen niz znanstvenih članaka.
Iza zamisli stoji dvojac znanstvenika Denis Kotarski i Petar
Piljek koji se druže od osnovne škole.
– Kad god bih se družio s dečkima otkrivao sam njihovu dječačku
znatiželju. Cijelo vrijeme su se u biti igrali. Pun im je
laboratorij kojekakvih naprava, rekao je Štedul.
Kotarski je rekao da su prijavi projekta prethodila istraživanja
koje su provodili za izrade doktorata.
– Prvo smo pisali pola godine jednadžbe po pločama, a onda smo
kupili komponente. Noćima u studentskoj sobi smo testirali
kojekakve dijelove. Započeli smo koristiti jeftine komponente, da
bismo zaključili da je potrebno nabaviti bolje. Točno je da smo
se igrali, a bilo je i komičnih situacija zbog kojih imam fobiju
od propelera, naveo je Kotarski.
Nastavio je da su 2016. godine započeli izradu prvih letjelica
koje bi testirali u parku iza studentske sobe.
– Problem je isto gdje testirati – ne možemo u sobi, niti u parku
jer su prolaznici zbunjeni, pa smo to radili noću, dodao je
Piljek.
Voditeljica projekta Sanja Belobaba je rekla da su od samoga
početka provedbe suočeni s brojnim izazovima kao što su pandemija
koronavirusa i rat u Ukrajini te, shodno tome, nedostatak
komponenti na tržištu, problemi s prijevozom i slično.