SpiKA, Dražen Cukina: S ovakvim demografskim trendovima Karlovac ćedo konca stoljeća biti sveden na veću općinu

Spikamo s Draženom Cukinom, 53-godišnjim novinarom,
statističarom, političarom, kvizašom, filmofilom, možda ponekad i
filmofobom, autorom nekadašnje kolumne u Karlovačkom listu “Do
metropole i nazad”.

Koliko već koristite vlak za putovanja u Zagreb i
nazad?

  • Počeo sam putovati u Zagreb 1981. godine. Dakle, s manjim
    prekidima, putujem svakodnevno 35 godina. Nisam putovao samo
    vlakom. Dok sam studirao najradije sam putovao autostopom, jer je
    bio najjeftiniji i najbrži način putovanja. Kako sam stario sve
    sam manje imao volje za to. Vlakovima i dalje putujem.

Što se promijenilo u usluzi željeznica od 1981.
godine?

  • Ništa. To bi bio najjednostavniji, ali i ne sasvim točan
    odgovor. Nekada su sjedala u vagonima bila drvena, danas su sva
    tapecirana, a većina vlakova je klimatizirana. Isto tako, nekada
    su postojali takozvani ubrzani vlakovi. Danas toga više nema.

Danas koristimo usporene vlakove?

  • Sve drugo je ostalo isto. Sjećam se da sam prvi puta čuo za
    ideju o drugom kolosjeku pruge Zagreb-Karlovac kada sam počeo
    studirati. Eto, drugog kolosijeka nema. Slušam priču o tome već
    35 godina, i to je tragično. Iz godine u godinu sve više
    Karlovčana putuje svakodnevno u Zagreb i natrag.

Jeste li se ikada bavili statistikama željezničkog
prijevoza?

  • Nisam. U nekadašnjim popisima stanovništva je postojala
    kategorija dnevnih migranata. Riječ je o onima koji rade ili se
    školuju u drugom mjestu, izvan mjesta boravišta, odnosno
    prebivališta. U našem slučaju je najčešće to Zagreb. Broj dnevnih
    migranata se postupno povećavao. Sjećam se da je najveći skok u
    tom broju bio između 1991. i 2001. godine – čini mi se da je
    porastao za 25 do 30 posto. Rekao bih, temeljem onoga čemu
    svjedočim svakodnevno, da taj broj i dalje raste. Najviše je
    rastao nakon Domovinskog rata, kada su tvrtke u Karlovcu počele
    propadati i kada je jedino rješenje bilo pronaći posao u Zagrebu.
    Ne putuju svi vlakom, ali bih rekao da tako putuje većina.

Često se spominje podatak da se kraće putovalo na
relaciji Zagreb-Beograd za prve Jugoslavije, nego danas. Dakle,
željeznički promet se usporava. Koliko je 1981. godine trajalo
putovanje vlakom na relaciji Karlovac-Zagreb?

  • Isto kao i danas, sat otprilike. Danas prosječan putnički
    vlak na toj relaciji putuje 55 minuta, a tada 60 do 65 minuta.
    Sada se ipak putuje ponešto kraće, jer se pruga nekoliko puta
    obnavljala, svakih desetak godina, no ne zbog Karlovčana, nego
    zato što je ta pruga dio trase Zagreb-Rijeka. Bilo je bitno
    prvenstveno zbog teretnog prometa da se pruga održava. Unazad pet
    ili šest godina pruga je uistinu dobra i vlakovi mogu putovati
    120 kilometara na sat. Brzom vlaku treba 35 minuta od središta
    Karlovca do središta Zagreba, što se ne može postići automobilom.
    Brzi vlak je zaista dobar, no rijetko vozi.

U perspektivi bi se mnogo Zagrepčana moglo preseliti u
Karlovac, a odlaziti na posao u Zagreb, kada bi se željezničke
veze dodatno poboljšale i kada bi karlovačke vlasti uistinu
skrbile o razvoju Karlovca.

  • Identično razmišljamo. Prvi i osnovni korak u razvoju grada
    bi bila izgradnja dvokolosječne pruge do Zagreba, pa da se
    Karlovac reklamira. Nekad su govorili da je Karlovac grad ugodnog
    življenja. Kad je već tako, zašto se ne bi moglo živjeti u
    Karlovcu, a raditi u Zagrebu? Takvih primjera bi bilo mnogo više
    kada bi vlakovi bili redovitiji. Karlovac nije imao od
    osamostaljenja Hrvatske barem smislenu demografsku politiku. Ona
    se ne može svoditi samo na poticanje reprodukcije, nego mora
    postojati politika useljavanja. To nam je nedostajalo i i dalje
    nam nedostaje.

Trebaju nam došljaci?

  • Između ostalog i oni. Od različitosti možemo profitirati.
    Kada je 1997. ili 1998. godine izgrađen autoput Zagreb-Varaždin
    upravo se Varaždin reklamirao u medijima kao mjesto za život s
    porukom da se u njemu dođe živjeti i nastaviti raditi u Zagrebu.
    Varaždin je od Zagreba udaljen 77 kilometara. To ih nije smetalo
    da se reklamiraju na taj način i osiguraju nove stanovnike koji
    bi u Varaždinu pronašli mirniji i uopće kvalitetniji život. To
    nismo znali napraviti, iako imamo autoput od početka 1970-ih
    godina. Nitko na taj varaždinski način nije pokušao promovirati
    Karlovac. Što implicira slogan “grad susreta” – da je Karlovac
    grad u kojem se susretne, a zatim rastane i nastavi dalje bez
    ostanka u njemu.

Slogan “grad ugodnog življenja” je mnogo bolji?

  • Vjerojatno jest. Trebalo je utjecati na Hrvatske željeznice
    da se promet intenzivira.

Karlovcu nedostaje stanovnika? Prije tri godine ste
procijenili da će do kraja ovog stoljeća Karlovac
izumrijeti?

  • Ako se nastave ovakve tendencije, Karlovac bi do kraja 21.
    stoljeća mogao biti po broju stanovnika sveden na malo veću
    općinu. To je velika tragedija i trebalo bi početi djelovati
    odmah. Već je trebalo početi djelovati, no čini se da taj problem
    nikoga ne zanima.

Što kažu brojke?

  • Da se broj stanovnika iz godine u godinu smanjuje. Precizne
    podatke dobivamo popisom stanovništva, no moguće ih je izvući i
    iz podataka o broju rođenih i umrlih. Ti brojevi su za Karlovac
    iz godine u godinu sve više poražavajući. U 2015. broj
    novorođenih pao je na četiri stotine. Istodobno smo imali više od
    osam stotina umrlih. To su podaci koji se ne odnose na
    iseljavanje. Takve bi informacije trebalo potražiti možda kod
    policije, mada nisam siguran da imaju u potpunosti točne podatke.

Imaju podatke o broju prijavljenih prebivališta i
boravišta.

  • No, netko može otići, a ne odjaviti prebivalište ili
    boravište, odnosno prijaviti novo. Iz svih spomenutih podataka se
    vidi da Karlovac uporno gubi stanovništvo. Nezgodno je što su oni
    koji odlaze na rad u inozemstvo pojedinci u naponu snage, oni
    koji bi godinama mogli doprinositi Karlovcu. No, tu ne vide
    budućnost za sebe. Malotko napusti grad sam, nego s osobom koja
    odlazi ode i obitelj.

U odnosu na studeni 2015. godine nezaposlenost u Karlovcu
je pala 22,6 posto. Živimo u doba prosperiteta ili pogrešno čitam
brojke?

  • Nisam upoznat s tim brojkama i metodom izrade takvih
    statistika, no čini mi se da nezaposlenost pada, ali ne možemo
    pouzdano znati pada li zato što su svi zaposleni pronašli posao u
    Karlovcu ili drugdje u Hrvatskoj ili su otišli u inozemstvo, a
    možda su samo neki od njih izgubili nadu i više ne dolaze na
    Hrvatski zavod za zapošljavanje. No, osim što pada broj
    nezaposlenih, pada i broj zaposlenih. Teško je na razini jedinice
    lokalne samouprave pronaći podatke o padu zaposlenosti, a lakše
    na županijskoj i državnoj razini. Logično je da taj broj pada,
    jer pada broj stanovnika. Bilo bi potrebno da broj nezaposlenih
    pada brže od broja zaposlenih. Tada bi to bio dobar indikator
    rasta. No, ne posjedujem podatke.

Vjerujem da gajite vjeru u statistiku, jer ste
statističar. Brojkama se lako manipulira. Statistika je egzaktna,
a možda baš kao takva neegzaktna?

  • Ne bih rekao da je neegzaktna. Pokojni Vlado Gotovac je rekao
    da je politika kurva, ako je vode kurviši. Sa svakom djelatnošću
    se može manipulirati, pa tako i sa statistikom. Može se i iz
    neznanja statistiku pogrešno koristiti – onaj tko čita brojke ih
    ne mora dobro protumačiti. Upravo zato što nedostaje znanja
    brojke se tumače pogrešno. Sa statistikom se uvijek manipuliralo.
    No, ona jest egzaktna, jer je dio matematike. Sama statistika
    jest vrlo precizna, no kada se počne zloupotrebljavati dolazi se
    do pogrešnih zaključaka. Prosječna osoba vidi jednu zlouporabu
    statistike, pa drugu, a zatim prestane vjerovati tu djelatnost.

Tako je nastala i izreka da jedan jede meso, drugi zelje,
a u prosjeku jedu sarmu?

  • Čuo sam tvrdnju da je Državni zavod za statistiku zavod za
    izdavanje lažnih podataka, no to nije tako.

Čija je to tvrdnja?

  • Ne znam, spominjalo se to negdje. Izdajemo podatke kakve
    dobijemo ili prikupimo. No, interpretacije su različite. Tako
    nastaju raskoraci između onoga kako vidimo život i kako ga
    prikazuje statistika. Naravno, tada se prestane vjerovati
    statistici.

Koliko je statistika važna vidjelo se plastično za
zadnjeg popisa stanovništva u Bosni i Hercegovini kad je zbrojeno
da Bošnjaci čine za 0,11 posto natpolovičnu većinu stanovništva.
Republika Srpska nije prihvatila te rezultate. Tvrde da je
korištena pogrešna metoda prilikom popisa stanovništva, jer su
popisivani i oni koji ne žive u BiH. Statistika se tu koristi kao
poluga za ostvarenje političkih interesa?

  • To je zorni primjer manipulacije statistikom. Rezultati
    statističkog istraživanja jako puno ovise o korištenoj
    metodologiji. Kakvu metodologiju prihvatimo takve ćemo imati
    rezultate. Istražujući isto s dvije različite metodologije možete
    dobiti različite rezultate, ne drastično. U Hrvatskoj smo na
    zadnjem popisu stanovništva metodologiju izjednačili s europskom.
    Moguće je naše rezultate uspoređivati s rezultatima bilo kojeg
    popisa u bilo kojoj zemlji Europske unije. Ne znam što se točno
    dogodilo u BiH, no očito je prilikom izbora metodologije
    unaprijed bila pitana ne samo struka, nego i politika.

Kako u Hrvatskoj popisujemo stanovništvo?

  • Najveća razlika u odnosu na prethodne popise je način obrade
    takozvanih gastarbajtera. Popisivali smo ih 2001. godine kao da
    žive ovdje, ali s privremenim boravištem vani, bez obzira što je
    moglo trajati desetljećima. Po novoj metodologiji, svatko tko
    izbiva iz mjesta prebivališta dulje od šest ili 12 mjeseci –
    nisam sada siguran – ne popisuje se kod nas, nego u zemlji gdje
    ima boravište posljednjih tih šest ili 12 mjeseci. Za Jugoslavije
    je bilo važno da se napravi popis koji će uključivati
    gastarbajtere, a sada, u današnjoj Europi, važnije je znati gdje
    tko zaista živi.

Zašto ste upisali studij matematike i posvetili se
statistici?

  • Uvijek sam bio dobar u matematici, to mi je bio najlakši i
    najdraži školski predmet. Zadatke sam s lakoćom rješavao. No,
    volio sam i dosta pisati, sastavke, kratke priče, bajke… Dok sam
    pohađao srednju školu postojao je sustav usmjerenog obrazovanja
    kojeg je uveo Stipe Šuvar, pa smo se nakon drugog razreda morali
    opredijeliti za neki smjer. Strašno mi se svidjelo usmjerenje za
    novinare. Uspio sam to upisati. Učio sam za novinskog
    izvjestitelja. Dvije godine smo učili osnove i imali smo priliku
    raditi u Karlovačkom tjedniku, Radio Karlovcu i karlovačkom
    dopisništvu Večernjeg lista. Sve mi je to bilo prilično
    zanimljivo. Fino sam se osjećao u redakcijama. No, došlo je do
    toga da sam htio pisati angažiranije tekstove. Tada bi mi urednik
    rekao da bi to trebao napraviti netko iskusniji. To se i drugi
    puta ponovilo. Razočarao sam se, pa odlučio život stubokom
    preusmjeriti upisivanjem studija matematike. Ne mogu reći da me
    pretjerano zanimala, no studij sam upisao s idejom da mi neće
    biti pretežak i da ću moći nešto drugo još raditi. Tada su me
    prvenstveno zanimali filmovi – gledao sam ih dnevno po dva ili
    tri. U četvrtom razredu srednje škole sam išao na profesionalnu
    orijentaciju. Tada mi je rečeno da za mene ne postoji nikakava
    druga mogućnost nego studij matematike. Tada sam učvrstio odluku
    da to upišem.

Kako ste se zainteresirali za statistiku?

  • Na studiju je postojalo usmjerenje matematička informatika i
    statistika. Tu sam se pronašao. Počeo sam učiti mnogo o
    statistici, informatici i programiranju. U to doba nisu
    informatički studiji bili toliko razvijeni i popularni kao danas.
    Nije mi bio problem pronaći posao po završetku studija.
    Neposredno prije završetka fakulteta sam otišao u Državni zavod
    za statistiku i u kadrovskoj službi pitao primaju li nekoga poput
    mene na posao. Zahvalili su se na ponudi i rekli da ne primaju
    nikoga, a posebno ne osobe bez iskustva. Prvi posao sam dobio u
    Jugoturbini gdje sam se zadržao tri ili četiri godine. Kada se
    pojavila mogućnost zapošljavanja u DZS, zaposlio sam se. Tamo sam
    sada 23 godine.

Što ste radili u Jugoturbini?

  • Programirao sam obračun plaća i slično.

Karlovac ima tu sreću da radite u DZS i da se voljni
iznijeti i obrađivati podatke vezane za Karlovac. Društveno ste
aktivni. Zašto?

  • Ne mogu autistično prolaziti kroz život. Dugo sam, tijekom
    čitave srednje škole i fakultetskog studija, bio izrazito
    apolitičan. Nimalo nisam bio aktivan. Preokret se dogodio dok sam
    služio vojni rok u JNA. Osim što sam bio apolitičan, bio sam
    izrazito pacifistički nastrojen. Odlazak na odsluženje vojnog
    roka sam smatrao gubljenjem vremena. Osam godina sam izbjegavao
    to. No, kada sam imao 26 godina poslali su me u vojsku u
    Sarajevo. Nisam se uspio izvući.

Kakvo Vas je Sarajevo dočekalo 1989. godine?

  • Grad je bio prekrasan. Pet godina prije toga je bio uređen za
    Olimpijadu, a takav je i ostao do tada. Stanovništvo je pozitivno
    gledalo na vojsku, pa bi nas često počastili pićem.

Što Vam je rekao Emir Kusturica?

  • Ništa. Nisam s njime imao dodira. Nisam ga nikada uspio
    upoznati, a nisam imao niti pretjerane želje za time. U krcatoj
    Skenderiji sam gledao premijeru njegova filma “Dom za vješanje”.
    Tada sam ga vidio uživo na pozornici, ali to je sve.

On nije Vas vidio?

  • Možda i bolje. Oduvijek sam obožavao čitati novine. To mi je
    prvih tridesetak dana u vojsci nedostajalo, jer smo kao vojnici
    dobivali Borbu, možda i Politiku. Kada su nas iz vojarne pustili
    prvi puta u grad na izlazak kupio sam hrpu sarajevskih,
    beogradskih i zagrebačkih novina. I danas više volim čitati
    novine negoli prebirati po internetu. Uglavnom, krajem
    osamdesetih godina su izlazile novine Oko, koje su izdavane u
    Zagrebu. Tamo sam pročitao kratki tekst o osnivanju Hrvatskog
    socijalno-liberalnog saveza. Tada je još bilo zabranjeno osnovati
    političku stranku, pa se HSLS registrirao kao udruga građana
    unutar Saveza socijalističkog radnog naroda Jugoslavije. Čitajući
    taj članak susreo sam se prvi puta s idejom liberalizma koja me
    privukla.

Jeste li te svoje dojmove podijelili s doktorom Neletom
Karajlićem?

  • Nisam. Tekst sam izrezao, presavio i stavio u novčanik. Za
    čitavog odsluženja vojnog roka taj je tekst bio uz mene,
    povremeno bih ga vadio iz novčanika i čitao.

Da je to pronašao neki pukovnik, biste li bili
pokojnik?

  • Ne znam. Nisam o tome razmišljao, no i čuvao sam se da ne
    napravim sranje zbog kojeg bi mi pretraživali novčanik. Kad sam
    stigao u Karlovac bio je ožujak 1990. Dakle, govor Slobodana
    Miloševića na Gazimestanu, pad Berlinskog zida i rušenje Nicolaea
    Ceaușescua sam doživio za odsluženja vojnog roka u Sarajevu.
    Doduše, nije postojala posebna presija. Pohađali smo predavanja o
    tome kako bi trebalo misliti, no…

Niste usvojili znanje?

  • Nisam. Čitao sam svoj papirić o liberalima. U svibnju ili
    lipnju sam otišao u HSLS, koji je već postao stranka, i rekao da
    bih se učlanio.

Kome ste se obratili?

  • Pokojnom susjedu s Banije Mladenu Tušetiću. Njega sam
    poznavao. Nisam s njime o tome razgovarao prije mog dolaska. Tamo
    su bili profesor Mirko Butković, profesor Dubravko Heinrich, no
    brzo je napustio stranku, Igor Čepurkovski i drugi. Potpisao sam
    pristupnicu i tako je započeo moj aktivizam. Ne mogu reći da sam
    se pretjerano bavio politikom, više sam imao želju nešto učiniti
    za grad. Nisam imao osobne ciljeve, jer nisam nikad bio
    nezadovoljan profesionalnim angažmanom, da bih htio…

… biti direktor Hrvatskih voda?

  • Da, nisam htio biti tako nešto.

A Kinoteke?

  • E, to bi već bilo dobro, da sam mogao. Uglavnom, bio sam član
    HSLS-a sve do 7. sabora stranke i raskola.

Kada je Dražen Budiša tražio ključeve Amruševe?

  • Da, to je njegov poznati govor. Otišao sam u Liberalnu
    stranku za Gotovcem. Bio sam njezin član do gašenja, a nakon toga
    su nas po inerciji vratili u HSLS. Nije mi to bilo važno. Tri ili
    četiri godine nisam bio pretjerano aktivan.

Jeste li plaćali članarinu?

  • Nisam. No, zvali su me da se reaktiviram. Pristao sam, jer se
    politika ipak uvuče pod kožu. Bio sam član HSLS-a opet do
    siječnja 2013. godine, kada se raspravljalo s kime ćemo na
    lokalne izbore. Odlučeno je da se koalira s HDZ-om. To mi nije
    odgovaralo, pa sam trajno napustio stranku. Zaista sam mislio da
    se više nikad neću baviti politikom…

A zatim ste pristupili HDZ-u?

  • Nisam. Tridesetak dana po izlasku sam dobio poziv nezavisne
    liste koju je predvodio Davor Petračić da im se pridružim.
    Pristao sam i na to, samo da vidim o čemu se radi. No, to mi se
    svidjelo i dalje podržavam tu opciju. Usput sam se počeo baviti
    statistikom u angažirane svrhe. Znalo se da radim u DZS, pa su me
    zvali, kad je bilo potrebe. Sjećam se da su me prvi puta zvali
    1994. godine da sudjelujem u izradi zbornika Gradskog muzeja
    Karlovac, da napišem nešto o popisu stanovništva. Taj zbornik je
    uređivao Ivan Ott. Tako je počelo. Napisao sam taj članak. Nikad
    nisam bio posebno prodoran, no moja je politika bila da se
    odazovem na molbe da nešto uradim. Nisam nikada odbio takve
    molbe. Nisam bio iskusan, pa sam prvi tekst pisao dugo. Išlo mi
    je to na živce, jer sam radio mnogo grešaka, no ispekao sam
    zanat, pa je kasnije sve to bilo brže. Moj prvi takav prilog se
    dopao čitateljima, pa sam nastavio pisati.

Radili ste u lokalnim medijma. Kakve ste teme
radili?

  • Ne sjećam se točno. Bio sam mlad i nadobudan.

Jeste li ikada čuli da postoje stari i
nadobudni?

  • Vjerojatno postoje.

No, to nitko ne ističe. Uvijek se kaže da je netko mlad i
nadobudan, a može se biti i star i nadobudan, kao i mlad i ne baš
nadobudan.

  • Bio sam nadobudan. Možda je ono što sam pisao bilo zanatski
    loše. No, kada dobiješ nekoliko puta odbijenicu, razočaraš se.
    Žao mi je što nisam nastavio u tom smjeru, mada se nikad nisam
    odrekao novinarstva i pisanja. Donekle sam podvojena ličnost u
    tom smislu.

Brojke i slova…

  • Tako je. Stalno sam nešto pisao, još za studija sam
    objavljivao u omladinskom listu “TOK”, radio sam na Radio
    Karlovcu i u Karlovačkom listu.

Kako ste došli na ideju da pišete kolumnu “Do metropole i
natrag”? Bi li se to moglo ukoričiti?

  • Novinski tekstovi žive od danas do sutra. Tako sam to
    shvatio. Da mi je netko ponudio, sabrao bih vjerojatno te
    tekstove. Napisao sam ih 136 u toj kolumni. Bilo je tu
    komentara s kojima nisam zadovoljan. Kvaliteta je varirala. Nije
    uvijek bila ujednačena, kao kod drugih kolumnista. Tihomir Ivka i
    Petar Glodić su bili urednici u Karlovačkom listu i ponudili su
    mi da pišem kolumu. Prije toga sam pisao televizijsku kritiku,
    što mi je bilo strašno zabavno raditi. Volio sam pisati o
    televiziji, a danas mi baš nedostaje prostor i mogućnost za to,
    jer mi često dođe da nešto prokomentiram. Pisao sam kolumnu o
    televiziji, dakle, koju je preuzimao i Novi list. Kada su se
    zahvalili na suradnji Karlovački list mi je ponudio da pišem novu
    kolumnu. Palo mi je na pamet da radim usporedbe Karlovca i
    Zagreba, kakav je život u tim gradovima, ono što sam iskusio iz
    prve ruke. Većina onoga što sam napisao sam samostalno doživio,
    rastumačio i napisao.

Kada ste počeli raditi emisiju na Radio
Karlovcu?

  • To je bilo u jeseni 1990. godine. I ranije sam, ali
    sporadično, radio priloge za radio. Emisija koju sam radio bila
    je emitirana nedjeljom poslijepodne i donosila je filmske
    vijesti. Karlovačka kina Banija, Edison i Luxor su i dalje
    radila. Pratio sam kino program i pisao o filmovima. I onda sam
    volio gledati filmove, ali i pisati o njima. Napravio sam
    440 emisija. Veselio sam se 500-toj emisiji, ali do nje
    nikad nije došlo.

Što se dogodilo?

  • Prekinuta je suradnja. Radio Karlovac je bio u teškoj
    situaciji, pa su se prvo počeli rješavati vanjskih suradnika.
    Nisam nikad posjedovao statistiku o slušanosti. Uklonili su,
    uglavnom, emisije vanjskih suradnika. Kasnije sam tri ili četiri
    mjeseca radio jednu kasnovečernju emisiju. U ovom stoljeću nisam
    radio na radiju.

Spomenuli ste da Vam je drago što niste sreli Kusturicu.
Možete li to pojasniti?

  • Uvijek se sjetim njegovog sukoba s Aleksandrom Stankovićem u
    emisiji “Nedjeljom u 2”, kada je redatelj prekinuo razgovor. Ne
    znam što bih napravio u takvoj situaciji. Strani su mi takvi
    sukobi, jer niti sam ne znam kako bih se ponašao. Njegov najdraži
    film mi je “Sjećaš li se Dolly Bell”. To je izuzetno dobar film.
    Rado bih razgovarao s njime u vrijeme izlaska tog filma.

A “Dom za vešanje”?

  • Gledao sam ga nekoliko puta. Problem je kada se film gleda na
    premijerama, koje su svečane, pa se i film učini boljim. Nakon
    prvog gledanja sam zaključio da je film dobar, mada malo
    predugačak. Kada sam ga kasnije gledao uvidio sam da nije na
    razini onoga što je Kusturica napravio s prethodnim svojim
    djelom. Skužio sam da premijere glamurom odvrate pažnju od filma.

Ali se može najesti.

  • To je istina.

U Zagrebu je postoji osoba koja se hrani isključivo na
domjencima i poznata je pod imenom Toma Promocija.

  • To je dobro. “I tata bi, sine”, kako bi se reklo u jednom
    drugom filmu.

Otkupljena je zgrada kina Edison. Kako će se priča
razvijati? Hoćemo li na uređenje čekati dugo ili će vlast
brže-bolje krenuti u to prije izbora?

  • Ne znam. Nije mi jasna nakana koja stoji iza kupnje.

Nakana je povratiti imovinu, i to povoljno.

  • Slažem se. No, što ćemo sada s njome? Bilo mi je drago kada
    sam čuo da je grad kupio tu zgradu. Ako je to samo predizborni
    trik, da se vlast pokaže brižnom, a da se ništa ne dogodi
    sadržajno s time, to je katastrofa.

No, nisu odredili datum dražbe. Da nisu iskoristili
dražbu i kupili zgradu, svi bismo na to gledali kao na
problem.

  • Slažem se. Ne mislim da se radi o lošem ulaganju, no valja
    vidjeti što će se od toga napraviti. Nadam se da nećemo čekati
    dugo da se zgrada stavi u funkciju. Ako se uđe u rekonstrukciju
    objekta, nadam se da neće potrajati kao izgradnja željezničke
    postaje u Novom centru. Nadam se da neće biti pretjerano skupo
    ulaganje. Znam da ima dosta posla oko toga, no uz pametnu
    politiku bi se moglo pronaći rješenje koje ne bi bilo previše
    teretno.

Postoje mišljenja da “Edison” ne bi trebalo biti
art-kino, odnosno da uopće ne treba biti art-programa. Suprotno
uvriježenom mišljenju, art-filmovi napune dvorane.

  • Slažem se. No, treba publiku i odgojiti. Ne može se nekoga
    tko gleda akcijske filmove čitav život odvesti na projekciju
    poljske komorne drame.

Nema ništa loše u akcijskim filmovima, dapače.

  • Naravno. Slažem se. Samo govorim o izgrađenim ukusima. Kao
    klinac sam gledao gotovo isključivo vesterne do 12. ili 13.
    godine života. Tek sam kasnije počeo gledati i nešto drugo.
    Nekome će biti dovoljno da gleda vesterne i akcijske filmove
    čitav život, a netko će poželjeti pogledati i drugačije filmove.
    To su razlike među nama. Kino bi moglo funkcionirati i kao
    art-kino i kao srednjestrujaško. Ne zaboravimo da nemamo drugog
    kina. Ako kino “Edison” odredimo samo za art program, gdje ćemo
    gledati Ratove zvijezda i slične filmske spektakle?

Dakle, zalažete se za kombinirani program?

  • Tako je. Ne treba prikazivati samo srednjestrujašku
    kinematografiju, jer u većim gradovima postoji nekoliko kina sa
    specijaliziranim programima. Kod nas bi dvorana trebala
    kombinirati obje funkcije – da se puštaju filmovi koji se gledaju
    s kokicama i art-filmovi.

Art-filmovi se ne mogu gledati s kokicama?

  • Mogu, naravno. No, obično se kokice vezuju uz filmove čija je
    svrha isključivo zabava.

Jeste li odlazili češće u kino “Banija” ili u kino
“Edison”?

  • “Edison”. U kinu “Banija” je bilo dosta pornića, ali i
    špageti vesterna. “Edison” je bio premijerno kino. Film koji je
    osvojio Oskara nikada nije dolazio na Baniju, nego u “Edison”.

Što ste gledali u kinu “Luxor”?

  • Rjeđe sam tamo išao, jer mi je bilo udaljeno. Tamo sam
    relativno kasno počeo ići. Prvo što sam gledao u kinu “Luxor” bio
    je film o Tarzanu s Johnnyjem Weismüllerom. Fascinirali su me
    stari kino-plakati iz 1950-ih i 1960-ih godina koji su tamo
    stajali do posljednjeg dana u predvorju. To me izuzetno privuklo
    kinu “Luxor”.

Jeste li ikada na Švarči pogledali film?

  • Jesam jednom ili dva puta. Švarča mi je bila uistinu
    udaljena. Tamo su prikazivani reprizni filmovi – nakon što se
    film prikaže u gradu, puštan je na Švarči. Kad sam počeo
    studirati sve više filmova sam gledao u Zagrebu, pa nisam imao
    potrebu ići na Švarču.

Jeste li se kao filmski kritičar ikada zapitali o smislu
tog poziva, o nametanju ukusa drugima?

  • Ne. Jedan naš kritičar – ne mogu se sjetiti o kome se točno
    radi – na pitanje zašto piše odgovorio je da to radi zato što
    urednik želi to objaviti. To je dobar odgovor. Kritika je uvijek
    subjektivan žanr. Ne može se pobjeći od stavova, uvjerenja,
    naučenog. Ako se i u drugim žanrovima može i hiniti objektivnost,
    u kritici ne može. Volim čitati filmske kritike, čak više čitam
    kritike nego što gledam filmove, jer nemam baš vremena. Neki vam
    se kritičar svidi više od nekog drugog. Što god napisao ili rekao
    nikad neće svi biti zadovoljni. Ako napišem da je neki film
    dobar, uvijek će se naći netko tko će reći da taj film ne valja.
    O tome se ne raspravlja. Nisam kao kritičar htio davati generalne
    ocjene, nego sam pokušavao raščlaniti film. Rajko Grlić mi je
    spomenuo da se u svakom filmu može pronaći nešto dobro, makar
    samo jedan kadar, melodija… Smetalo ga je što se uvijek više
    naglase negativne, nego pozitivne karakteristike nekog
    djela. Ostalo mi je to u sjećanju. Kad sam pisao kritike trudio
    sam se pronaći barem nešto dobro u filmu.

Što ste našli dobro u filmu “Četverored”?

  • O tome filmu nisam pisao ništa.

Jeste li ga gledali?

  • Jesam.

Što je dobro u Olujnim tišinama?

  • To je dramska serija?

Da.

  • Ne znam jesam li to uopće gledao. Ako baš ne mogu pronaći
    nešto dobro, radije onda o tom djelu niti ne pišem. Zato valjda
    nisam niti o Četveroredu napisao ništa.

Idete li u kino ili nezakonito preuzimate filmove s
interneta?

  • I dalje odlazim u kino, ne onoliko kao ranije. Kada sam
    pohađao srednju školu i fakultet gledao sam sustavno sve što je
    bilo na programu – dnevno dva do tri filma. Sada moram probrati
    što ću gledati. Nastojim jednom tjedno biti u kinu. Postao sam
    kritičniji s godinama, pa mi se uistinu često jednostavno ne
    gleda film čiji mi se naslov i kratak opis sadržaja ne sviđaju.

Ocjenjujete knjigu po korici, odnosno film po
plakatu?

  • Smatram se educiranim gledateljem. Znalo mi se događati da
    sam po koricama ispravno procijenio film. Naučio sam sebi
    vjerovati. Išao bih češće u kino, no pomanjkanje vremena me tjera
    na izbirljivost. Nisam pobornik “skidanja” filmova s interneta.
    Volim dobru sliku i zvuk, a na internetu ima loših snimki. Dosta
    gledam filmove s DVD-a, koji ima zaista dobru kvalitetu slike i
    tona. Nikad nisam prešao na blue ray tehnologiju. Ako se
    nikako drugačije ne može doći do željenog filma, preostaje jedino
    da se snađem. Postoji masa art-filmova koji u našim kinima nisu
    nikada prikazani, osim možda na festivalu. Volio sam “skidati”, a
    i dalje volim, nijeme filmove. Volim gledati filmove stare sto
    godina i promatrati kako je svijet u to vrijeme izgledao. Nijemi
    fimovi se s interneta mogu preuzimati besplatno i potpuno
    slobodno. Gledao sam dosta takvih fimova. U to doba slika i ton
    nisu bili kvalitetni kao što su danas.

Ali su vlakovi bili brži.

  • Očito.

Kusturica je gorljivi protivnik suvremene filmske
industrije. Smatra da njome dominira gola industrija zabave u
ideološke svrhe. Pojednostavljuje li?

  • Industrija je prošla drastične promjene na mnogo razina. Kada
    sam sustavno pregledavao kino-program i godišnje gledao 700 do
    tisuću filmova, cjelokupna jednogodišnja filmska produkcija u
    svijetu je bila tri tisuće snimljenih filmova. Ako sam pogledao
    tisuću filmova, pogledao bih trećinu svjetske proizvodnje. U
    redu, nisu svi filmovi koje sam gledao nastali baš iste godine,
    ali recimo da sam mogao pogledati četvrtinu svjetske proizvodnje
    u jednoj godini u karlovačkim i zagrebačkim kinima. Danas je
    drugačija situacija, jer se proces snimanja, distribucije i
    prikazivanja filmova demokratizirao, pa je moguće snimiti užasno
    skupe, ali i strašno jeftine filmove. Danas više nema potrebe za
    filmskom trakom, koja je bila jako skupa. Danas se snima znatno
    više filmova nego prije tridesetak godina. Prije dvije godine
    Indija je postala prva zemlja na svijetu koja je unutar jedne
    godine snimila više od dvije tisuće dugometražnih igranih
    filmova. Malo se zna da je druga zemlja na svijetu po proizvodnji
    takvih filmova Nigerija, koja ih snima po tisuću godišnje. U
    cijelom svijetu se godišnje snimi petnaestak tisuća dugometražnih
    igranih filmova. To je nemoguće, ali i nepotrebno pratiti. No, da
    se vratimo na ono što kaže Kusturica. Filmovi koji se rade
    isključivo zabave radi i koji podilaze publici čine jedan, ne
    najveći, segment filmske proizvodnje. Ako ne želite gledati takve
    filmove, možete pogledati bilo što drugo.

I u Hollywoodu, i Sjedinjenim Državama uopće, se snima
mnogo kvalitetnih filmova.

  • Tako je. U Americi trebamo razlikovati holivudski i nezavisni
    film – prvi je, manje-više, karakterističan za pacifičku obalu
    SAD-a, a nezavisni za atlantsku, mada je to već zastarjela
    podjela, jer se na obje obale rade obje vrste filmova.
    Izjednačavati holivudsku produkciju s jednim tipom filma je isto
    kao i kazati da su sve plavuše glupe.

Točno?

  • Nije baš. I u Hollywoodu se snimaju vrlo kvalitetni filmovi.
    Svi holivudski filmovi, i kada govore o mračnim temama, su
    zabavni, no nisu samo zabavni. Ne radi se o eskapističkoj zabavi,
    nego vas tjera da se zamislite o nekom problemu.

U Gradskom kazalištu “Zorin dom” se prikazuju filmovi.
No, posjeta nije velika? Hoće li kino “Edison” biti
ispunjeno?

  • Nisam bio u Zorin domu na projekciji niti jednog filma, jer
    radim u Zagrebu, pa sam previše umoran nakon što se vratim doma
    za to. “Edison” vjerojatno ne bi bio ispunjen. No, nije to jedino
    važno kada govorimo o kinima. Publiku bi trebalo odgajati. Možda
    bi joj isprva i trebalo podilaziti kako bi stekla naviku dolaska
    u kino, da onaj tko je pogledao film kaže da se baš dobro osjećao
    u kinu. Program kina “Edison” bi, ponavljam, trebao biti
    kombiniran s prikazivanjem art filmova i popularnih. Siguran sam
    da bi karlovačko kino bilo krcato kada bi se sada prikazao
    najnoviji film iz ciklusa “Ratovi zvijezda”. Siguran sam da bi
    došlo dvadesetak Karlovčana na projekciju nekog čileanskog filma.
    No, takav film bi se prikazao jednom. To što nemamo drugog kina,
    premda se puno govori o modernom kinu koje nikako da dođe u
    Karlovac, treba shvatiti kao prednost. Kino “Edison” može biti i
    repertoarno i festivalsko kino – središte filmskog života u
    Karlovcu. Nisam siguran da bi kino poslovalo pozitivno, no uz
    šaroliki repertoar bi se moglo poslovati pristojno.

Pišete znanstveno-fantastične priče?

  • Nekada sam ih pisao. SF priču je teško napisati. Imam mnogo
    ideja u glavi. Kritičan sam prema njima, a nemam volje pisati
    nešto sa čime nisam niti sam zadovoljan. Napisao sam nekoliko
    priča koje nisu htjeli objaviti. Ne snalazim se u modernom SF-u.
    Otišlo je to u pravac koji ne razumijem.

Što je karakteristika modernog SF-a?

  • Ranije se išlo ispred tehnologije, no danas je toliko
    uznapredovala da je teško biti ispred vremena. Možda je bilo
    lakše 1950. godine zamišljati kako će svijet izgledati 2000. nego
    što je danas zamisliti 2070. Tehnologija i društvo se mijenjaju
    brže no ranije. Imao sam ideju napisati priču koja se odigrava
    2070-ih. Htio sam osmisliti taj svijet. Kako će se živjeti
    2070-ih? Kako ćemo gledati televiziju? Kako ćemo telefonirati?
    Kako ćemo prati veš, a kako kuhati čaj?

To bi mogla biti distopija – čaj će nas kuhati, a veš će
nas prati?

  • Nisam mogao osmisliti ništa uvjerljivo, pa sam odustao. Pisao
    sam svašta drugo, ali je malo toga objavljeno. Imam više
    neobjavljenih, nego objavljenih priča.

Osmislili ste kviz “Deveta vrata”?

  • Volim sve što ima veze s kvizovima. Volim se natjecati,
    smišljati kvizove i pitanja, voditi kvizove, sve što ima veze s
    kvizovima me izuzetno zabavlja. Dolazak na zabave pokušavam
    uvjetovati igranjem kviza, a najčešće pristanu na to i bude im i
    zabavno. Uvijek sam volio testove. Nikada me u školi toga nije
    bilo strah. Čak sam bio mirniji kada nisam znao nego kada sam
    znao gradivo. Dakle, volio sam se uvijek testirati. Unazad pet
    ili šest godina je kvizaška scena dosta aktivna. Priključio sam
    se tome prije dvije godine. Svakog petka u Studentskom centru u
    Zagrebu se natječe, a postoje i druga natjecanja na koja ne idem.
    Postoji kvizaška rang-lista u Hrvatskoj. Na njoj su aktivniji
    kvizaši. Trenutačno je na njoj 200-300 igrača. Sada sam 26., a
    cilj mi je sljedeće godine ući među prvih dvadeset. Baš mi je
    gušt nakon napornog tjedna, u petak poslijepodne, svratiti do
    Studentskog centra i igrati kvizove koje osmišljavaju razni
    zaljubljenici u to.

Zadovoljavaju li Vas kvizovi koji se prikazuju na
televiziji?

  • “Potjera” je dinamična i samim time zanimljiva. “Šifra” je
    prespora. Čuo sam komentar da prosječan gledatelj gubi volju za
    gledanjem, ako se natjecatelj previše zadržava na pitanju.

Tko je kod nas najbolji voditelj kvizova?

  • Oliver Mlakar je institucija za sebe. Kod njega u emisiji
    nisam nikada bio. Mario Kovač je najosebujniji, no njegov kviz
    je, na žalost, ukinut nakon samo jedne sezone. Od aktivnih
    voditelja je Tarik Filipović neprikosnoven. Izvježbao se i dobro
    radi taj posao. I dalje je rječit i zabavan. Kod njega sam
    gostovao u kvizovima “Tko želi biti milijunaš”, “Potjera”, “Jedan
    protiv 100” i “Sve u 7”. Na Milijunašu sam osvojio 32.000 kuna, a
    na Potjeri 16.000.

Jeste li imali Mirka Miočića za džokera zovi? Postojalo
je razdoblje kada je bio gotovo svim natjecateljima
džoker.

  • Nisam ga angažirao, jer sam znao da će ga svi razvlačiti.
    Mirka sam kasnije upoznao, kada sam počeo obilaziti kvizaška
    natjecanja u Zagrebu. Svakoga lipnja se održava svjetsko kvizaško
    prvenstvo. Upoznali smo se jednom prilikom prije no što je
    obolio. Nadam se da će se oporaviti.

Nadamo se da će se oporaviti i kino “Edison”.

  • Tako je, treba se nadati.

Razgovarao Marin Bakić/Aktiviraj Karlovac

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest