KARETROVIZOR

Prva samoposluga u Karlovcu otvorena je prije 60 godina. Karlovčanima je najčudnije bilo uzeti košaricu u ruke

KAfotka.net

Samoposluge su zapošljavale manje radnika, i s nižim cijenama bile konkurentnije.

Samoposluživanje u trgovini postalo je toliko samorazumljivo, da
je ta riječ gotovo iščezla iz uporabe. U doba šoping centara gdje
god da dođete, bila to trgovina sa špecerajem, kozmetikom,
sportskom opremom, odjećom i obućom, na benzinsku pumpu…, gotovo
sve funkcionira tako da možete sami opipati, isprobati, a ne da
vam netko preko pulta pruža teglu krastavaca, bocu pića ili kilu
jabuka.

Samoposluga robe široke potrošnje je nekako logična stvar, ali
nije tu oduvijek. Prva je otvorena u SAD-u 1916. godine i nije
sasvim jasno zašto ih nije bilo i prije. Ali, zna se razlog zašto
je nastala. Trgovina preko pulta zahtjeva više radnika, pa su
troškovi bili viši, pa su i cijene za krajnje korisnike bile
veće. Samoposluge su zapošljavale manje radnika, i s nižim
cijenama bile konkurentnije.

Kao i u skoro svemu, mi smo za svijetom dobrano kasnili, pa je
tako bilo i sa samoposlugama. Lokalne novine bilježe da je prva
otvorena na Korzu prije točno 60 godina, i to je tada bilo nešto
sasvim novo i neobično.

U našem socijalizmu imperativ profita, baš kao i tržišne
konkurentnosti nije bio na popisu društvenih prioriteta pa
razloge napuštanja trgovina s pultom i trgovcem koji vam dodaje
robu treba tražiti u nečem drugom. Sudeći po tekstu o prvoj
karlovačkoj samoposluzi, u pitanju nije bila ni cijena, ni bolja
usluga, ni racionalizacija poslovanja. Otvorena je jer je taj
način trgovanja bio moderan i afirmiran u cijelom svijetu. I
primilo se, nakon trgovine na Korzu, trgovačko poduzeće OTP je od
60-ih godina prošlog stoljeća počelo graditi tipizirane
samoposluge po cijelom gradu.

“Izvolite se poslužiti sami”, Karlovački tjednik, 22. rujna 1960.

Konačno je i u Karlovac prodro moderan način trgovanja, koji se
afirmirao u cijelom svijetu. Trgovačko poduzeće “Promet” otvorilo
je početkom ovog mjeseca na Zrinjskom trgu prvu prodavaonicu sa
samoposluživanjem. Za uređenje i adaptaciju investirano je 5,5
milijuna dinara, ali ulog se isplatio. Trgovina je vrlo moderno i
ukusno uređena i upravo mami kupca.

Zanimalo nas je mišljenje osoblje i kupaca o ovom obliku
trgovanja, posjetili smo prodavaonicu, ali bez obavezne košarice.

“Izvolite košaricu” – upozorava ljubazna blagajnica čovjeka
srednjih godina, koji je ušao u trgovinu.

“Kaj će mi košarica. Ne bum ja puno kupoval” – ispričava se
kupac.

“Ne smeta: Ipak, bit će vam praktičnije” – navaljuje blagajnica,
“a osim toga, takav je propis”.

Čovjek nema kuda. Stidljivo uzima u ruke košaricu, a ispod oka
pogledava kroz izlog na ulicu, da ga kojim slučajem ne vidi neki
znanac s košaricom u ruci.

– Takvi su muškarci. Ne vole košarice – kaže poslovođa Branko
Laškarin. Sa ženama je lakše. Njima nije neugodno uzeti košaricu,
dakako, uz rijetke iznimke.

Zanimalo nas je kako su ljudi primili ovaj moderan način
trgovanja. Raspitujemo se za prva iskustva i nedostatke.

Kroz prodavaonicu dnevno prođe 400 do 500 ljudi, a subotom i do
700″ – kaže Branko Laškarin. Ljudi se još nisu navikli i pomalo
se ustručavaju ući. Ali, kada dođu drugi puta dođu, situacija je
drugačija. Ponašaju se kao da već godinama kupuju kod nas.

– Povećao nam se i promet, iako je prodavaonica otvorena tek
desetak dana. Ostvarili smo promet koji je za 250.000 dinara veći
nego u istom razdoblju prošle godine. Samo nam je asortiman
proizvoda malen. nemamo dovoljno raznovrsnih konzervi,
krastavaca, feferona, senfa. Kupci često traže ove artikle i
morat ćemo ih nabaviti.

Pred ulazom u trgovinu neodlučno stoje muškarac i žena.
ustručavaju se ući.

– To je česta pojava kod onih koji dolaze prvi puta, kaže Boris
Gračan, zamjenik poslovođe. “Stare” mušterije ulaze slobodno,
uzmu košaricu, napune je potrebnim artiklima, plate i odlaze.
Brzo i gotovo bez riječi.

Blagajnica Safeta Muškić upravo je bila na sto muka, jer nije
znala objasniti dvojici Talijana koliko stoje dvije vrećice crne
kave. Pomogao je Boris Gračan i sve je opet bilo u redu.

– Često se ljudi ustručavaju ući jer smatraju da su cijene više
nego u ostalim prodavaonicama, kaže Safeta. Kad se uvjere da su
iste, čude se. “Smatrali smo da ste skuplji zbog preuređenja
trgovina” – kažu.
 

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest