U prva tri mjeseca 2013. godine na Zeleni telefon Ekološkog
društva Pan Karlovac zaprimljeno je 30 prijava građana. Riječ je
o vrlo solidnoj brojci za zimske mjesece, što pokazuje da svijest
građana o okolišu raste. Kao i dosad, najveći broj poziva odnosi
se na kategoriju “otpad”, vezano uz koju je primljeno 13 poziva.
Slijedi kategorija “zelenilo” sa šest poziva te “razno” s pet
poziva. Dva su se poziva odnosila na kategoriju prometa, a po
jedan na buku, gradnju, životinje i vodu.
Djelatnici Eko Pana putem Zelenog telefona u svakom izravnom
kontaktu i razgovoru nastoje potaknuti građane na aktivno
uključivanje u rješavanje problema. Građani u velikoj mjeri nisu
upoznati sa svojim pravima prema tijelima javne vlasti, ali
ponekad i obvezama. S druge strane djelovanje javnih službi
svojom sporošću i tromošću građanima ne daje povjerenje. Tijela
javne vlasti uglavnom nisu odgovarala na prijave u zakonom
predviđenom roku ili su odgovarale tek nakon žalbe
drugostupanjskom tijelu. Kao posebno loše primjere Pan navodi
Vodopravnu inspekciju i Ministarstvo zdravlja RH, čije su
odgovore i rješavanje problema čekali gotovo godinu dana!
Kao ključne probleme u kategorijama koje najčešće motiviraju
građane na poziv, Panovci ističu premali broj komunalnih redara,
što onemogućuje kvalitetan nadzor, ali i izostanak angažmana
tijela javne vlasti u prevenciji nastanka divljih deponija što
često dovodi do ponovnog nastanka deponija i povećanih troškova
koje na kraju snose građani. Osnovni preduvjet za rješavanje je
sustavna inventarizacija, plan uklanjanja deponija i preventivne
mjere, uz suradnju svih tijela javne vlasti na lokalnoj i
državnoj razini(gradovi, općine, MO, GČ, inspekcijske službe i
sl.). Kada je u pitanju zelenilo osnovni problem je nepostojanje
digitalnog katastra zelenih površina.
KAportal.hr