7 dana na 4 rijeke: Danas je sportu u Karlovcu puno teže nego prije 10 godina

Otkako se KŠZ priopćenjem obratila javnosti požalivši se da
Karlovačka pivovara alias Heneken Hrvatska nedovoljno ulaže u
sport grada te da bi mogla i trebala više davati, u krugovima
bliskim sportu ne stišavaju se strasti i polemike oko te teme.
Mišljenja su različita a što se moglo saznati i iz komentara
naših posjetitelja. Proteklih sam se dana malo više potrudio te
prolistao jednu od svojih zbirki komentara na sličnu temu.
Pronašao sam, naime, tekst objavljen prije gotovo 11 godina (11.
11. 2004.) pod naslovom: Sporazum o «socijalnoj» pomoći
karlovačkom sportu. Zaključak: sportu u Karlovcu je danas puno
teže nego prije 10-ak godina!

Citiram uvodni dio tog teksta: “Glavni menadžer Karlovačke
pivovare i gradonačelnik Karlovca potpisali su u ponedjeljak novi
sponzorski ugovor o «socijalnoj» pomoći karlovačkom sportu,
odnosno financiranju sportske aktivnosti kao interesa Karlovačke
pivovare za reklamiranje svojih proizvoda. Sporazum je «težak»
500 tisuća kuna. To su sredstva koja nisu dostatna za jedan
prvoligaški klub. No, iznos svakako nije za podcjenjivanje, iako
se ne možemo oteti dojmu da se iz prodaje Karlovačkog, samo na
području Karlovačke županije, nije dalo izvući znatno više
sredstava za karlovački sport. Sad što je tu je, narod kaže da se
«poklonjenom konju ne gleda u zube».”

Nedavno, nakon jednog pogreba, s prijateljima sam navratio na
piće u Pivnicu Đovi pod brajdom na Dubovcu. Nas troje naručimo si
gemišt, a jedan od nas pita konobara: “Imate Amstel?”. “Nemam i
nikad ga neću imati.”, odgovori. Ugostitelji hoće Karlovačko!

Primjer Pivovarne Laško

HRK Karlovcu pripalo je tada 95.000 kuna, OK Karlovac 75.000, NK
Karlovac 85.000, KK Šanac Karlovac 45.000, VK Korana 20.000 i BK
Kelteks 15.000 kuna. Za pojedine klubove iz prioriteta rasporedit
će se između 10 i 7 tisuća una. Najviše će, od manjeg dijela
«kolača», pripasti za 25 kluba s područja Karlovca i okolice, i
to u rasponu između 15 i 2 tisuće kuna. Među njima jesu: NK
Ilovac sa 15, NK Kupa sa 10 i Streljački klub Pivovara sa 8.000
kuna. Potom piše: “Unatrag pet-šest godina koliko Karlovačka
pivovara s 500 tisuća kuna pomaže karlovački sport nikad dosad
tom ugovoru nije posvećeno toliko medijske pompe kao ovoga puta,
iako u Sporazumu stoji da će Karlovačka pivovara sa svakim klubom
sklopiti poseban ugovor kojim će biti naznačena prava i obveze
ugovornih strana. Potpisivanje ugovora popratili su, dakle, svi
lokalni i nacionalni mediji, kao i Hrvatska televizija.”
Na
samom kraju tog teksta usporedbe radi dat je primjer iz Celja ,
citiram: “Pravi primjer dobre suradnje lokalne samouprave i
tvrtke je Pivovarna Laško koja za najkvalitetnije klubove iz
Celja izdvaja više milijuna eura. Zato i imaju rukometaše koji su
europski prvaci, košarkaše u Europskoj ligi, nogometaše u Kupu
UEFA… Kad jednoga dana Karlovačka pivovara bude izdvajala za
sport u Karlovcu kao što to čini Laška pivovara tada bi medijska
promocija potpisivanja ugovora zaista imala smisla.”

Nakon svega treba postaviti pitanje: Osim tradicije duge 161
godinu što je to još Pivovara gradu ostavila u trajno dobro?
Upravu su preselili u Zagreb a nekad respektabilna pivovara
pretvara se u punionicu… Posluje li Pivovara još uopće s
karlovačkim tvrtkama…

Zašto neki mogu, a neki ne mogu?

S druge strane, Karlovačka banka je svojevremeno bila najjači
donator Karlovca pa tako i karlovačkog sporta. Daleko
najodgovornija u segmentu društvene odgovornosti prema lokalnoj
jedinici u kojoj djeluje. Nije bilo udruge, javnog kulturnog ili
sportskog događaja, koji ta banka nije podupirala. Da je kojim
slučajem otvorila javni natječaj za donacije i postupila kao
Pivovara danas “razapeli bi je na križ”. Nikako se ne bi trebalo
zadovoljiti samo donacijom sanduka i bačava piva za sportske
udruge, pogotovo otkako je gradski proračun “iscrpljen” pa sportu
prijeti potpun financijski kolaps. Natezanje oko svega je i zato
što je premalo dobrih tvrtki. Isto tako u potpunosti treba
razumjeti i poslovnu odluku tvrtke Heineken Hrvatska te svakako
podržati projekt ”Zajedno za bolji Karlovac i Karlovačku
županiju”. Za ne razumjeti je međutim sve one koji misle da od
jakih poslovnih subjekata u gradu treba dignuti ruke i ne tražiti
od njih da više sudjeluju u društvenom životu lokalne zajednice.
Zašto onda Konzum u Karlovcu namjerava izgraditi kino, zašto bi
vlasnik Lane Karlovačke tiskare obnovio Žitnu kuću, a Srakovčić
stari hotel na Korani, zašto bi Supernova sponzorirala sport…

Politika i sport

Zato mislim da je kritika KŠZ-a na “maćehinski” odnos Pivovare,
jedne od najjačih tvrtki sa sjedištem u Karlovcu, prema
karlovačkom sportu ispravna jer su bez pomoći lokalne politike
nemoćni išta više učiniti. Dosta često, još i danas, uprave
klubova bi htjele na čelu svog kluba vidjeti nekog političara,
moćnika, čiji je glavni cilj dovođenje sponzora. Na prvom mjestu
samim ugledom a potom i na razne druge načine. Sportski
entuzijasti zavaravali su se da će tako postići bolje za svoj
klub pa su nažalost očekivanja bila prevelika. Isto tako
političari su bili ti koji su se prihvaćali funkcija a nisu mogli
ući u srž problema i zbog toga što nisu imali dovoljno vremena
baviti se klupskim problemima. Pogrešno je i to što se od takovih
ljudi uglavnom očekuje da će donijeti novce, a ne poboljšanje
uvjeta kroz bolju organizaciju svih tijela kluba. Političarima
dodatna osobna promidžba ostvarena kroz sport dobro dođe no,
problem je počne li se njihovo rukovođenje svoditi samo na
pribavljanje novca. Tada nastaju problemi za klub, ali i za njih,
ako podbace u očekivanjima. Kod članova kluba, uprave, igrača i
navijača stvara se tada neočekivani negativan imidž a političar
iz planirane promidžbene koristi postiže suprotan, negativan
efekt. Iskustvo je pokazalo da su bolje funkcionirale kompaktne
uprave sastavljene od istinskih poklonika kluba na čijem je čelu
bio lokalni sportski entuzijast kluba. Nažalost to nije dovoljno,
a političari su očito shvatili da biti predsjednikom kluba nije
tek samo “slikanje” već je to težak rad i obveza. Možda danas i
zbog toga, od sličnih funkcija, političari bježe kao “vrag od
tamjana”. Takvi primjera gdje su političari zasjedali u fotelje
klubova i ništa bitno nisu učinili za KA-sport bilo je bezbroj.
Podsjetit ću samo na ulazak u prvu ligu košarkaškog i nogometnog
kluba. To nažalost dovodi do onoga što danas imamo od sporta.
Konačno je vrijeme da se stane na kraj takvom omalovažavanju
sportaša.

KŠZ je svoje rekla. Od gradonačelnika i čelnih ljudi grada
očekuje se puno više. Ne treba pomagati samo Pivovara. Koliko su
karlovačkom sportu dosad pomogli HS Produkt, Alstom, Kaufland,
Billa, Lidl, ostale poslovne banke u gradu i slični? Karlovac
sigurno ima snage izdići se iz toga. Grad i KŠZ moraju biti ti
koji će ravnopravno sudjelovati u pregovaranju o financiranju
sporta i ne dozvoliti da sport završi na “prosjačkom štapu”. Mora
postojati podjednak interes svih zainteresiranih strana –
sponzora, grada, KŠZ i kluba. U koliko tako bude tada će biti
bolje za sport.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest