Ekskluzivno istraživanje RTL-a i Promocije plus donosi CRO Demoskop za lipanj
HDZ više nije prvi izbor birača u Hrvatskoj, pokazuje najnovije
mjesečno istraživanje političkih preferencija CRO Demoskop, koje
je za RTL početkom lipnja provela agencija Promocija plus.
Rezultate istraživanja mjesec dana prije parlamentarnih izbora
donosi i analizira Damira Gregoret.
Promjena na vrhu
Listu Mosta planira zaokružiti nešto više od četiri posto
ispitanika (4,1%). Peti izbor s 2,4 posto potpore je
lijevo-zelena koalicija okupljena oko platforme Možemo
(Možemo-Zagreb je naš-Nova ljevica-Orah-Radnička fronta), a
sličan rejting imaju Stranka s imenom i prezimenom (1,9%) i
koalicija Fokusa i stranke Pametno (1,8%).
Afera vjetroelektrane očito je naštetila rejtingu vladajuće
stranke iako je prednost Restart koalicije na razini stastističke
pogreške.
Treća snaga ostaje Domovinski pokret Miroslava Škore kojem su se
pridružili Suverenisti, Blok za Hrvatsku i BURA, odabralo bi ih
13,5 posto ispitanika; što je tri postotna boda više nego u
svibnju, prije dogovora s partnerima (Domovinski pokret tada je
sam bio izbor 10,1 posto birača).
Na granici izbornog praga
Listu Mosta planira zaokružiti nešto više od četiri posto
ispitanika (4,1%). Peti izbor s 2,4 posto potpore je
lijevo-zelena koalicija okupljena oko platforme Možemo
(Možemo-Zagreb je naš-Nova ljevica-Orah-Radnička fronta), a
sličan rejting imaju Stranka s imenom i prezimenom (1,9%) i
koalicija Fokusa i stranke Pametno (1,8%).
Neodlučnih gotovo 12 posto
Ispod toga su ŽIVI ZID i Promijenimo Hrvatsku (1,7%), pa Stranka
Ivana Pernara i IDS (sa po 1,4% podrške) koji je doduše jučer
dogovorio da na izbore izlazi unutar Restart koalicije. HNS je na
1,1 posto podrške.
Na sličnoj su razini i stranka zagrebačkog gradonačelnika BM 365
(1,0%) i koalicija Demokrata i Hrvatskih laburista (1,0%). Unatoč
velikom broju opcija, četiri tjedna prije izbora neodlučnih je
11,9 posto – značajan prostor za pridobivanje naklonosti.
Najpozitivniji Andrej Plenković
Najveću naklonost ispitanika i ovoga je mjeseca dobio predsjednik
Vlade i HDZ-a Andrej Plenković – iako bilježi blagi pad,
najpozitivnijim političarom vidi ga gotovo petina ispitanika
(19,4%, pad s 20% u svibnju).
Značajniji pad (-3,3%) bilježi rejting predsjednika Republike
Zorana Milanovića, ali je i dalje drugi izbor s 15,3 posto. I
treće mjesto je isto – ministar zdravstva, ali Viliju Berošu
osobni rejting ponovno se – prepolovio (s 15,4% na 8,1%).
Slijede Miroslav Škoro s nešto više od pet posto (5,3%), Davor
Bernardić koji ima dvostruko manje (2,4%), slično kao i Zdravko
Marić (2,2%).
Za 17,8% posto ispitanika, unatoč brojnim starim i novim
političarima na sceni, najpopularniji je i dalje – Nitko. Ne zna
11,3 posto.
Najveći negativac – Zoran Milanović
Najnegativniji političar je predsjednik Zoran Milanović (14,8%) i
ovo je njegov najlošiji rezultat u posljednjih godinu dana. Za
vratom mu puše predsjednik Vlade Andrej Plenković kojeg također
više ispitanika negativno ocjenjuje (14,7%). Ovaj dvojac istisnuo
je iz negativnog fokusa zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića
koji je protekla dva mjeseca bio najnegativniji političar, a sada
je treći izbor uz pad negativnog doživljaja (12,1%).
Čelnik SDP-a i premijerski kandidat Restart koalicije Davor
Bernardić povećao je negativan doživljaj (9,3%), ovo mu je
također njegov najlošiji rezultat u posljednjih godinu dana.
Nešto bolje nego u svibnju prolazi Gordan Jandroković (5,8%), a
na ljestvicu je, uslijed afere Vjetroelektrane, stigla i Josipa
Rimac (4,2%).
Da su negativni svi političari poručuje gotovo 10 posto
ispitanika (9,2%).
Optimizam u padu
Za kraj – nakon travanjskog nezapamćenog skoka pozitivne ocjene
smjera kretanja zemlje, optimizam je u svibnju, s jenjavanjem
korona krize, počeo padati, a pad optimizma se nastavlja i u
lipnju. S 51,2% u travnju pozitivna ocjena smjera kretanja zemlje
pala je na 34,4% u svibnju te na 25,1% u lipnju.
Sve su ovo važni pokazatelji trendova, nakon raspuštanja Sabora i
raspisivanja izbora koji će se održati za manje od mjesec dana.
Istraživanje je provedeno od 2. do 5. lipnja na uzorku od 1300
ispitanika kao da je cijela država jedna izborna jedinica čime
se, kroz rezultate, mogu iščitavati trendovi. U tjednu uoći
parlamentarnih izbora agencija Promocija plus za RTL će provesti
istraživanje u svih 10 izbornih jedinica koje ćemo ekskluzivno
donijeti u tjednu uoči izbora.