Problem upravljanja marketingom evidentan je u svim klubovima diljem Hrvatske bez obzira na njihovu razvijenost i organiziranost. Pogotovo u našoj lokalnoj sredini gdje mnogi klubovi teško pronalaze načine da bi osigurali sredstva za svoju djelatnost. Najčešće se oslanjaju na sredstva iz proračuna koju im nisu dostatna.
Koliko su u tome uspješni karlovački klubovi kojima uglavnom
nedostaje marketinške strategije, tema je ovotjedne kolumne.
Vrijeme je do sada pokazalo da marketinško
planiranje ima veliku ulogu u financijskom uspjehu nekog
sportskog kluba. Ono zahtijeva puno stručnog rada u praksi bez
kojeg nema uspjeha. K tome bismo dodali da je uspješnu primjenu
marketinga u sportu moguće ostvariti tek uz pomoć posebno
školovanih menadžera sporta ili marketinga. Elementi marketinga
predstavljaju istovremeno i funkcije marketinga u sportu i
sportskoj rekreaciji; to su istraživanje tržišta, programi
sporta i sportske rekreacije, nositelji i realizatori programa,
promocijske aktivnosti …
U pojedinim sredinama sportski sektor je prepoznao važnost
postojanja kvalitetnog marketinškog planiranja. Međutim, sporo se
i u nedovoljnoj mjeri donose promjene u klubovima. Velika
konkurencija u sportu i velika zainteresiranost svih dobnih
skupina za sport nameće potrebu za kontinuiranim poboljšavanjem
marketinških aktivnosti. Da bi neki klub bio uspješan i u
financijskom i u marketinškom pogledu mora se suočiti s
problemima i poteškoćama u klubu kako bi mogao napraviti
smjernice za daljnji rad. Samo primjena sveobuhvatne koncepcije
sportskog marketinga, pruža mogućnost ostvarivanja zamišljenih
ciljeva za sve one koji su joj dosljedni.
NEVIDLJIV MARKETING KOD VEĆINE KA-KLUBOVA
Prije nekoliko godina HRK Karlovac je bio na
dobrom putu uspostaviti dobar marketing. S puno optimizma, volje
i profesionalnosti HRK Karlovac je godinu dana imao marketing
koji je bio prepoznatljiv i nešto što do tada nije bilo viđeno u
niti jednom drugom karlovačkom klubu, sportu. Rezultat toga je
bio više gledatelja na utakmicama i novca u blagajni, bolji
vizual nove opreme kluba, sigurnost i bolja igra igračica/igrača.
Ženski odbojkaši klub Karlovac napravio je
nedavno vrlo uspješan, zahvaljujući svom donatoru-sponzoru,
potpuno novi vizual svojih dresova. I tu se je nažalost stalo …
Brojni ka-klubovi gdje prednjače borilački
sportovi i klubovi iz nogometa, rade solidne plakate/pozive
za svoju sportsku školu … Tu je nažalost kraj njihovom
“marketingu”. Kod većine karlovačkih klubova marketing je
praktički nevidljiv.
Sponzorstvo bi mogli definirati kao dio
marketinga u sportu kojemu je zadaća ispunjavanje određenih
sportskih ciljeva. Sponzoriranjem određenog sportskog događaja
sportskog kluba, sportaša i slično u novčanom ili drugom obliku
pomaže se ostvarenju određenih sportskih rezultata. S druge
strane putem sportskog događaja, kluba ili sportaša, sponzor vrši
najbolju promidžbu svojih proizvoda i usluga na tržištu. Upravo
zbog zajedničkog ekonomskog interesa sponzora i sportske udruge,
sponzorstvo je danas postalo prevladavajući način financiranja
sporta u mnogim granama sporta, pogotovo vrhunskog sporta.
Sponzor sudjeluje u financiranju troškova programa, opreme,
osigurava besplatno ili uz nižu cijenu i slično. Kao što sportski
klub ostvaruje određena prava od sponzora, tako i sponzor ima
stanovitih prava prema ugovoru s klubom, sportašem ili
organizatorom sportske priredbe. Najčešće je to kroz
isticanje reklama na sportskim događajima, raznih bannera,
reklama s linkom na webu stranicama …
Prava sponzora mogu biti vrlo različita kao što
su primjerice prava na promociju proizvoda i usluga samog
sponzora na stadionima i sportskim dvoranama, kao i nošenje
sportske opreme sponzora, korištenje usluga sponzora i slično.
Negdje su čak uključena i prava upravljanja u klubu.
Prava kluba pak mogu biti vrlo različita i
proizlaze iz ugovora sa sponzorom; novčani primici kluba od
sponzora, materijalni primici, usluge klubu, korištenje medija i
slično.