Pijev život – Veličanstvena i prekrasna filmska priča Oskarovca Ang Leeja

Pijev život – Veličanstvena i prekrasna filmska priča Oskarovca Ang
Leeja

Filmom Pijev život redatelj Ang Lee (Brokeback Mountain; Crouching Tiger, Hidden Dragon) nudi nam izuzetnu filmsku priču o dječaku koji preživi brodolom te biva uvučen u epsko putovanje bogato avanturama i zanimljivim otkrićima. Tijekom putovanja ostvaruje začuđujuću i neočekivanu vezu s jedinim bićem koje je također preživjelo brodolom, zastrašujućim bengalskim tigrom.

Pripovijedajući Pijev život, Lee pomiče granice vrhunske filmske tehnologije. Ovaj film predstavlja korak naprijed u filmskoj umjetnosti, kako su to svojedobno učinili Titanic s vizualnim efektima, zatim revolucija tehnike 3D filma Avatar, kao i Rise of the Planet of the Apes. Lee objašnjava: “Htio sam da filmsko iskustvo bude jedinstveno kao i knjiga. ”

PRIČA

Film počinje i završava u Montrealu s piscem koji, tražeći inspiraciju, naiđe na nevjerojatnu priču čiji je glavni lik Piscine Militor (kao sedamnaestogodišnjaka ga glumi Suraj Sharma; u dobi za vrijeme zbivanja radnje glumi ga Irrfan Khan, a kao dječaka na početku filma Ayush Tandon). Odrastajući u Indiji, tijekom 1970-ih, Pi ima bogat život. Njegov otac (Adil Hussain) vlasnik je zoološkog vrta te Pi provodi dane družeći se s tigrovima, zebrama i drugim egzotičnim životinjama. On razvija vlastite teorije o vjeri, vjerovanju i karakteru ljudi i životinja, no nakon što je Pi pokušao uspostaviti prijateljstvo s bengalskim tigrom Richardom Parkerom, otac ga je podučio: “Tigar ti nije prijatelj! Životinje razmišljaju na drugačiji način. Ako to ne shvatiš, poginut ćeš.” Kad je Pi navršio 17 godina, promjene koje su se dogodile u njegovoj zemlji navele su njegovog oca i majku (glumi je Tabu) na napuštanje doma u potrazi za boljim životom.

Odabravši Kanadu za svoje odredište, Pijevi roditelji zatvaraju zoološki vrt te se zajedno s nekim životinjama iz zoološkog vrta ukrcavaju na japanski teretni brod gdje upoznaju francuskog šefa kuhinje (Gérard Depardieu). Kasno u noći na otvorenom moru brod potone, no Pi čudom preživi. Završi usred Tihog oceana na brodiću i to s najneočekivanijim suputnikom – tigrom Richardom Parkerom.

Na početku njihove avanture tigar je Pijev smrtni neprijatelj. No, pronašavši načina za suživot, tigar postaje Pijeva jedina nada u potrazi za putom kući. Ni jedan ni drugi nemaju mnogo razumijevanja za stvarni svijet, a i obojicu je odgajala ista osoba – Pijev otac. Radnja filma Pijev život odvija se na tri kontinenta, dva oceana, traje mnogo godina te uključuje golemu maštu.

SVE JE ZAPOČELO ROMANOM

Priča o filmu započela je omiljenom knjigom Yanna Martela. Roman je osvojio prestižnu nagradu Man Booker Prize te je bio na listi bestselera časopisa The New York Times dulje od godinu dana.

Producent Gil Netter donio je knjigu predsjednici Elizabeth Gabler, koja je 2002. za kompaniju Fox otkupila prava za snimanje filma. Netter, opčinjen pričom, objašnjava: “Ova priča posjeduje sve ono zbog čega odlazimo u kino i što ne možemo dobiti niti na jednom drugom mjestu.” Netter i Gabler zajedno su nekoliko godina radili na projektu uvjereni u njegov uspjeh, čekajući na pravog filmaša koji će projekt prigrliti jednakim entuzijazmom. Netter objašnjava: “Ang Lee je umjetnik s kojim sam oduvijek želio surađivati. On ima talent koji je potreban za tu priču.”, a Elizabeth Gabler dodaje: “Ang je vizionar koji ne preuzima projekt ako s njime ne misli pružiti nešto posve novo.”

Martel napominje da je Pijev život preveden na četrdeset i dva jezika. Njegovo pretakanje u film je poput četrdesettrećeg prijevoda. “Vrlo je uzbudljivo prevesti priču na taj način budući da je filmski jezik univerzalan.” David Magee (Neverland) dobio je zadatak adaptirati Martelov rad. Razmišljajući kako da prevede roman za njegovo prikazivanje na platnu shvatio je da je ključ u tome da jednostavno ispriča priču o priči. “U knjizi Pi pripovijeda priču liku koji se zove Pisac, jednako kao što Ang pripovijeda priču sa svojim filmom”, kaže Magee.

POSTATI PI

Nakon potrage za talentima diljem Indije, tijekom koje je audiciju prošlo više od 3000 mladića, u šest mjeseci i 4 kruga audicija, ulogu Pija dobio je Suraj Sharma, student koji je u to vrijeme živio s roditeljima u Delhiju u Indiji. Jedno od mnogih novih iskustava s kojima se Suraj susretao bilo je i naučiti kako plivati. S obzirom da Pi većinu filma provodi na vodi i u vodi, ta vrsta treninga bila je prijeko potrebna. Kako bi se i tjelesno približio liku kojeg glumi, Suraj je morao dobiti na težini u relativno kratkom vremenu, a naučio je i vještine preživljavanja na oceanu – loviti ribu, izraditi jedro, skupljati svježu vodu, …

Veći dio produkcije Suraj je proveo u najvećem bazenu na svijetu koji sam stvara valove, napravljenom za potrebe snimanja filma. Smješten u Taichungu na Tajvanu, na lokaciji bivše zračne luke, bazen je bio dugačak 70 m, širok 30 m i dubok 4 m, sa zapreminom od 1,7 milijuna galona. “Taj bazen je postao moj dom”, objašnjava Suraj koji je kroz to iskustvo naučio mnogo o moru. “Kao što ćete vidjeti u filmu, ocean ima svoja vlastita raspoloženja. On može biti čudovište, ali može služiti i kao zrcalo. On je i ubojica i spasitelj. On je prekrasan.”

Pijev suputnik, Richard Parker, plod je specijalnih efekata koje je nadgledao Bill Westenhofer (The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe). Tigar kojeg su stvorili doista se doima pravim. Kao model poslužila su im četiri prava kraljevska bengalska tigra. Dreser Thierry Le Portier (Gladiator) pronašao je tri tigra u Francuskoj i jednog u Kanadi. Njihova imena su King, Min, Themus i Jonas. S obzirom da je King najviše odgovarao viziji koju je Ang Lee imao za lik Richarda Parkera, postao je glavni model po kojem je Richard Parker kreiran.

O PRODUKCIJI

Film je sniman na lokacijama u Indiji i Tajvanu. “Indija je mjesto gdje je sve moguće”, primjećuje Yann Martel, “To je mjesto beskrajnih, magičnih, stvarnih priča.”

Ang Lee je inzistirao da se scene koje se odnose na Pijevo djetinjstvo u mjestu Pondicherry u Indiji snimaju isključivo u bivšoj francuskoj koloniji. “To mjesto je jedinstveno i nepoznato ostatku svijeta. Možeš jednostavno spustiti kameru bilo gdje, uključiti je i snimati. Rezultat će uvijek biti prekrasan”, dodaje redatelj.

Produkcija se smjestila na nešto više od 60 000 četvornih metara studija i ureda u blizini povijesne Muslimanske četvrti. Snimalo se na 18 lokacija u samom mjestu i u okolici Pondicherrija, pri čemu je ekipa od 600 ljudi, od kojih je većinu činilo lokalno stanovništvo, snimala scene na otvorenom. Za veličanstvene scene na otvorenom angažirano je približno 5.500 lokalnih stanovnika.

Produkcija je transformirala Botaničke vrtove grada u zoološki vrt. Scenograf David Gropman objašnjava: “Prvo što je Ang htio vidjeti kad je došao u Pondicherry bio je zoološki vrt i to upravo onakav kakav je opisan u Martelovoj knjizi. Ang je odjednom došao s idejom da je zoološki vrt u stvari bio na mjestu bivših Botaničkih vrtova koje je Pijev otac otkrio i odlučio pretvoriti u privatni zoološki vrt.”

Produkcija je također osigurala dozvolu za snimanje u 1000 godina starom hramu Villanur. Dvije tisuće autentično kostimiranih statista radilo je cijele noći uz svjetlost 20 000 tradicionalnih diya svijeća.

Istovremeno se u mjestu Taichung na Tajvanu završavala izrada najvećeg bazena na svijetu koji sam proizvodi valove. Redatelj Lee i njegov produkcijski tim iskoristili su pak zrakoplovne hangare za filmski studio na kojem su se vijorile zastave simbolizirajući međunarodnu ‘koktel’ produkciju, kako ju je nazvao sam redatelj.

Nadrealni i misteriozni otok nastanjen merkatima dočaran je kombinacijom slike stabala bengalske smokve u tajvanskom botaničkom rezervatu i digitalno kreiranih eksterijera, za što je zaslužan scenograf David Gropman.

Gropman kaže da je jedan od najvećih izazova bio osmisliti izgled samog otoka. “Bio sam uvjeren da ne možemo stvoriti otok na uvjerljiv način bez pomoći majke prirode. Ang je znao da postoji skriveni rezervat stabala bengalskih smokava u sklopu Kenting National Forest te nas je tamo odveo. Bengalska smokva odabrana je kao stablo tipično za Indiju, dakle nešto što bi Pi lagano prepoznao.”

Nakon nekog vremena Lee je započeo raditi na postprodukciji, nadgledajući rad montažera (Tim Squyres, A. C. E.), skladatelja (Mychael Danna) i kritične vizualne efekte. U međuvremenu je Suraj Sharma postao brucoš na St. Stephen’s College (Delhi University).

Redatelj na kraju svega smatra da je snimanje filma bilo iznimno emotivno, tjelesno, mentalno i duhovno iskustvo.

“Snimajući PIJEV ŽIVOT omogućeno mi je da gledam stvari iz drukčije perspektive. Osjećam se snažnijim i sposobnim za izazove na koje prije nisam bio spreman”, objašnjava glavni glumac.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest