Nakon javne”pomirbe” Domagoja Švegara i Gradske toplana koja je
imala dosta velik odjek u karlovačkoj javnosti, oglasila se
Regionalna organizacija zaštite potrošača koju su, navode, očito
poistovijetili sa Švegarom pa, smatraju da se treba čuti i
njihovo mišljenje.
Naime, predsjednik ROZP-a Željko Tomašić kaže da je dogovor
sasvim u redu, no kako još uvijek desetak potrošača koji su prije
stupanja na snagu Zakona o tržištu toplinske energije (ZTTE)
ljeta “otpilili” radijatore i dalje dobivaju račune Gradske
toplane koja vrši pritiske i pokušajima ovrhe želi naplatiti –
nezakonite račune.
– Kod nekih potrošača im je uspjela ta agresivna i nepoštena
rabota, jer se potrošači u svojoj neinformiranosti nisu znali
braniti, pa je nažalost zbog toga izvršena prisilna naplata, kažu
u ROZP-u.
– Može u time “pregovorima” Gradska toplana i otpisati dio duga,
ali onaj tko plati ijedan račun Gradskoj toplani, smatra se da je
prihvatio njihovu uslugu isto kao da je potpisao ugovor. To ne
znači kako neki tumače da se može koristiti javna usluga isporuke
toplinske energije, a da se ne plaća račun, dodaje Tomašić i kaže
da na svaki zaprimljen račun treba u zakonskom roku izjaviti
prigovor ili žalbu.
Citiramo Članak 54. Zakona o zaštiti potrošača koji kaže da nije
nije dopušteno isporučiti potrošaču proizvod ili pružiti uslugu
koju potrošač nije unaprijed naručio, ako je riječ o naplatnom
poslu. Ako trgovac, suprotno stavku 1. ovoga članka, pošalje
potrošaču određeni proizvod, smatra se da je taj proizvod
promidžbeni dar trgovca. Ništetna je odredba u uvjetima
poslovanja trgovca ili ponudi poslanoj bez prethodne narudžbe
potrošača prema kojoj bi šutnja potrošača značila prihvat ponude.
– Ovo izgleda nije jasno djelatnicima Gradske toplane, no
Balkanska epizoda je završena, sada smo u Europskoj uniji. Polako
otpadaju oni koji su se borili za osobni probitak. Oni koji su se
šlepali uz borbu Organizacije “ROZP” za prava potrošača, često
nas svojim postupcima ometajući i usporavajući u aktivnostima. Mi
smo i dalje na stajalištu da bez potpisanih ugovora Gradska
toplana krši pozitivne zakone RH, pozivajući se na Opće uvjete,
koji su po Zakonu o obveznim odnosima i Rješenju Ustavnog suda
RH, pravno ništetni (bar dijelovi koji se odnose na plaćanje i
izdvajanje). Nadalje ne može se primjenjivati ZTTE na potrošače
dok lokalna samouprava i trgovac i proizvođač toplinske energije
ne ispune svoje obveze, a napose dok ne omoguće uvjete sa
zakonsko stvaranje ugovornih odnosa. Od preko 8000 “korisnika”
Gradska toplana ima sklopljeno manje od 300 ugovora. Doduše
okrivljuju nas da smo zastrašivali predstavnike stanara da
potpišu ugovore u ime stanara jer tako stoji čak i u ZTTE, no
samo Međuvlasnički ugovor može dati ovlast predstavniku stanara
što će potpisati, a nikako ZTTE niti bilo koji drugi zakon, pišu
ROZP-ovci.
Kažu da oni nisu prekinuli borbu za prava potrošača. Uspjeli smo
se prije nešto više od godinu dana na slučaju “Inkasator”
izboriti da se zakonom zabrani naplaćivanje slanja opomena i
vrati potrošačima tako nezakonito oduzeta sredstva i evo čuda čim
je Inkasator izgubio 1.500.000,00 kn koje je uprihođivao na račun
opomena odjednom je gubitaš ? Ne bavimo se politikom Gradske
toplane, iako je navodno njihov kreditni dug premašio službeni
dug “Toplane” d.o.o. sada u stečaju.
– Mi samo ultimativno tražimo da se poštuju prava potrošača.
Nikada nismo prigovarali skupom grijanju, tražimo realne cijene,
kako naši unuci ne bi morali plaćati naše dugove. Ali tražimo
poštivanje Zakona o zaštiti potrošača tj. plaćanje po potrošnji
ili drugim riječima da se svakom potrošaču ugradi mjerni
instrument, te da može konzumirati Povelju UN-a o pravu potrošača
na izbor roba i usluga. Gradska toplana je prihvatila takvo
stajalište i sama nudi opciju ugradnje mjernih instrumenata, čime
smo zadovoljni. No nikako ne prihvaćamo da su potrošači
koncesijom dodijeljeni Gradskoj toplani, pa smatramo normalnim da
je i Gradska toplana dužna snositi dio “gubitaka” koji su nastali
lošim i nezakonitim uletom na tržište, što je ustanovio i Državni
inspektorat.
Ne prihvaćamo politiku “ako ne može drugačije onda pošteno”. Kad
Gradska toplana obešteti potrošače koje je prisilila da budu
njezini korisnici, kako u jednom nalazu kaže Državni inspektorat,
gdje je 50%+1 vlasnika stanova platilo grijanje smatra se da su
svi prihvatili uslugu, što je manipuliranje sa pozitivnim
zakonima RH i izvlačenje jednog članka iz konteksta zakona, te
kada počne primjenjivati ZTTE tj. kao svaki pošteni trgovac
sklopi pošteni i obostrano prihvatljiv ugovor, naša misija u
Gradskoj toplani će biti završena. Dok se to ne ostvari koristit
ćemo sve institucije sistema Hrvatske u Europske Unije da
potrošači ostvare svoja prava.
Tomašićeva privatna borba s Gradskom toplanom nema veze s ovim
zalaganjem za prava potrošača, pa je tako i Švegarova pomirba
njegova osobna stvar i ne zaslužuje toliku medijsku pozornost,
jer nije se “pomirila” GI “Neću usluge toplane” ili “Stop
korupciji” nego Švegar i Latković, objasnili su ROZP-ovci.
KAportal.hr