Na prvi pogled, ništa se bitno o odnosu na priču prenesenu iz
novina prije 45 godina nije promijenilo. Ali, sitnice čine
razliku. I danas je za ravni Karlovac bicikl idealno sredstvo
prelaska puta od točke A do točke B, i danas znamo da u Karlovcu
ima puno bicikala, no baš kao i nekad, ne znamo točno. I bicikli
se nemilice i dalje kradu. No, neke su stvari ipak drugačije.
Danas je auta mnogo više, bicikl nije nužda kao prije, već prije
za mnoge način života. U skladu s tim, raste i postotak bicikla
koji su skuplji od pola polovnih auta na cesti, što ih čini i sve
privlačnijom metom za krađu. Samim tim, ova romantična priča o
ljudima koji zaboravljaju gdje su ostavili bicikl ili ih
ostavljaju nezaključane na javnim mjestima dva dana pripada
prošlom svršenom vremenu. Ovih dana je dovoljno na pet minuta
ostaviti bicikl nezaključan i ostati bez njega, što ponešto
govori i o eroziji moralnih vrijednosti u Hrvata u posljednjih 20
godina. Gotovo bi se moglo reći da je slika bicikala na cesti
dobar indikator stanja u društvu; što su lokoti na njima deblji,
to je erozija vrijednosti veća.
“Bicikli”, Karlovački tjednik, 9. listopada
1969.
Nitko ne zna koliko Karlovčani imaju bicikala. Pretpostavlja se
oko 10000. Kažu da se nijedan grad u našoj zemlji ne može
pohvaliti tolikim brojem ovog preteče automobila. No, nijedan
grad, kao na primjer Rijeka i Zagreb, nemaju brige s krađama kao
što ih imaju Karlovčani. Skoro da nema dana u godini da u Stanicu
javne sigurnosti ne stižu građani da prijave nestanak bicikla. U
prvih devet mjeseci građani su prijavili 124 nestanka.
Milicioneri su uspjeli uhvatiti 42 kradljivca. Čak o 26 bicikla
bez vlasnika, milicioneri moraju voditi brigu. Ukradeni su
vjerojatno u drugim mjestima i ostavljeni u gradu, pa vlasnici
uzaludno za njima tragaju.
Prema podacima u najvećem broju slučajeva bicikle kradu
maloljetnici i to vlasnicima koji svoje bicikle ne osiguravaju
ključem. Kad se dječaci zasite vožnje ostave ga na neko skrovito
mjesto, u žbunje ili van grada u šumi. Tako su nedavno vojnici
pronašli u Kozjači šest bicikla. Nekoliko su ih prolaznici
izvukli iz Kupe. Što je razlog da je Karlovac došao na glas po
krađi bicikla, pitali smo u Stanici javne sigurnosti. Nemarnost,
odgovorili su. U 95 posto slučajeva građani ostavljaju bicikle na
javnim mjestima nezaključane.
Jedan željezničar došao je prijaviti nestanak bicikla kojeg je
ostavio prislonjenog na peronu. Terk nakon dva dana došao je s
puta i našao je – ništa.
Priča uzbuđenih vlasnika bicikla ima bezbroj, od onih što ne
znaju gdje su ga ostavili, pa do “prepoznavanja” tuđeg.
Sve u svemu, tvrde u Stanici javne sigurnosti najčešće su građani
sami krivi što zadaju brigu i sebi i milicionerima, jer podaci
kažu da je tek svaki stoti bicikl ukraden zaključan a to čine
samo “ogrezli” lopovi. Njih su u Karlovcu evidentirana samo
dvojica. Sve ostalo je “nestašluk” dječaka i nepažnja odraslih.
Pripremio Tihomir Ivka