"KRATKI NEDOSTACI"?

Veleučilište bez zelenog svjetla u postupku reakreditacije? Oslabljena kvaliteta izvođenja studijskih programa, upisi za sada nisu dovedeni u pitanje

Izdana su pisma očekivanja s rokom uklanjanja nedostataka od tri godine za obavljanje djelatnosti visokog obrazovanja i obavljanje znanstvene djelatnosti

Veleučilište u Karlovcu u 2021. godine prolazilo je redoviti
postupak reakreditacije, no završno izvješće stručnog
povjerenstva s pripadajućom ocjenom kvalitete nije dalo
pozitivnu ocjenu. Naime, Akreditacijski savjet utvrdio je da
je oslabljena kvaliteta izvođenja studijskih programa kao i
obavljanja znanstvene djelatnosti. 

Izdana su pisma očekivanja s rokom uklanjanja nedostataka od
tri godine za obavljanje djelatnosti visokog obrazovanja i
obavljanje znanstvene djelatnosti na Veleučilištu u Karlovcu
te tom periodu može nastaviti s upisom studenata.

Agencija za znanost i visoko obrazovanje napominje kako se u
predmetnom slučaju radi o nedostacima za čije je otklanjanje
potreban dulji vremenski period, a koji nisu toliko značajni da
bi ozbiljnije ugrožavali kvalitetu izvođenja studijskih programa.

Tajnik Veleučilišta Kristijan Čujko na sjednici Županijske
skupštine u rujnu prošle godine pojasnio je da od pet kriterija
koja su ispitivana pozitivna ocjena, 3/4, dobivena je u svim,
osim na internom osiguranju kvalitete i društvenoj ulozi. 

– Radi se o tome da nismo imali ustrojeno mjesto menadžera
kvalitete. Dobili smo pismo očekivanja. Nakon ispravljanja
kratkih nedostatak u roku od tri godine od siječnja 2021. godine,
ja se nadam imat ćemo zeleno svjetlo, kazao je Čujko.

Koji su nedostaci?

Prema izvješću, stručno povjerenstvo je utvrdilo kako
Veleučilište u Karlovcu u svoj sustav nije implementiralo novu
dokumentaciju i procedure. Znanstvena strategija istekla je 2018.
godine te ne postoji strategija za osiguravanje kvalitete.
Strategija razvoja Veleučilišta u Karlovcu za razdoblje 2016. –
2021. ima sedam strateških ciljeva, ali nijedan od njih izričito
ne navodi sustav osiguravanja kvalitete.

Nema dokaza o uključenosti studenata i vanjskih dionika u izradu
strateških dokumenata. Odgovornosti u vezi s upravljanjem
dokumentacijom nisu jasno definirane. Ne postoji menadžer
kvalitete ni koordinator kvalitete. Nejasno je tko je odgovoran
za novu dokumentaciju i njezinu provedbu. 

Kako nedostatak Agencija ističe i to da iako Veleučilište nudi
devet programa cjeloživotnog učenja u tehničkom, biotehničkom i
društvenom području, nema podataka o ciljevima programa niti ne
postoji formalna procedura za razvoj i provedbu programa. 

– lzvješća o predloženim i izvedenim programima cjeloživotnog
učenja objavljuju se kontinuirano u okviru godišnjeg izvješća o
radu Veleučilišta, ali u izvješću za 2019. godinu postoji samo
kratak opis programa, bez ikakve analize i broja polaznika.
lzvješće za 2018. godinu navodi da je samo jedan program imao
četiri polaznika, dok ostali nisu provedeni. S obzirom na mali
broj polaznika, upitna je usklađenost s društvenim potrebama,
ističu u AZVO-u. 

Navodi se i kako je Visoko učiliste definiralo ishode učenja na
razini studijskog programa. Međutim, velik broj i previše
detaljan sadržaj ishoda po programu ne omogućuju jasan pregled
programa i procjenu usklađenosti s misijom i ciljevima visokog
učilišta. 

Stručno povjerenstvo smatra kako postoji velik broj različitih
ishoda učenja na programskoj razini od kojih su mnogi previše
konkretni i bili bi prikladniji za definiranje određenih
predmeta. Previše ishoda učenja na razini programa sadrži pojmove
kao što su znati, razumjeti, opisati i objasniti. Ti su ishodi
učenja nejasni i, prema tomu, često nisu vidljivi ni
mjerljivi. 

– Studenti koji namjeravaju steći prvi i drugi stupanj
visokog obrazovanja trebali bi prema kvalifikacijskom okviru
pokazati višu razinu kompetencija (analizirati, okarakterizirati,
kategorizirati, usporediti, razlikovati, stvarati itd.). lsto
tako, na popisima literature modula moglo bi biti više
referiranih i impliciranih najnovijih metodologija istraživanja.
Sadržaj predmeta i nastavne metode trebaju odražavati najnovija
dostignuća studijskog područja i omogućiti studentu stjecanje što
suvremenijih znanja i kompetencija, tvrde u Agenciji.

ECTS ne vrijedi isto

Na temelju uvida u raspodjelu opterećenja studenata na studijskom
programu stručno povjerenstvo smatra kako postoji nekoliko
problema u pogledu različitih shvaćanja odjela pri organizaciji
studija. 

Primjerice, isti predmeti (npr. Primjena računala) nose različit
broj ECTS bodova na različitim studijskim programima (Prehrambena
tehnologija – 4; i Lovstvo i zaštita prirode – 3 boda), ali su
programi i ishodi učenja u potpunosti isti. U isti mah,
nastavnici su različiti, a materijali i teme prilično su stari,
što upućuje na probleme u smislenoj raspodjeli ECTS bodova te
analizi studentskog opterećenja i postupku razvoja programa.

Rad knjižnice Veleučilišta u Karlovcu pokriva samo jedna
djelatnica. Na temelju razgovora sa studentima utvrđeno je da su
uglavnom zadovoljni knjižnicom, ali do usluge može biti teško
doći. lmati samo jednu zaposlenu osobu također je riskantno u
smislu kontinuiteta usluga. Radno vrijeme knjižnice odgovarajuće
je, ali nasuprot tomu, u studentskoj službi zaposlene su četiri
osobe, a radno vrijeme službe samo je tri sata.

Stručno povjerenstvo smatra kako postoje mogući problemi u
pogledu sustava ocjenjivanja. Metode ocjenjivanja iste su u svim
kurikulumima (pismeni ispit, usmeni ispit), ali ako su očekivani
ishodi učenja različiti i odgovarajuće metode ocjenjivanja
trebale bi biti drukčije (npr. pismeni i usmeni ispit nije
odgovarajući način ocjenjivanja praktičnih vještina). 

Iako je Stručno povjerenstvo u završnom izvješću navelo kako je,
a prema podacima pruženim tijekom posjeta stručnog povjerenstva,
omjer studenata i nastavnika u tekućoj akademskoj godini
zadovoljavajući, nije u skladu s minimalno propisanim.

Nastavnici preopterećeni

U akademskoj godini 2017./2018. 33 od 56 nastavnika imalo
nastavno opterećenje iznad ograničenja od 450 norma sati + 20
posto. Medu njima je 7 nastavnika imalo vise od 800 nastavnih
sati (do 1000), sto bi bilo dovoljno za puno radno vrijeme
dodatnog nastavnika. Opterećenje za 6 asistenata čije je nastavno
opterećenje variralo od 238 do 709 norma sati ne bi trebalo biti
veće od 300 norma sati + 20 posto.

Od akademske godine 2019./2020. nastavno je opterećenje
regulirano je Kolektivnim ugovorom za znanost i visoko
obrazovanje. Glavna svrha novog Kolektivnog ugovora ravnomjerna
je raspodjela nastavničkog, stručnog, znanstvenog i
administrativnog rada. 

– U tekućoj akademskoj godini fleksibilno radno vrijeme
primjenjuje se na 43 nastavnika (za 24 nastavnika 90 posto
ukupnog radnog otpada na nastavu, za 19 nastavnika 70 posto i 80
posto ukupnog radnog vremena otpada na nastavu), a nastavnici
imaju i dodatan prekovremeni rad iznad maksimalnog nastavnog
opterećenja prema fleksibilnoj raspodjeli predviđenoj Kolektivnim
ugovorom. Usporedujući nastavno opterećenje tijekom 2018. i 2021.
godine razvidno je da je veliko nastavno opterećenje konstantno
za velik broj nastavnika na Veleučilištu, što ne ostavlja
prostora za stručni i znanstveni rad koji je neophodan za
napredak pojedinca i ustanove, navode u Agenciji. 

Veleučilište u Karlovcu dužno je u roku od 6 mjeseci od dana
dostavljanja pisma očekivanja donijeti akcijski plan u cilju
otklanjanja nedostataka, a koji mora biti sukladan s preporukama
stručnog povjerenstva te dostaviti akcijski plan Agenciji.

Isto tako, svake godine sve do dana podnošenja izvješća o
otklanjanju nedostataka izvještavati Agenciju o realizaciji
akcijskog plana te u skladu s time ažurirati uvjete izvođenja u
MOZVAG-u (op.a. informacijski sustav za podršku postupaka
vrednovanja koja provodi AZVO).

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest