ROZP: Zakon o tržištu toplinske energije nije implementiran, potrošači su i dalje koncesijski robovi

Regionalna organizacija zaštite potrošača ponovo se, podužim
priopćenjem, obratila javnosti vezano za rad Gradske toplane u
Karlovcu. Navode da su sa sezonom grijanja počeli stizati računi,
te da se tako i “vapaji potrošača za pomoć u izlasku iz ralja
Gradske toplane umnožavaju”.

– Da niti lokalna samouprava, niti proizvođač, niti distributer
toplinske energije nisu implementirali Zakon o tržištu toplinske
energije poznata je stvar, ali zato su potrošači kao koncesijski
robovi dužni poštivati sve hirove subjekata koji ih prisiljavaju
da baš njihovu toplinsku energiju moraju koristiti ili ako je
koriste obavezno je moraju plaćati. Na tragu ove činjenice je i
očitovanje ministra gospodarstva Organizaciji ROZP, da su za
neimplementaciju ZTTE krivi potrošači, stoji u novom očitovanju
ROZP-a.

Zbog velikog interesa karlovačke javnosti za ovu temu, ostatak
priopćenja prenosimo u cijelosti…

Tako npr. u Karlovcu ne postoji nijedan ovlašteni predstavnik
stanara koji je to postao Međuvlasničkim ugovorom između vlasnika
stanova, već je Gradska toplana priznala potpis ugovora od strane
fizičke osobe, ako je za taj potpis imao potpis većine vlasnika u
zgradi. Takva radnja spada u nezakonitu i zavaravajuću poslovnu
praksu jer po Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima
postoji samo jedan način da se postane ovlašteni predstavnik
stanara, to je Međuvlasnički ugovor, a ZTTE poznaje kao
potpisnika isključivo ovlaštenog predstavnika stanara.

Možda to i ne bi bilo zabrinjavajuće da su potrošači zadovoljni
uslugom i cijenom usluge koju im pruža Gradska toplana. Nadalje,
ZTTE propisani su postupci ako se potrošač želi izdvojiti iz
sustava centralnog grijanja. U tim uvjetima Gradska toplana nema
savršeno nikakvu ulogu jer zakon kaže da je nakon provedenog
postupka izdvajanja potrebno izvijestiti opskrbljivača toplinske
energije. Znači opskrbljivač nema nikakve ingerencije nekome dati
ili ne dati dozvolu za izdvajanje, a niti imati potrošača dalje u
evidenciji kao krajnjeg kupca. Opskrbljivač dostavlja toplinsku
energiju do zajedničkog mjernog mjesta (izmjenjivača topline), a
kako će se ona dalje distribuirati i naplaćivati nije u njegovoj
nadležnosti.

Nadalje zakon kaže i da je krajnji kupac koji se izdvojio iz
sustava dužan plaćati sve troškove osim troškova toplinske
energije za svoju samostalnu uporabnu cjelinu. To znači da mora
plaćati grijanje zajedničkih prostorija i održavanje kotlovnice,
tj. da mu se ne može umanjiti pričuva za taj dio, ali nikako ne
znači da mora plaćati dio zakupljene snage. Po Zakonu o obveznim
odnosima mora se platiti samo učinjena usluga, a potrošač koji se
izdvojio iz sustava ne koristi toplinsku energiju, znači niti rad
niti snagu. Oni koji su učili fiziku u pučkoj školi znaju da je
nemoguće isporučiti toplinu bez snage ili obrnuto. Prema tome
toplinsku energiju čine toplina i snaga koja je potreba da ta
toplina stigne na ciljano mjesto, tj. da tamo izvrši potreban rad
u vidu zagrijavanja zraka u nekom prostoru.

Sve ovo stručnjaci u Gradskoj toplani, a velikim dijelom i u HERI
propuštaju shvatiti, pa se u naravi može dogoditi da u zgradi od
300 stanova, njih 149 ne koristi usluge Gradske toplane i da tih
149 u prosjeku plaćaju mjesečno 250 kn Gradskoj toplani za ništa
ili ukupno 37.250,00 kn mjesečno tj. 447.000,00 kn godišnje. Tako
Gradska toplana nezakonito uprihodi 0,5 milijuna kuna godišnje, a
da za to nije pružila savršeno nikakvu uslugu. Možemo se i dalje
igrati brojkama – Gradska toplana po njihovoj izjavi ima oko
8.000 korisnika, neka se njih 10% izdvoji. Od tih izdvojenih
Gradska toplana će uprihoditi 2.400.000,00 kn godišnje, a da nije
potrošila za njih ni kw plina ili mazuta.

Nadalje ZTTE obvezuje lokalnu samoupravu da svoje ugovore o
koncesijama uskladi s odredbama ovoga Zakona o tržištu toplinskom
energijom do 1. studenoga 2014., te da usklade ostale akte sa
ZTTE u roku od godine dana od dana stupanja na snagu Zakona. ZTTE
također određuje da akti predstavničkih tijela ili drugih
ovlaštenih tijela jedinica lokalne samouprave, koji nisu
usklađeni s odredbama ZTTE, prestaju važiti na dan isteka roka od
godinu dana, a ZTTE je na snazi od 06.07.2013.

Slobodni smo ustvrditi da akti Grada Karlovca (Gradskog vijeća)
nisu usklađeni sa ZTTE jer se ni u jednom njihovom Aktu ne
spominje Zakon o tržištu toplinske energije (NN 80/13, 14/14,
102/14), niti je Vijeće za zaštitu potrošača javnih usluga grada
Karlovca na dnevnom redu imalo bilo kakva pitanja vezana za
distribuciju toplinske energije. Možemo zaključiti da sve što su
“Gradska toplana” d.o.o. Karlovac i grad Karlovac kao vlasnik na
čelu s najvišim kolektivnim tijelom upravljanja Skupštinom (čiji
je gradonačelnik jedini član) napravili na implementaciji Zakona
o tržištu toplinske energije u godinu i pol koliko je isti na
snazi, je da su prema nešto više od 70 nezadovoljnih krajnjih
kupaca pokrenuli instrument prisilne naplate računa i to za oko
40% onih koji čak ni ne koriste njihove usluge, jer su odrezali
radijatore.

Ovo nije politički pamflet, nije kritika gradonačelnika, jer
Odluke vezane za Gradsku toplanu donosi Gradsko vijeće Grada
Karlovca, a Gradsko vijeće čine vijećnici iz nekoliko stranaka od
kojih nitko nije postavio pitanje gore narečenog na nedavnom
prihvaćanju izvješća o radu Gradske toplane, dapače koliko je
nama poznato izvješće je jednoglasno usvojeno.

Ovo je još jedno upozorenje da su potrošači “regulatori tržišta”
i da će sve manipulacije potrošačima imati dalekosežne posljedice
u ovom slučaju na razvoj lokalnog tržišta. Pokušavaju nas svesti
na “slabiju stranu na tržištu”, no takav odnos prema potrošačima
dovodi do toga da Hrvatska već dvadeset godina, ili bolje rečeno
od završetka Domovinskog rata ne može izaći iz recesije, nego sve
dublje tone.

KAportal.hr

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest