Teško je reći što danas najviše čitaju Karlovčani. Posjeta online
izdanja je lako provjerljiva preko Google Analyticsa i sličnih
servisa, no geografski determinirati otkud je došlo 250 tisuća
posjeta mjesečno, odnosno 65 tisuća “unique” posjetitelja
KAportala mjesečno je nemoguće, iako je za očekivati da su
većinom iz Karlovca i okolice. S druge pak strane, kako vrijeme
odmiče, a tiraže tiskanih medija padaju broj prodanih komada se
ili skriva kao poslovna tajna ili kad se izlazi s brojkama
pribjegava se raznim spinovima, iznose se sve moguće brojke – od
naklade bez remitende do procjene do koliko ruku novine dolaze –
osim “gole” prodaje na kioscima. I bez točnih statistika zna se
da se na karlovačkim kioscima kroz zadnja tri desetljeća
promijenilo sve osim vjernosti Karlovčana Večernjaku i Sportskim
novostima.
Zanimljivo, unatoč dugotrajnom trendu pada naklade i prodaje, i
sve većem broju novinara koji su se našli na cesti bez posla,
raznih novina, časopisa i magazina nikad nije bilo više na
kioscima. Mnogo više od “nepreglednog šarenog mnoštva” izdanja iz
teksta od prije 30-ak godina. Gledajući tako, reklo bi se da
uvijek ima nekog tko je spreman izgubiti novac u nemilosrdnom
medijskom poslu.
Kako bismo ilustrirali ovaj tekst, ponovo smo se poslužili
fotografijom preuzetom sa sjajne stranice KAfotka.net.
Najčitaniji Večernjak, Karlovački tjednik,
16.2.1984.
I na karlovačkim kioscima nalazi se nepregledno šareno mnoštvo
raznih dnevnih i tjednih novina, roto-romana i drugih izdanja.
Što od toga Karlovčani najviše vole čitati? Odgovor na to pitanje
zna Danijel Štromer, šef “Vjesnikove” poslovnice u Karlovcu. Ta
poslovnica, naime, snabdijeva sve kioske na području Karlovca
kako svoje tako i “Borbine” te kioske “Duhana” i pojedine
prodavaonice PPK, na primjer, na Orlovcu, Ilovcu, u Novakima,
novom naselju Grabrik i na Drežniku. Također opskrbljuje i
vojno-ugostiteljske ustanove.
Dobiveni podaci odnose se na mjesec prosinac prošle godine. Od
dnevnih, informativnih i političkih listova najviše se prodaje
“Večernji list” (260 000 primjeraka mjesečno) i “Vjesnik” (50 000
primjeraka mjesečno). Tiraž ta dva dnevnika je u porastu. U
daleko manjem broju primjeraka prodaju se “Večernje novosti”
(1800 primjeraka), i “Borba” koja se proda u svega 1000
primjeraka mjesečno. Velika je tiraža i dnevnog sportskog lista
“Sportske novosti” (63 000 primjeraka mjesečno) dok je tiraža
dnevnika “Sport” daleko manja, proda ga se u 2000 primjeraka
mjesečno.
Od tjednih časopisa najčitaniji su obiteljski tjednici. “Arena”
se proda u 22 000 primjeraka mjesečno, “Studio” u 19 000, i
Vikend u 18 000 primjeraka. Daleko je manja tiraža “Svijeta”
(7000), “Nade” (5500), Starta (4600), SN Revije (3500), “Danasa”
(2700) i “Osmice” 2600 primjeraka mjesečno. Mjesečnici se prodaju
u još manjem tiražu. “SAM” u 1200 primjeraka i svega 240
primjeraka “Izbora”. Popularni su i razni romani. Mjesečno se
proda 3.200 primjeraka “Lasa”, “Života” 2.700 primjeraka, “Super
stripa” 1800 i “Toma i Jerrya” 1700 primjeraka. Što se tiče
kvalitetne edicije kriminalističkih romana “Trag”, Karlovčani je
izgleda nisu prihvatili, jer se tih romana proda svega 150
primjeraka mjesečno.
Pripremio Tihomir Ivka