Dobivena sredstva uložena su u nabavku nove opreme za kabinet tehničke kulture, organizaciju i provedbu radionica, kupnju edukativnih STEM kompleta i organizaciju izleta u Zagreb
Daroviti učenici OŠ Turanj i ove školske godine imaju priliku razvijati svoje vještine i skupljati nova znanja kroz projekt Daroviti.LAB – 2.0. Kako su pojasnili iz škole, riječ je o nizu praktičnih i kreativnih aktivnosti iz STEM područja – znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike. Nastavak je to uspješnog prošlogodišnjeg izdanja, što je prepoznalo i Ministarstvo znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske koje je podržalo projekt potporom u iznosu od gotovo tri i pol tisuće eura.
– Ponosni smo na to da je Ministarstvo prepoznalo vrijednost Darovitog.LAB-a i omogućilo nam da nastavimo s radom, rekla je za KAportal voditeljica projekta učiteljica Ljiljana Mikšić. Kako dodaje, “bez te potpore teško bi učenicima mogli omogućiti sve ove aktivnosti koje provodimo, tako da smo zbog toga vrlo zahvalni”.
Nova oprema
– No, vjerujemo da rezultati opravdavaju to povjerenje, navodi Lj. Mikšić.
Dobivena sredstva uložena su u nabavku nove opreme za kabinet tehničke kulture, organizaciju i provedbu radionica, kupnju edukativnih STEM kompleta i organizaciju izleta u Zagreb.
Naglasak projekta je na iskustvenom učenju, praktičnom radu i povezivanju različitih područja znanja kroz interdisciplinarni pristup. Uključeni su nastavnici i i stručno osoblje škole, kao i partneri iz lokalne zajednice ali i šire. Među njima se ponovno ističe poznata hrvatska tehnološka tvrtka CircuitMess, koju vodi karlovački inovator Albert Gajšak, a suradnja se nastavlja i s Nikola Tesla Experience Centrom te udrugom KA-MATRIX.
– Projekt je ove godine dodatno ojačan uključivanjem Zajednice tehničke kulture Karlovac, kaže voditeljica.
Angažman roditelja
– Veseli nas da su se uključili i roditelji, i to potpuno volonterski. Njihov angažman iznimno nam je vrijedan. Još jednom se zahvaljujem svima koji su pomogli, a posebno g. Ivanu Jankoviću koji je odradio zaista velik posao rekla je.
Tijekom prošlogodišnjeg izdanja učenici su se prvi put susreli s edukativnim STEM setovima, a iskustvo je bilo toliko pozitivno da su u školi odlučili s sličnim aktivnostima nastaviti i ove godine. No, ovaj put dodatni naglasak je stavljen na razvoj osnovnih tehničkih i obrtničkih vještina koje su u zadnje vrijeme kod mladih pomalo zapostavljene. Učenici su učili kako koristiti bušilice, pile, turpije, lemilice i slične alate, ali i kako projektirati i sastaviti vlastite modele.
Tijekom polugodišta provedene su brojne radionice. U suradnji s Tesla centrom i Zajednicom tehničke kulture učili su osnove tehničkog crtanja i rada s 3D olovkama, dok su na radionici 3D ispisa učenici prošli cijeli proces – na računalu su modelirali vlastite privjeske, koje su zatim ispisivali na 3D pisaču. U suradnji s udrugom KA-MATRIX i međimurskom umjetnicom Kristinom Pongrac održana je i radionica “Motherboard”, koja je učenicima kroz umjetnički pristup približila principe održivosti, kružnog gospodarstva i odgovornog upravljanja elektroničkim otpadom.
Mladi tehničari
U suradnji s partnerima iz CircuitMessa održana je bila je radionica “Chatter 2.0”, tijekom koje su učenici izrađivali vlastite kriptirane komunikacijske uređaje. Ovi su setovi zahtijevali višu razinu preciznosti i znanja nego prethodne godine, uključujući osnove elektronike, mehanike, kriptografije i sigurnosti u komunikaciji, a valjalo je naučiti lemiti – no, kako ističu u školi, ni s tim daroviti učenici nisu imali problema. To i ne čudi, jer se u projekt je uključila i školska izvannastavna grupa “Mladi tehničari”. Na tim radionicama učenici koriste šperploču, karton i elektroničke komponente za izradu tehničkih modela, pri čemu uče tehničko crtanje, rad s alatom, ali i razvijaju fine motoričke vještine, logičko razmišljanje te razumijevanje osnovnih zakonitosti mehanike i struje. Neki od njihovih radova predstavljeni su i na državnom natjecanju iz Tehničke kulture.
U skladu s ciljem projekta – poticanjem radoznalosti, istraživačkog duha i zanimanja za znanost – učenici su prošlog tjedna sudjelovali i na manifestaciji #SciHill 2025 u Zagrebu. – ‘Riječ je otvorenom danu Instituta za fiziku, Instituta Ruđer Bošković te Prirodoslovno-matematičkog fakulteta u Zagrebu’ – pojašnjava voditeljica – ‘Učenici su prisustvovali znanstveno-popularnim predavanjima, te sudjelovali u eksperimentima, raznim radionicama, kvizovima i drugim interaktivnim sadržajima, te se susreli s našim najboljim znanstvenicima i studentima. Među brojnim zanimljivostima, saznali su kako nastaje velebitska bura, kako funkcionira svjetlost, a upoznali su i pravog robotskog psa.’
Inovativnost i samopouzdanje
Do kraja školske godine planira se još nekoliko aktivnosti – završna radionica sa Zajednicom tehničke kulture te dovršavanje radova unutar grupe “Mladi tehničari”.
Projekt Daroviti.LAB 2.0 pokazuje kako i osnovnoškolci, uz podršku stručnih mentora i uključenost zajednice, mogu razvijati inovativnost, samopouzdanje i praktična znanja koja će im koristiti u nastavku obrazovanja i budućem profesionalnom životu.
Projekt Daroviti.LAB 2.0 održava se u partnerstvu sa: CircuitMess doo, Zagreb; Nikola Tesla Experience Center, Karlovac; Zajednicom tehničke kulture Karlovac i udrugom Ka-Matrix, Karlovac. Projekt ‘Daroviti.LAB 2.0 – Razvijanje STEM vještina kod darovitih učenika OŠ Turanj’ provodi se uz potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja u iznosu od 3.423,80 eura.