GOST KOMENTATOR

GOST KOMENTATOR

Dražen Cukina: O Gradskom provedbenom programu nije bilo rasprave, a neke su brojke vrlo čudne i nisu usklađene s Proračunom

Dražen Cukina: O Gradskom provedbenom programu nije bilo rasprave, a neke su brojke vrlo čudne i nisu usklađene s Proračunom

Upada u oči i da nema popisa stručnjaka koji su sudjelovali te da se planira - rast broja korisnika socijalnog programa!

U studenom prošle godine većina je usvojila Plan razvoja Grada Karlovca 2021. – 2030. godine. Glasao sam protiv Plana ne zato što sam protiv razvoja nego zato jer je Plan napisan kao popis lijepih želja bez detalja oko dinamike provođenja mjera. Rečeno je da će u roku od 60 dana biti donesen provedbeni plan s puno detaljnijim opisom provedbe mjera. I doista, početkom godine objavljen je Provedbeni program Grada Karlovca za razdoblje 2021. – 2025. Sa zanimanjem sam pročitao Program i očekivao sam da će to biti jedna od točaka dnevnog reda na sljedećem Gradskom vijeću. Na sjednici održanoj 3. veljače to se nije dogodilo, te sam vijećničko pitanje iskoristio da predložim gradonačelniku da se na prvoj idućoj sjednici ta tema nađe na dnevnom redu. Gradonačelnik je to odbio s obrazloženjem da je Vijeće usvojilo Plan razvoja, Provedbeni plan je samo detaljna razrada Plana u čiju su izradu bili uključeni brojni relevantni stručnjaci i partneri iz javnog i privatnog sektora, Program je usklađen s Proračunom, na njegovom provođenju intenzivno se radi i nema potrebe još jednom o tome raspravljati.

Smatram da je dokument izuzetno važan za blisku budućnost grada te da je o njemu nužno javno raspravljati. Vjerujem da bi mnogi vijećnici imali što za reći o tom Programu. Budući da javne rasprave na Vijeću neće biti, evo onda u ovom obliku ono što sam primijetio u Programu.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Odmah upada u oči da nema popisa stručnjaka koji su dali svoj doprinos stvaranju Provedbenog programa. Grad je već jednom imao sličan razvojni plan, za razdoblje od 2011. do 2020., i u tom planu bili su navedeni svi stručnjaci koji su dali svoj doprinos – sada tih imena nema. Ali u redu, možda je tih partnera toliko puno da ne bi stali u Program. Od 25. strane počinje popis i opis mjera za provedbu posebnih ciljeva. Za svaku mjeru nakon popisa aktivnosti koje će se provoditi dodana je tablica s početnom te ciljanom vrijednosti 2025. godine. Dovoljno je tek letimično proći kroz brojke i vrlo brzo primjećujemo da gotovo svaka vrijednost raste, od ukupnog broja poduzetnika na području Grada pa do broja ležećih policajaca (izuzetak je uključivanje neuređenih zelenih površina u redovno održavanje te zamjena postojećih nezadovoljavajućih rasvjetnih tijela). Kad se lani raspravljalo o Planu razvoja, izričito sam pitao da mi kažu na koliki broj stanovnika ciljaju po završetku Plana razvoja. U Planu je bila upisana kućica za očekivani broj stanovnika, ali je bila prazna. Rečeno mi je da će ciljana vrijednost biti u Provedbenom programu, no tu brojku nećete pronaći u Programu. Jedini razlog kojeg se mogu domisliti zašto te brojke nema u Programu je taj da su gradonačelnik i autori Programa svjesni da će broj stanovnika i dalje opadati, a u Provedbenom programu nema mjesta za brojke koje padaju.

Sve brojke rastu, ali to bismo i očekivali u planu razvoja, zar ne? Evo za ovu priliku samo jedne brojke koja je mene posebno zaintrigirala. Na 44. stranici  Programa, pod mjerom 2.1.2., Razvoj preventivnih, socijalnih i programa rada za opće dobro, možete pronaći broj korisnika različitih oblika socijalnih pomoći iz programa socijalne skrbi na području grada Karlovca. Početna vrijednost je 5.300, a ciljana vrijednost za 2025. godinu je 5.500. Dakle, planira se povećanje broja korisnika socijalnih pomoći!

Provedbeni plan usklađen je s proračunom Grada Karlovca, glasio je jedan argument gradonačelnika protiv prijedloga da o Provedbenom programu raspravljamo na sjednici Gradskog vijeća. To je lako provjeriti – gradski proračun usvojen je u prosincu prošle godine, dokumenti su na internetu, pa možete pod 16. točkom dnevnog reda pronaći spisak očekivanih korisnika raznih oblika socijalne pomoći za 2022. godinu: ukupan broj korisnika prema Proračunu iznosi 4.135. Možete baciti pogled i na proračun za 2021. godinu, donesen u prosincu 2020. Pod točkom 18. dnevnog reda vidimo da je planirani broj korisnika raznih oblika socijalne pomoći za 2021. bio je 4.335. Dakle, prvo, broj korisnika socijalne pomoći u proračunima se smanjuje. Drugo, početni broj korisnika pomoći u Provedbenom programu nema veze s planiranim brojem pomoći u Proračunu za 2022. godinu. 

Kad je lani branio svoju odluku da smanji gradski prirez za 3 posto, gradonačelnik je ponosno najavljivao kako će građanima na godišnjoj razini u džepovima ostati 4,5 milijuna kuna, a u pet godina preko 20 milijuna kuna! I svejedno razvojni Provedbeni program cilja na povećani broj korisnika socijalne pomoći. Znači, broj stanovnika će opadati, preostali stanovnici imat će više novaca, Provedbeni program predviđa povećanje broja poduzetnika, povećanje broja OPG-ova, smještajnih kapaciteta, broja turista, poljoprivredne i druge proizvodnje – ali se usprkos svemu očekuje rast broja korisnika socijalne pomoći?! U uvodu Provedbenog programa gradonačelnik je napisao da je jedan od ciljeva Programa „učiniti Karlovac (...) poželjnim za zasnivanje obitelji i ostanak mladih te ugodnim za život naših sugrađana u zreloj životnoj dobi.“ Kako se to slaže s povećanim brojem korisnika socijalne pomoći?

Kojom ekonomskom, razvojnom, proračunskom ili bilo kakvom drugom logikom se te činjenice mogu povezati u smislenu cjelinu? Otkud početna vrijednost korisnika pomoći 5.300 ako je u Proračunu taj broj 4.315, a navodno, Program je usklađen s Proračunom? Koji su to stručnjaci, imenom i prezimenom, sugerirali da ciljana vrijednost korisnika socijalne pomoći treba rasti ako isti broj u proračunima opada? Ako su Program radili stručnjaci, znači li to da Proračun sastavljaju nestručnjaci? Kako možemo vjerovati u ostale početne brojke Programa? Kako možemo biti sigurni da je broj korisnika pomoći u Proračunu točan? Kako možemo vjerovati da je gradonačelnik pročitao Provedbeni program? Ako ga je i detaljno pročitao, je li razumio što brojke govore? Kakav je to razvoj ako je jedna od posljedica povećanje broja socijalnih slučajeva? Naposljetku i najvažnije, imamo li osnove nadati se da će išta od zacrtanih ciljanih vrijednosti biti ostvareno?

Želio sam da o svemu tome raspravljamo na Gradskom vijeću, ali gradonačelnik ne želi otvorenu raspravu o tim pitanjima. Ipak, kako god bilo, na sjednici ili izvan nje, gradonačelnik je svima nama dužan odgovore na gornja pitanja. Kad sam gradonačelniku rekao da je nesposoban, jako ga je to povrijedilo. Ali ova brojka o očekivanom povećanju broja korisnika socijalne pomoći neizravno potvrđuje moje riječi: gradonačelnik i gradska vlast nesposobni su smanjiti broj korisnika pomoći. Nesposobni su čak i zadržati broj korisnika na istoj razini – i zato očekuju i ciljaju na povećan broj korisnika pomoći. I to bi se trebao zvati razvoj? Ako mene pitate, to nije razvoj, to nije niti stagnacija, to je naprosto – propadanje grada.

 

Izdvojeno


Reci što misliš!