S propašću tvrtki koje su hranile Karlovac nestala su i njihova
imena, nestao je Velebit, nestao je “Josip Kraš”, Konteks i
Vunateks, za imenom jednog od simbola industrijskog Karlovca
Jugoturbinom nismo puno žalili pod ideološkim pritiskom
asocijacije na Jugoslaviju. Sve je pospremljeno u prošlost i
napravilo mjesta novim imenima i novim djelatnostima bez puno
buke i emocija. No, jedno ime kao da je oduvijek bilo tu; i prije
1. svjetskog rata, i prije Drugog, i za komunizma i poslije
njega. Ime koje je i nas trebalo nadživjeti, ono Karlovačke
pivovare ipak su došla glave pravila globalnog kapitalizma,
pravila koja ne respektiraju nikakva pravila, posebno ne
tradiciju. Nema lokal patriota kojeg nije malo štrecnulo oko srca
nakon vijesti da stoljetni brend Karlovačke pivovare odlazi u
povijest. Mijenja ga geografski neutralno, globalno ime
Heinekena, a tradicionalnu crvenu boju zelena s crvenom zvijezdom
u sredini. Zanimljivo, ovo nije prvi put, ali bojimo se da bi
mogao biti zadnji.
Naime, u vrijeme kad je jedan ekonomski eksperiment zamjenjivao
drugi, referendumski je među radnicima odlučivano o integraciji
više poduzeća u jedno. Tako je 1971. godine Karlovačka pivovara
počela funkcionirati pod imenom “Zagrebačke pivovare”, ali
zadržavajući vlastiti brend. Eksperiment nije dugo trajao.
“Pivo za svakog Jugoslavena”, Karlovački tjednik, 7.
siječnja 1971.
Tri poznate hrvatske pivovare, karlovačka, zagrebačka i
daruvarska, posluju od Nove godine kao jedinstveno poduzeće. Na
referendumima što su u sva tri kolektiva održani u ponedjeljak
27. prosinca, većina radnika izjasnila se za integraciju. Na taj
način formirano je najveće jugoslavensko poduzeće za proizvodnju
piva, koje će ove godine tržištu isporučiti više od 13 milijuna
hektolitara piva. U sva tri poduzeća zaposleno je 1260 radnika.
U izjavi za Karlovački tjednik, Ivan Hundrić, direktor zagrebačke
pivovare izjavio je da su se spojila tri dobra poduzeća koja će
integrirana ostvariti već kroz nekoliko godina proizvodnju od 15
milijuna hektolitara piva. Novointegrirano poduzeće zvat će se
“Zagrebačke pivovare”.
Vrijedno je pritom naglasiti da je sadašnja proizvodnja od 1200
hektolitara piva po jednom radniku najviša u Europi, a da će se
već ove godine ulagati daljnja sredstva na modernizaciji
proizvodnje i proširenju tržišta. Da dodamo i to kako je ova
integracija prvi stvarni korak ka privrednom zbližavanju Karlovca
i Zagreba.
Pripremio Tihomir Ivka