ROZP se predsjedniku RH požalio na Toplanu, ali i na nadležne državne institucije

ROZP se predsjedniku RH požalio na Toplanu, ali i na nadležne
državne institucije

Problemi korisnika karlovačke Toplane trebali bi doprijeti i do predsjednika Republike Hrvatske Ive Josipovića kojem su, uoči blagdana, članovi Regionalne organizacije udruga potrošača (ROZP) uputili otvoreno pismo.

Zbog velikog interesa javnosti za ovu temu pismo prenosimo u cijelosti…

Poštovani gospodine Predsjedniče Republike Hrvatske!

Budući da su zakazale nadležne državne institucije, Državni inspektorat i Agencija za zaštitu osobnih podataka, te je trgovačko društvo “Gradska toplana” d.o.o. , nepoštenom i agresivnom poslovnom praksom građane Karlovca – tarifne kupce “Toplane” d.o.o. (sada u stečaju), nezakonito pribavljenim osobnim podacima o njima i njihovim adresama , pretvorila u svoje robove, ostaje nam samo da Vas bar ovako upoznamo kako se provodi pravo i pravda za koje se toliko zalažete.

Trgovačkom društvu “Toplana” d.o.o. iz Karlovca su u travnju ove godine blokirani računi zbog velikih dugova. Lokalna samouprava kako bi izbjegla plaćanje tog duga osniva novo trgovačko društvo “Gradska toplana” d.o.o. i bez natječaja joj dodjeljuje koncesiju za isporuku toplinske energije u gradu Karlovcu. Kako su u praksi isti ljudi ostali na istim mjestima u istoj zgradi, počeli su nezakonito koristiti podatke od toplane u stečaju, ne prihvaćajući da su oni novi trgovac na tržištu koji se tek treba izboriti za kupce. Tako su u rujnu poslali prve račune za plaćanje paušalne naknade svim tarifnim kupcima toplane u stečaju.

Udruge za zaštitu potrošača su promptno reagirale preko “ROZP” – regionalne organizacije zaštite potrošača te krađu identiteta prijavile Državnom inspektoratu i Agenciji za zaštitu osobnih podataka 25. rujna 2012. godine, sa zamolbom da se odmah prekine s korištenjem nezakonito pribavljenih osobnih podataka o kupcima, dok se ne sklope pravični ugovori sa budućim tarifnim kupcima “Gradske toplane” d.o.o. Kako je “Gradska toplana” započela vrlo agresivno nastupati prema potrošačima uputili smo Državnom inspektoratu 06. listopada 2012. novu prijavu po novonastaloj situaciji. Na ovu prijavu DI nije reagirao.

Državni inspektorat nas je 08. studenog 2012 izvijestio da su nadzorom ustanovili da je “Toplana” d.o.o. (sada u stečaju) nezakonito dala podatke o kupcima “Gradskoj toplani” d.o.o. i protiv nje je pokrenut optužni prijedlog, ali protiv “Gradske toplane” d.o.o. koja je  koristila tako nezakonito pribavljene podatke za nezakonito terećenje tarifnih kupaca stare toplane sa svojim računima, nije poduzeto ništa, niti im je naloženo da prekinu sa nepoštenom poslovnom praksom. DI je također ustanovio da “Gradska toplana” d.o.o. nema nijedan sklopljeni ugovor, te da nije prije pružanja usluge na web stranicama objavila uvjete korištenja njihovih usluga, niti sadržaj ugovora, no “Gradskoj toplani” nije naloženo da prestane raditi dok ne otkloni nađene nedostatke. Pače dozvoljava im se primjena Općih uvjeta za isporuku toplinske energije, kod izdvajanja iz sustava grijanja, iako je Ustavni sud na istovjetnom slučaju iz Pakraca presudio da Opći uvjeti nisu u suglasju s pozitivnim hrvatskim zakonima, a po Zakonu o obveznim odnosima “propisani” nemogući uvjeti za izdvajanje su pravno ništetni.

Na rješenje uputili smo 13. studenog 2012. Državnom inspektoratu prigovor. Do danas nema odgovora na prigovor, a niti bilo kakva informacija od AZOP-a po prijavi od 25. rujna i požurnici od 20. studenog 2012. godine.

Time se namjerno ili ne, trgovačkom društvu “Gradska toplana” d.o.o. osiguralo vrijeme da naplati račune od neinformiranih potrošača i time ih dovede u poziciju (a to priznaje i Državni inspektorat) da su plaćanjem računa ušli u ugovorni odnos s njima. Gradska toplana je koristeći takva oklijevanja nadležnih u listopadu kreirala ugovor kojim se i nasljednici potrošača obvezuju na korištenje njihove usluge, a ugovor se nikako ne može raskinuti. Na zajedničkim brojilima gdje su vlasnici više od 50%+1 površine platili račune smatraju da su svi potrošači njihovi korisnici. Osokoljeni takvim ponašanjem nadležnih tijela čak su podnijeli prijavu Državnom inspektoratu prema fizičkim osobama koji su se izdvojili iz sustava (“odrezali radijatore”) pa čak i prema onima koji su to učinili prije nego je Gradska toplana dobila koncesiju. Državni inspektorat je ovaj puta reagirao promptno, te počeo pozivati potrošače na obavijesne razgovore, čime si je uzeo pravo istražnog suda, što smatramo nedopuštenim.

Koristeći takvu situaciju “Gradska toplana” d.o.o. je odbila sve žalbe potrošača u I. i II. stupnju, te je onima koji nisu platiti račune, a bez obzira što su se žalili, a nisu dobili rješenje po žalbi poslala opomene pred ovrhu da namire dugovanja, pozivajući se da koriste uslugu, pa je moraju i platiti. Zakon o zaštiti potrošača jasno definira, da ako se daje roba ili usluga koju potrošač nije naručio, smatra se da je to dar i ne mora se platiti.

Naša borba nije da potrošači ne plaćaju uslugu isporuke toplinske energije, nego da sa svakim potrošačem MORA biti sklopljen pošteni ugovor, prihvatljiv za obje strane, te da svi potrošači u gradu Karlovcu sukladno Zakonu o zaštiti potrošača Članak 24. Stavak 6. koriste javnu uslugu isporuke toplinske energije na ravnopravan i nediskriminirajući način.

Da su nadležne institucije reagirale na vrijeme i da su prisilile “Gradsku toplanu” da poštuje Zakone i proceduru, do cijelog problema ne bi došlo, danas bi svi potrošači imali sklopljene ugovore s “Gradskom toplanom” d.o.o. i bili bi kao tarifni kupci njihove redovne platiše, te potrošači ne bi bili prisilom natjerani da budu njihovi korisnici.

Poštovani gospodine Predsjedniče, to je pravda u Hrvatskoj, a potrošačima grada Karlovca Božićna čestitka državnih tijela i lokalne samouprave koja je isključivo nadležna za pružanje javnih usluga na svom području. Građani Karlovca su prisiljeni plaćati račune “Gradskoj toplani” d.o.o., imaju li ugovor ili ne, koriste li njihovu uslugu ili ne i to po cijenama koje su daleko najviše u Hrvatskoj, posebno ako se uzme u obzir da nema tople vode, pa je potrebno još dodatno trošiti za zagrijavanje iste.

Potrošači se nisu isključivali iz sustava zbog toga što se ne žele grijati, nego zato što NEMAJU novaca da plaćaju astronomske račune za grijanje. Pokušali smo im pomoći na način da mogu birati način grijanja, no kao što se vidi nismo uspjeli. Kako je cijena grijanja u zimskim mjesecima do 18 kn/m2 mjesečno, jasno je da će biti na ljeto velikih dužnika, pa će se dogoditi da će potrošači koji nisu željeli grijanje od “Gradske toplane” jer nisu imali čime platiti, prisilnom naplatom ostati bez nekretnina, a moguće čak i da postanu beskućnici.

Poštovani gospodine Predsjedniče u ovom slučaju se krši Ustav RH u mnogim aspektima, a najznačajniji je onaj koji govori o socijalnoj državi i jednakosti, o čemu govori Članak 3. Ustava.

Smatramo da se politika “svršenog čina” ne može prihvatiti. Jasno da je “Gradska toplana” d.o.o Karlovac u svom nasilnom pružanju javne usluge isporuke toplinske energije imala određene troškove, ali to je problem onih koji su se odlučili za monopolističku diktaturu i onih koji su im omogućili takvu rabotu, a ni u kom slučaju problem potrošača.

Nadamo se da će se institucije pravne države ipak pokrenuti i zaštititi potrošače u Karlovcu od samovolje moćnika jer u protivnom ne vjerujemo da će potrošači više slušati naše savjete o zaštiti svojih prava preko institucija sistema, stoji otvorenom pismu predsjedniku.

KAportal.hr

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest