
Kreozot je u mnogim zemljama zabranjen, no u Hrvatskoj samo kod predmeta "opće uporabe"
Ogorčeni stanari zgrada u blizini željezničkog kolodvora ponovno su se obratili javnosti s problemom držanja pragova premazanih kancerogenim kreozotom u neposrednoj blizini naselja, čiji smrad osjećaju i u svojim domovima.
Podsjetimo, HŽ je počeo skladištiti drvene željezničke pragove tretirane kreozotom na toj novoj lokaciji, neposredno uz stambeno područje i to u velikim količinama.
Impregnacija drva
Kreozot je smjesa fenola koja se koristi za impregnaciju drva koja je svojedobno bila u širokoj i masovnoj upotrebi, no diljem Europe sve su glasniji zahtjevi da se zabrani njeno korištenje zbog visoke kancerogenosti.
Štoviše, u mnogim zemljama i jest zabranjen, pa i u Hrvatskoj, ali uz “twist”, odnosno kod nas se to odnosi samo na predmete opće uporabe u što željeznički pragovi, očito, ne pripadaju. Tako je prije nekih 15-ak godina u središtu pozornosti hrvatske javnosti bio sličan slučaj u Slavonskom Brodu.
Državni inspektorat
Mnogi su primijetili da su stanari Državni inspektorat nakon ignoriranja prozvali čak i na jumbo plakatu, a na kraju su odgovor i dobili, ali kao da nisu!
Evo što stoji u novom dopisu:
Ponovo se javljamo Kaportalu, a od našeg zadnjeg dopisa prošlo je pola godine. U tom vremenu se Državni inspektorat očitovao po prijavi za držanje kreozotnih pragova u blizini stambenih zgrada tek u rujnu (pet mjeseci od podnošenja prijave, a nakon opetovanih upita na mail), da zagađenje zraka ipak nije u nadležnosti sanitarnog inspektora (iako se radi o ekološkom problemu), bez da se uputi na nekoga tko je uopće odgovoran, ako itko i je.
U toku ova dva mjeseca od ”pranja ruku” sanitarne inspekcije dovedeni smo u slijepu ulicu, bez ideje tko bi naš problem mogao riješiti, ali u svjetlu novih okolnosti mislimo da smo slobodni postaviti pitanja i izraziti sljedeće nedoumice:
1) Što uhićenje Glavnog državnog inspektora pod optužbama za korupciju vezanu upravo za onečišćenje okoliša, govori o mjerodavnosti i svrhovitosti, a u konačnici i vjerodostojnosti Državnog inspektorata kao institucije?
2) Što smjena direktora HŽ Infrastrukture govori o odgovornosti Hrvatskih željeznica da doista rade sukladno zakonima i pravilima, poštujući ekološke standarde i zdravlje ljudi?
Preostaje nam samo i dalje ovako javno apelirati na institucije, ali sa sve manjom nadom u razrješenje našeg problema. Uskoro će biti punih devet mjeseci koliko ti pragovi stoje na istom mjestu (neki još i dulje). Direktori se smjenjuju, pragovi i dalje ostaju, a i mi skupa s njima.


