
Hrvatska je prva zemlja koja na nacionalnoj razini uvodi umjetnu inteligenciju (AI – artificial intelligence) u osnovne škole. Riječ je o računalnim sustavima koji mogu obrađivati podatke, učiti iz njih i samostalno generirati odgovore, tekst, pa čak i slike.
Nakon godinu dana eksperimentalnog programa za sedme i osme razrede, od ove jeseni i peti i šesti razredi učit će kako razgovarati s – ChatGPT-om.
Ova vijest nije samo obrazovna zanimljivost. Ona je i dobar povod za pitanje koje posljednjih mjeseci odzvanja i u redakcijama: može li umjetna inteligencija pomoći ili ugroziti novinarstvo – posebno ono sportsko, koje živi od emocija, brzine i instinkta?
Tehnologija u službi novinara
„Ne možemo misliti da je prošlost bila bolja jer se ‘bolje’ uvijek oslanja na budućnost,“ rekao je Gianni Merlo, predsjednik AIPS-a (Međunarodnog udruženja sportskih novinara), otvarajući panel o umjetnoj inteligenciji i novinarstvu.
Na istom su se mjestu našla velika imena: Juan Ignacio Gallardo, glavni urednik španjolske Marce, Santi Nolla, direktor Mundo Deportiva, Lionel Dangoumau iz L’Equipea i Mariagrazia Squicciarini iz UNESCO-a.
Zaključak prvog dijela rasprave bio je jednostavan: novinari danas rade bolje zahvaljujući tehnologiji. AI je samo još jedan alat kao što su nekad bili diktafon, računalo ili internet. Alat koji, ako ga znamo koristiti, može ubrzati istraživanje, obraditi goleme količine podataka i osloboditi vrijeme za ono najvažnije – priču.
Tko upravlja AI-jem – čovjek ili stroj?
No, nije sve samo tehnološki napredak. Pitanje regulacije i etike visjelo je u zraku.
„AI nije crna kutija. Možemo njome upravljati ako postavimo jasne kontrolne točke,“ naglasila je Squicciarini iz UNESCO-a. Razumijevanje načina na koji funkcionira uklanja strah i zablude ali traži i znanje, i strpljenje.
Dangoumau iz L’Equipea upozorio je na kratkoročno razmišljanje mnogih redakcija koje AI koriste samo kao instant-rješenje: „Takav pristup dugoročno uništava kredibilitet. Novinari ne smiju izgubiti svoje specifičnosti i kvalitetu.“
Emocija protiv algoritma
Gallardo iz Marce otišao je korak dalje: „Ljudska emocionalna inteligencija, strast i osjećaj ne mogu se replicirati umjetnom inteligencijom.“
I tu je, zapravo, srž stvari. Sport nije samo rezultat i statistika – to su suze na tribinama, grč u želucu kad lopta pogađa stativu … AI može pratiti povijest i podatke, može analizirati taktiku i brojke, ali ne može osjetiti.
Ipak, Squicciarini je podsjetila na novo istraživačko područje, NeuroAI, koje pokušava replicirati ljudske emocije. To otvara cijeli niz novih etičkih pitanja.
Lažne vijesti – stari problem u novom ruhu
S porastom dostupnih AI alata raste i opasnost od lažnih vijesti. „AI može zavarati one koji ne znaju razlučiti istinu od izmišljenog sadržaja,“ upozorio je Merlo.
No, Santi Nolla iz Mundo Deportiva podsjeća da lažne vijesti nisu izum umjetne inteligencije: „One postoje puno prije AI-a. Ključna razlika danas je brzina širenja. Zato kritičko mišljenje postaje najvažnije oružje svakog novinara.“
AI kao beba
Na kraju panela Gallardo je ponudio zanimljivu metaforu: „Umjetnu inteligenciju trebali bismo gledati kao na bebu. Možda će, kada dosegne tinejdžersku dob, moći raditi stvari koje sada smatramo nemogućima. Budućnost ovisi o nama – hoćemo li je odgojiti kao odgovornu odraslu osobu ili pustiti da izmakne kontroli.“
Moje viđenje
AI (umjetna inteligencija) je, dakle, tek na početku. I kao svaka beba, uči brzo. Hoće li jednoga dana znati napisati izvještaj s derbija na Čavleku ili Školskoj sportskoj dvorani, osjetiti miris Kupe i Korane ili pronaći priču koja će rasplakati tribine? Možda.
Ali jedno znam – emocija, intuicija i ono malo lokalnog duha u kojem nastaje svaka dobra sportska priča još su uvijek samo naši. Pitanje je samo – koliko dugo.
Footnotes
AI u praksi – Umjetna inteligencija danas se koristi u mnogim sportskim redakcijama. Primjerice, Associated Press automatizira izvještaje s manjih baseball liga, a BBC koristi AI za brze analize statistike u nogometu. No, ljudski novinari i dalje su ključni za analize, intervjue i – emociju