KA RETROVIZOR

KARETROVIZOR

Povijest čudnih i štetnih urbanističkih ideja nije monopol današnjih lokalnih vlasti. Ali prije se griješilo i gradilo, danas se čini da samo griješimo

Povijest čudnih i štetnih urbanističkih ideja nije monopol današnjih lokalnih vlasti. Ali prije se griješilo i gradilo, danas se čini da samo griješimo

Cijeli Novi centar na jednoj strani grada, veliki hotel, sportsku dvorana, stadion na drugom kraju

Čudimo se danas kako lokalne vlasti pod pritiskom ideologije, državne vlasti, privatnog kapitala ili ničim izazvane donose čudne i(li) štetne odluke koje trajno mijenjaju život u nekom gradskom kvartu. Danas je to benzinska stanica čija se gradnja najavljuje u Meštrovićevoj ulici, jučer su bili trgovački centri na svakom ćošku usred stambenih naselja.

Prije toga sjeverna varijanta auto-puta prema Rijeci kojoj su se protivili i karlovačka vlast i lokalna javnost, pa onda auto servis i crkva na ledini kojoj je od prvih planova izgradnje Novog centra bila određena sudbina da bude velebni trg novog Karlovca. A i više od pola stoljeća od prvih planova to je i dalje samo ledina na čijim su rubovima zgrade kao razbacane u nečijem urbanističkom bunilu.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Na povijest čudnih ideja, pokušaja i promašaja, planova i odustajanja od njih, gradske vlasti od 1990-e naovamo nemaju monopol, takvo što je bilo uobičajeno i razdoblju druge Jugoslavije. I u to vrijeme se događalo svašta loše u urbanističkom smislu. Niska ludosti je preduga za nabrajanje, od rušenja crkve Ćirila i Metoda u parku iza Edisona, sasvim zdrave zgrade sinagoge u Banjavčićevoj da bi se tamo gradio neprimjereni neboder, rušenje starih zgrada u Radićevoj da bi se sagradila betonska kocka u kojoj je danas Zagrebačka banka, planovi da se Novi centar grada izgradi uz Kupu na Dubovcu… Jednu od „genijalnih“ ideja prenosimo i u današnjem izdanju „Ka retrovizora“, po kojoj je autobusni kolodvor za gradski i prigradski prijevoz trebao biti na mjestu parkirališta između pruge i McDonaldsa, iako je bilo logično za tu namjenu iskoristiti sto metara udaljeni „pravi“ Autobusni kolodvor, odnosno njegovu zadnju stranu, što je na kraju i učinjeno.

Ipak, za razliku od posljednjih 25 godina, u istom razdoblju od 1965. do 1990. promašaji i glupe ideje nisu se bacale u ladice, nego su se tražila i nalazila bolja rješenja. I gradilo se jako puno i jako brzo za današnje standarde. Cijeli Novi centar na jednoj strani grada, veliki hotel, sportsku dvorana, stadion na drugom kraju… Prije se u Karlovcu puno griješilo i puno gradilo. Danas se čini da uglavnom samo griješimo.

„Neprihvatljiva ideja“, Karlovački tjednik, 25. rujna 1980.

Stanovnici mjesne zajednice Novi centar na nedavno održanom sastanku jednoglasnom odlukom odbili su prijedlog da se u ovaj dio grada premjesti prigradski i gradski autobusni kolodvor. Uz obrazloženje ove odluke, na javnoj raspravi u mjesnoj zajednici čulo se niz argumenata koji bi se kratko mogli svesti na ocjenu da bi preseljenje kolodvora u Novi centar bilo daleko štetnije nego da ovaj kolodvor ostane na današnjoj lokaciji na Zrinskom trgu i u Radićevoj ulici kod gradske kavane.

Kada se govori o lociranju gradskog kolodvora onda nikako ne treba smetnuti s uma da je ova rasprava aktualna već desetak godina. Naime, sadašnja lokacija kolodvora u starom centru grada nikako ne odgovora svrsi, ni po lokaciji ni po osnovnim uvjetima sigurnosti saobraćaja. Uvažavajući tu argumentaciju, ne bi trebalo dati nikakav prigovor na inicijativu da se riješi lokacija gradskog i prigradskog autobusnog kolodvora. Polazeći od konkretnog prijedloga koji se ovih dana nalazi na javnoj raspravi treba reći da lociranje kolodvora u Novom centru nije nikakvo rješenje.

Jedan od argumenata koji govori u prilog ocjeni da se odbaci lokacija kolodvora bila je i činjenica da je na toj lokaciji nedavno izgrađeno veliko parkiralište kako bi se omogućio normalni pristup gradskoj tržnici – žili kucavici gradskog života. U raspravi je napomenuto još niz činjenica, od ekoloških uvjeta do sigurnosti u prometu što je sve skupa zorno pokazalo da lociranje novog kolodvora u Novom centru nije najbolje rješenje.

U javnoj raspravi u MZ Novi centar, postavljeno je i konkretno pitanje kako je uopće moguće da ovakav polovičan i do kraja nerazrađen prijedlog uopće može biti i upućen na razmatranje u mjesne zajednice. Ako se nastavi ovakvom praksom, istaknuto je, lako se može dogoditi da sve ono što je zacrtano u urbanističkom planu općine postane farsa. Odnosno, lako se može dogoditi da takvim i sličnim nepromišljenim potezima načini lakrdija čije će posljedice plaćati buduće generacije.

Upozorenje koje je izrečeno na sjednici mjesne zajednice Novi centar ne treba promatrati samo kroz slučaj autobusnog kolodvora već kao svojevrsno upozorenje svim društvenim strukturama koje često olako donose ovakve i slične odluke, koje se kose s osnovnim koncepcijama urbanističkog plana razvoja Karlovca. Primjera za ovo upozorenje ima, ali ima i vremena da se ne ponove iste greške.

Izdvojeno


Reci što misliš!