Upada u oči i da nema popisa stručnjaka koji su sudjelovali te da se planira - rast broja korisnika socijalnog programa!
U studenom prošle godine većina je usvojila Plan razvoja Grada
Karlovca 2021. – 2030. godine. Glasao sam protiv Plana ne zato
što sam protiv razvoja nego zato jer je Plan napisan kao popis
lijepih želja bez detalja oko dinamike provođenja mjera. Rečeno
je da će u roku od 60 dana biti donesen provedbeni plan s puno
detaljnijim opisom provedbe mjera. I doista, početkom godine
objavljen je Provedbeni program Grada Karlovca za razdoblje 2021.
– 2025. Sa zanimanjem sam pročitao Program i očekivao sam da će
to biti jedna od točaka dnevnog reda na sljedećem Gradskom
vijeću. Na sjednici održanoj 3. veljače to se nije dogodilo, te
sam vijećničko pitanje iskoristio da predložim gradonačelniku da
se na prvoj idućoj sjednici ta tema nađe na dnevnom redu.
Gradonačelnik je to odbio s obrazloženjem da je Vijeće usvojilo
Plan razvoja, Provedbeni plan je samo detaljna razrada Plana u
čiju su izradu bili uključeni brojni relevantni stručnjaci i
partneri iz javnog i privatnog sektora, Program je usklađen s
Proračunom, na njegovom provođenju intenzivno se radi i nema
potrebe još jednom o tome raspravljati.
Smatram da je dokument izuzetno važan za blisku budućnost grada
te da je o njemu nužno javno raspravljati. Vjerujem da bi mnogi
vijećnici imali što za reći o tom Programu. Budući da javne
rasprave na Vijeću neće biti, evo onda u ovom obliku ono što sam
primijetio u Programu.
Odmah upada u oči da nema popisa stručnjaka koji su dali svoj
doprinos stvaranju Provedbenog programa. Grad je već jednom imao
sličan razvojni plan, za razdoblje od 2011. do 2020., i u tom
planu bili su navedeni svi stručnjaci koji su dali svoj doprinos
– sada tih imena nema. Ali u redu, možda je tih partnera toliko
puno da ne bi stali u Program. Od 25. strane počinje popis i opis
mjera za provedbu posebnih ciljeva. Za svaku mjeru nakon popisa
aktivnosti koje će se provoditi dodana je tablica s početnom te
ciljanom vrijednosti 2025. godine. Dovoljno je tek letimično
proći kroz brojke i vrlo brzo primjećujemo da gotovo svaka
vrijednost raste, od ukupnog broja poduzetnika na području Grada
pa do broja ležećih policajaca (izuzetak je uključivanje
neuređenih zelenih površina u redovno održavanje te zamjena
postojećih nezadovoljavajućih rasvjetnih tijela). Kad se lani
raspravljalo o Planu razvoja, izričito sam pitao da mi kažu na
koliki broj stanovnika ciljaju po završetku Plana razvoja. U
Planu je bila upisana kućica za očekivani broj stanovnika, ali je
bila prazna. Rečeno mi je da će ciljana vrijednost biti u
Provedbenom programu, no tu brojku nećete pronaći u Programu.
Jedini razlog kojeg se mogu domisliti zašto te brojke nema u
Programu je taj da su gradonačelnik i autori Programa svjesni da
će broj stanovnika i dalje opadati, a u Provedbenom programu nema
mjesta za brojke koje padaju.
Sve brojke rastu, ali to bismo i očekivali u planu razvoja, zar
ne? Evo za ovu priliku samo jedne brojke koja je mene posebno
zaintrigirala. Na 44. stranici Programa, pod mjerom 2.1.2.,
Razvoj preventivnih, socijalnih i programa rada za opće dobro,
možete pronaći broj korisnika različitih oblika socijalnih pomoći
iz programa socijalne skrbi na području grada Karlovca. Početna
vrijednost je 5.300, a ciljana vrijednost za 2025. godinu je
5.500. Dakle, planira se povećanje broja korisnika socijalnih
pomoći!
Provedbeni plan usklađen je s proračunom Grada Karlovca, glasio
je jedan argument gradonačelnika protiv prijedloga da o
Provedbenom programu raspravljamo na sjednici Gradskog vijeća. To
je lako provjeriti – gradski proračun usvojen je u prosincu
prošle godine, dokumenti su na internetu, pa možete pod 16.
točkom dnevnog reda pronaći spisak očekivanih korisnika raznih
oblika socijalne pomoći za 2022. godinu: ukupan broj korisnika
prema Proračunu iznosi 4.135. Možete baciti pogled i na proračun
za 2021. godinu, donesen u prosincu 2020. Pod točkom 18. dnevnog
reda vidimo da je planirani broj korisnika raznih oblika
socijalne pomoći za 2021. bio je 4.335. Dakle, prvo, broj
korisnika socijalne pomoći u proračunima se smanjuje. Drugo,
početni broj korisnika pomoći u Provedbenom programu nema veze s
planiranim brojem pomoći u Proračunu za 2022. godinu.
Kad je lani branio svoju odluku da smanji gradski prirez za 3
posto, gradonačelnik je ponosno najavljivao kako će građanima na
godišnjoj razini u džepovima ostati 4,5 milijuna kuna, a u pet
godina preko 20 milijuna kuna! I svejedno razvojni Provedbeni
program cilja na povećani broj korisnika socijalne pomoći. Znači,
broj stanovnika će opadati, preostali stanovnici imat će više
novaca, Provedbeni program predviđa povećanje broja poduzetnika,
povećanje broja OPG-ova, smještajnih kapaciteta, broja turista,
poljoprivredne i druge proizvodnje – ali se usprkos svemu očekuje
rast broja korisnika socijalne pomoći?! U uvodu Provedbenog
programa gradonačelnik je napisao da je jedan od ciljeva Programa
“učiniti Karlovac (…) poželjnim za zasnivanje obitelji i
ostanak mladih te ugodnim za život naših sugrađana u zreloj
životnoj dobi.” Kako se to slaže s povećanim brojem korisnika
socijalne pomoći?
Kojom ekonomskom, razvojnom, proračunskom ili bilo kakvom drugom
logikom se te činjenice mogu povezati u smislenu cjelinu? Otkud
početna vrijednost korisnika pomoći 5.300 ako je u Proračunu taj
broj 4.315, a navodno, Program je usklađen s Proračunom? Koji su
to stručnjaci, imenom i prezimenom, sugerirali da ciljana
vrijednost korisnika socijalne pomoći treba rasti ako isti broj u
proračunima opada? Ako su Program radili stručnjaci, znači li to
da Proračun sastavljaju nestručnjaci? Kako možemo vjerovati u
ostale početne brojke Programa? Kako možemo biti sigurni da je
broj korisnika pomoći u Proračunu točan? Kako možemo vjerovati da
je gradonačelnik pročitao Provedbeni program? Ako ga je i
detaljno pročitao, je li razumio što brojke govore? Kakav je to
razvoj ako je jedna od posljedica povećanje broja socijalnih
slučajeva? Naposljetku i najvažnije, imamo li osnove nadati se da
će išta od zacrtanih ciljanih vrijednosti biti ostvareno?
Želio sam da o svemu tome raspravljamo na Gradskom vijeću, ali
gradonačelnik ne želi otvorenu raspravu o tim pitanjima. Ipak,
kako god bilo, na sjednici ili izvan nje, gradonačelnik je svima
nama dužan odgovore na gornja pitanja. Kad sam gradonačelniku
rekao da je nesposoban, jako ga je to povrijedilo. Ali ova brojka
o očekivanom povećanju broja korisnika socijalne pomoći neizravno
potvrđuje moje riječi: gradonačelnik i gradska vlast nesposobni
su smanjiti broj korisnika pomoći. Nesposobni su čak i zadržati
broj korisnika na istoj razini – i zato očekuju i ciljaju na
povećan broj korisnika pomoći. I to bi se trebao zvati razvoj?
Ako mene pitate, to nije razvoj, to nije niti stagnacija, to je
naprosto – propadanje grada.