SPIKA

Sonja Švec Španjol: Neobilježavanje stote obljetnice rođenja Josipa Vanište je propust karlovačkih kolega

- U slučaju Vanište, Muzeji grada Karlovca bi prvi trebali biti organizatori. Ne postoji toliko ustanova u Karlovcu koje bi se mogle prihvatiti takvog zadatka", kaže kustosica i izbornica ZILIK-a

U galeriji Arheološkog muzeja u Zagrebu, Galeriji “AMZ”, u
srijedu se otvara izložba povodom 50 godina Zimske likovne
kolonije koju organizira Centar za pružanje usluga u zajednici
“Vladimir Nazor”, koji se nekoć zvao Dom za djecu “Vladimir
Nazor”. Ta je izložba bila postavljena od 22. siječnja do 29.
veljače u Galeriji “Vjekoslav Karas” u Karlovcu, a njezin likovni
postav i koncepciju potpisuje naša sugovornica u intervjuu iz
ciklusa SpiKA na Kaportalu Sonja Švec Španjol, koja je ujedno
posljednjih godina i izabranica ZILIK-a.

“ZILIK ima tradiciju da za velikih obljetnica izložbe osmišljene
tim povodima postavi prvo u Karlovcu, a potom i u Zagrebu. S
obzirom na to da se obilježava 50 godina ZILIK-a, htjeli smo
nastaviti tu tradiciju i uspjela sam ostvariti suradnju s
Galerijom “AMZ”. Zagrebačka izložba će biti umnogome manja od
karlovačke. Posjetitelji u Galeriji “Vjekoslav Karas” su mogli
vidjeti čak 150 umjetnina stotinu umjetnika, no Galerija “AMZ” je
mnogo manja, pa je napravljena uža selekcija od šezdesetak
radova. Stoga će u Zagrebu do 31. ožujka biti izloženi baš
najbolji radovi. Zadržala sam podjelu po kojoj su djelima
zastupljeni naivni umjetnici, karlovački umjetnici, najeminentiji
20. i 21. stoljeća koji su sudjelovali na ZILIK-u te umjetnici
mlađe generacije”, objašnjava S. Švec Španjol.

Centar za pružanje usluga u zajednici “Vladimir Nazor” u
svom fundusu ima više od 2.100 umjetnina koje su donirali likovni
umjetnici. Po kojem kriteriju i s kojim naporom si odlučila kojih
će 150 umjetnina biti izloženo u Galeriji “Vjekoslav Karas”,
odnosno još manje u Galeriji “AMZ”?

  • Da, u našem fundusu su djela više od sedam stotina umjetnika.
    Ti su radovi prikupljeni unazad pola stoljeća, a prvih godina
    uopće nije bilo naročite selekcije, nego je sve što se
    stvorilo na koloniji ulazilo u fundus. Otkako su za izbornike
    angažirani povjesničari umjetnosti, započelo se odabirati
    samo vrijedne umjetnine za fundus, dok se ostale dijele onima
    koji podržavaju Centar. S obzirom na to da sam znala koliko
    je umjetnina u fundusu, započeli smo s pripremama prije
    godinu i pol. Dio fundusa je u depou Centra za pružanje
    usluga u zajednici “Vladimir Nazor”, a dio na posudbi
    institucijama i ustanovama u Zagrebu i Karlovcu. Iz tog
    razloga sam dio umjetnina pregledala uživo u fundusu i
    drugdje u Karlovcu, a drugi dio sam pregledala u monografiji
    koja je izdana povodom 25. obljetnice ZILIK-a i u drugoj
    dokumentaciji. Jako je izazovno bilo izabrati djela za
    izložbu. Htjela sam da budu zastupljeni umjetnici iz svih
    perioda, oni najznačajniji, odnosno oni koji su i najduže
    sudjelovali u radu ZILIK-a te oni koji su na drugačiji način
    doprinosili, dakle ne samo da su dolazili i slikali, nego i
    da su razvijali prijateljstva s tom djecom. Ima stranih
    umjetnika koji su bili prisutni na ZILIK-u i više od dva
    desetljeća. Kada smo najavljivali izložbu, upozoravala sam da
    je nemoguće predstaviti sva djela i sve umjetnike. Na ranijim
    izložbama su s radovima bili zastupljeni umjetnici koji sad
    nisu, odnosno na ovoj su bili zastupljeni oni koji su bili na
    ZILIK-u u posljednjih 25 godina, pa ranije nisu niti mogli
    biti predstavljani. Htjela sam da izložba bude raznovrsna,
    ali i da ima logiku i povijesni slijed.

Koji su to najznačajniji umjetnici koji su unazad 50
godina sudjelovali na ZILIK-u, odnosno koji su to značajni
umjetnici čija djela nisu izložena na ovoj izložbi, a u fundusu
su?

  • Prvih par godina su na koloniji sudjelovali naivni umjetnici
    s obzirom na to da je Petar Grgec, jedan od osnivača ZILIK-a,
    bio predsjednik udruge naivnih umjetnika, pa je onda bilo
    najlakše njih angažirati. Željko Božić je bio tada mladi
    naivni slikar, ali izuzetno talentiran. Od prvog ZILIK-a je
    bila angažirana i Katarina Parađ-Vojković, kao i kiparica
    Franciska Petelinšek, Dragica Belković… Od najznačajnijih
    naivaca koji su sudjelovali na ZILIK-u treba spomenuti Ivana
    Rabuzina koji je godinama bio angažiran i koji je darovao
    radove, ali ne samo za fundus, nego i djeci, a pozivao ih je
    i doma i upoznao sa svojom obitelji, te Ivana Lackovića –
    Croatu, Miju Kovačića, Dragana Gažija, koji je napravio
    portret Pere Cara, ravnatelja Doma “Vladimir Nazor”,
    suosnivača ZILIK-a… Neki od najznačajnijih likovnih
    umjetnika koji su sudjelovali na ZILIK-u su Ivo Šebalj,
    Zlatko Prica, Ivan Kožarić, Nives Kavurić-Kurtović, Dubravka
    Babić, Marija Braut… Dok sam birala radove za izložbu bilo
    mi je zanimljivo uočavati koliko su neki umjetnici zadržavali
    svoj prepoznatljiv rukopis, a koliko su radili pod utjecajem
    djece, odnosno tog okruženja. Utoliko je Kožarić bio
    fenomenalan jer je na drvenoj podlozi napravio okrugli reljef
    kojim je interpretirao Štrumpfove, Jadranka Fatur je
    napravila djelo na temu igranja gumi-gumi, Zlatko Kauzlarić
    Atač djelo koje prikazuje igranje pikulama… Od karlovačkih
    umjetnika bih izdvojila, osim Grgeca, koji nije rođen u
    Karlovcu, ali se u njega doselio s 20 godina života i u njemu
    je zasnovao obitelj i radio, vrsnog akvarelistu Đorđa
    Petrovića, Daniela Butalu, Vanju Krmpotić, također vrsnu
    akvarelisticu koja je radila niz godina i kao pedagog u
    sklopu ZILIK-a, Lidiju Maček Stanić, poznatu keramičarku…
    Mogla bih nabrajati do sutra. Nastojala sam više ili manje
    obuhvatiti za izložbu radove najeminentijih umjetnika, a
    vjerojatno nisam jer je fundus uistinu velik. Kad sam ušla u
    Galeriju “Vjekoslav Karas” sa stotinu odabranih radova
    voditelji tog prostora su se zapitali hoće li sve to uopće
    stati. Htjela sam što više toga predstaviti, ali da opet
    postav ima smisla, da bude likovno kvalitetan, pa da
    posjetitelji uživaju u njemu. Da je više novca, mogla bi se
    raditi izložba iz fundusa svakih pet godina, što se i radilo
    za petu, desetu i petnaestu obljetnicu. Nije to loša ideja
    jer taj fundus nije dostupan javnosti, nitko u njemu ne može
    uživati i nitko se na njemu ne može educirati. Već oko petog
    ZILIK-a se počelo govoriti da je potreban prostor u Karlovcu
    u kojemu bi se trajno pohranio taj fundus i u kojemu bi se
    mogao izložiti stalni postav. To je uistinu vrijedan fond
    koji se može uspoređivati sa zbirkama značajnih hrvatskih
    galerija i muzeja – imamo najeminentnija imena i povijesni
    slijed od pedeset godina, a fundus je jedinstven jer je
    stvaran u duhu druženja s djecom.

Jesi li bila u prilici o tome razgovarati s nekim
odgovornim?

  • Svaki moj prethodnik se zalagao za to, pa i izbornik Nikola
    Albaneže. Pričalo se bilo i da se jedna od vojarni
    prenamijeni u tu svrhu. Svaka vlast je govorila da je
    prepoznala problem i obećavala da će ga riješiti, no nije se
    nikada riješilo. Ponavljam da se za to apelira od petog
    izdanja ZILIK-a, ali pomaka nema. Karlovac bi od takvog
    rješenja dugoročno profitirao jer bi dobio novu vrijednu
    kulturnu ponudu. Karlovčani uistinu na to mogu biti ponosni,
    a i važno je radi sigurnosti i očuvanja te zbirke da se drži
    u prikladnim mikroklimatskim uvjetima, što je teško ostvariti
    u dječjem domu koji je primarno socijalna ustanova.

Jesi li zadovoljna posjetom i odjecima izložbe u
Karlovcu?

  • Jesam. Imali smo jako lijepo otvorenje u Karlovcu s nastupima
    polaznika baletne škole i Glazbene škole Karlovac, došli su
    predstavnici Grada Karlovca, Muzeja grada Karlovca,
    ravnateljica Centra za pružanje usluga u zajednici Nataša
    Horvat, točku je održao Matija Cvek, jako puno posjetitelja
    koji su podržali ZILIK i koji su komentirali da im se sviđa
    izložba i da su impresionirani jer fundus nije dostupan pa
    nisu niti znali što sve sadrži. Najveća mi je potvrda da smo
    napravili dobar posao bila to što su djeca i odgajatelji
    prepoznali svoj ZILIK u izložbi, njegovu energiju i
    vrijednost. Odlično je bilo to što je izložba otvorena u
    sklopu popularne manifestacije “Noć muzeja”. Izložba je
    trajala punih mjesec dana, što je dovoljno razdoblje da je
    posjeti svatko tko nije stigao na otvorenje, a može se
    posjetiti i “sužena repriza” u Zagrebu.

Jesu li u fundusu i djela Katje Boldin Wienert, koja se
uistinu na poseban način angažirala na ZILIK-u?

  • Jesu. Zvali su je dobrim duhom ZILIK-a. Na toj je koloniji
    sudjelovala više od dvadeset godina. Rodom je iz Jurovskog
    Broda, ali je odrasla i školovala se u Sjedinjenim Državama i
    živjela je u Londonu. Doslovce je obožavala ZILIK i bila je
    njegova najbolja ambasadorica. Bila je poznata po portretima
    štićenika Doma “Vladimir Nazor” koje je izrađivala za
    kolonije. Na izložbi smo predstavili dva njezina djela. Jedan
    je mali akvarel, to jest portret F. Petelinšek, koja je do
    83. godine života dolazila na ZILIK, a drugi rad je “Male
    tajne” u tehnici ulje na platnu i on prikazuje dvoje djece u
    narodnim nošnjama u plesu i igri. K. Boldin Wienert nije samo
    donirala radove i dolazila, nego se i družila s djecom i bila
    im je moralna podrška. Jedne godine je u Londonu ugostila pet
    djevojčica iz Doma “Vladimir Nazor” u Londonu. Boravili su
    kod nje deset dana. Upoznala ih je s Londonom, znamenitostima
    i poviješću tog grada. Jednoj bivšoj štićenici Doma “Vladimir
    Nazor” je bila vjenčana kuma. Zahvaljujući K. Boldin Wienert
    jedna štićenica je udomljena u jednu talijansku obitelj. Gdje
    god je boravila govorila je o tome koliko je ZILIK poseban i
    na tu je koloniju dovela i neke strane umjetnice koje su
    sudjelovale ZILIK-u i same doživjele iskustvo koje im je
    opisivala. Katja se uz Norberta Marie Gregora ističe kao
    umjetnik koji je dao dušu i srce za ZILIK.

Đuro Jančić je uzimao neplaćene dopuste ne bi li
sudjelovao na ZILIK-u.

  • Tako je. Njega su također djeca obožavala. Umjetnici koji su
    sudjelovali na prvom ZILIK-u su kupili televizor za Dom
    “Vladimir Nazor”, a to je 1974. godine bio luksuz. Svatko tko
    je mogao nesebično je doprinio ništa ne tražeći zauzvrat. To
    je najljepša i najplemenitija ljudska gesta.

Martin Mehek je donirao slike za prodaju ne bi li se
djeci kupile igračke.

  • Da.

Radovi nastali na ZILIK-u su 1986. godine izloženi u tri
grada u Njemačkoj. Jesu li nakon toga još organizirane izložbe u
inozemstvu?

  • Nisu, nažalost. Tada se izlagalo u Njemačkoj na Gregorov
    poticaj i angažirao se oko toga, s obzirom na to da je rodom
    iz jednog malog grada pokraj Münchena. Tih godina je bilo
    moguće ishodit veći novac radi ostvarenja tako velikog
    projekta koji je predvidio puno umjetnina i njihov transport
    u Mannheim, Stuttgart i München. Tako se pročulo o ZILIK-u i
    izvan domovine. Gregor je bio izvrstan kipar i slikar.
    Dolazio je više od 20 godina na ZILIK, družio se s djecom u
    Karlovcu, a njemačku djecu je angažirao da pripreme poklone
    za karlovačku u Domu “Vladimir Nazor” i pošalju im iz
    Njemačke povodom Božića, Uskrsa, rođendana i slično. Dakle,
    takvi su pojedinci nadišli očekivanja ne bi li pomogli ZILIK
    što su više mogli.

U radu ZILIK-a su sudjelovali i umjetnici koji nisu
likovni. Što su oni radili na koloniji?

  • Neki glazbenici su skladali himnu ZILIK-a, jedna spisateljica
    je poklonila rukopis “Dječak i pas” ZILIK-u, glumci bi
    izvodili predstave, glazbenici održavali koncerte i svatko je
    na neki način dao doprinos. Književnik Josip Palada je bio
    vrlo aktivan tijekom ratnog ZILIK-a kada su djeca bila
    izmještena iz Doma, koji je bio oštećen, u Selce i
    Crikvenicu, gdje je održan ZILIK, i to s najmanjim brojem
    umjetnika do tada, ali s umjetnicima koji su otišli iz vojske
    s Paladom na tu koloniju jer su znali koliko je djeci bitno
    da se u tom teškom vremenu održi ono što ih je veselilo svih
    tih godina. Neki poznati glazbenici i književnici su svojim
    angažmanom skrenuli medijsku pažnju na Dom “Vladimir Nazor” i
    ZILIK te ukazali na to da se jedna tako plemenita akcija
    događa svake godine.

Jesu li neki od štićenika Doma ostavili neki trag koji bi
bio posljedica ZILIK-a?

  • Neka djeca su se nastavila školovati na području likovne
    umjetnosti, dakle baš su završavala likovne akademije, neki
    su nastavili djelovati kao amateri na području likovne
    umjetnosti, neki sada dovode svoju djecu da sudjeluju na
    koloniji, neki bivši štićenici dolaze da se druže, da vide
    svoje tete, bivše prijatelje i da se pozdrave s nama. Osam
    godina radim na ZILIK-u i za to vrijeme jedna je štićenica
    postala studentica pedagogije u Rijeci, druga studira za
    medicinsku sestru. Bilo je divno vidjeti da dođu, da nas nisu
    zaboravile i da im je ZILIK ostao u pozitivnom sjećanju.
    Istražujući povijest kolonije, naišla sam na studije
    stručnjaka po kojima su domska djeca prije održavanja ZILIK-a
    bila podosta zatvorena unutar te ustanove, bila su
    sramežljiva, povučena, introvertirana te su činili zajednicu
    za sebe, dočim, kada su počeli dolaziti umjetnici, ta su
    djeca postali domaćini, stekla su nova prijateljstva,
    otvorili se, počeli s njima dijeliti svoje probleme, tajne,
    nade i želje, umjetnici su im postali nova obitelj za koju su
    inače bili zakinuti u životu. Isto tako, na koloniju su
    počela dolaziti djeca iz škola i iz drugih domova iz cijele
    Hrvatske, pa su se tako ova karlovačka djeca socijalizirala s
    drugom. Dakle, otvorili su se svijetu. S pedagoškog i
    psihološkog aspekta je potvrđeno da nisu više toliko
    introvertirani, da imaju više povjerenja i da lakše stupaju u
    kontakt s drugim osobama, što je jako važno za njih jer im to
    stvara temelje za samostalan život.

Albaneže nas je, nažalost, prerano napustio prije dvije
godine. Koja bi bila njegova ostavština?

  • Više od deset godina je bio izbornik ZILIK-a. Bio je u
    suradnjama iznimno pošten, profesionalan i korektan kolega i
    radio je zdušno u interesu struke, a ne za osobni interes.
    Dao je velik zalog za ZILIK u pogledu vidljivosti jer je dio
    svojeg profesionalnog djelovanja odradio u Gradskom muzeju
    Karlovac, ali i kao nezavisni kustos u velikoj mjeri
    otvarajući izložbe po cijeloj Hrvatskoj, pa je imao mogućnost
    pozivanja starijih i etabliranih umjetnika na ZILIK. Doveo je
    doajene hrvatske likovne umjetnosti na koloniju i tako
    pojačao njezinu vidljivost. Njegov najveći doprinos je bio na
    području tekstualne i usmene predaje te korištenjem kontakata
    i na druge načine.

Galerija “ZILIK” postoji od 1981. godine. Koji je njezin
odnos s kolonijom?

  • Kada je bilo više novca, moji prethodnici u ulozi izbornika
    su organizirali mnogo veći broj izložbi, cjelogodišnji
    program u toj galeriji. Nakon što su financijska sredstva
    radikalno smanjena, morali smo se ograničiti na pet izložbi
    kojima se zahvaljujemo akademskim umjetnicima koji vode
    radionice na Malom ZILIK-u. Dakle, svakoga dana za trajanja
    kolonije drugi akademski umjetnik ili umjetnica osmisli dvije
    radionice dnevno, jednu prijepodnevnu i jednu
    poslijepodnevnu. Ti umjetnici nisu financirani, pa im u znak
    zahvale Centar za pružanje usluga u zajednici “Vladimir
    Nazor” organizira samostalnu izložbu u tekućoj godini u
    Galeriji “ZILIK” i pokrije im sve troškove te izložbe. Na
    godišnjoj razini stoga imamo samo pet izložbi u toj galeriji,
    a ustupamo taj prostor i drugima kada je slobodan. Bilo bi
    divno kada bismo imali više mogućnosti jer bi to upotpunilo
    kulturnu ponudu Karlovca, a nama možda dalo i veću mogućnost
    da organiziramo manje izložbe djela iz našeg fundusa.

Kako bi ocijenila karlovačku likovnu scenu i
publiku?

  • U Karlovcu mi je velik izazov privoliti publiku da dođe na
    otvorenje izložbe. Znam da često nema pet otvorenja u jednome
    danu, pa da pojedinac mora odabrati kamo ići. S godinama se
    to malo popravljalo jer bih i upoznala neke ljude, a oni bi
    se vraćali na nova otvorenja, ali je teško privoliti one koji
    nikad nisu bili na našim izložbama da nam daju priliku i da
    vide što to radimo. Besplatan je ulaz na sve naše izložbe i
    uvijek na otvorenju nastupaju učenici Glazbene škole
    Karlovac. Uvijek su s nama i sami umjetnici čije radove
    predstavljamo, pa mogu i njih upoznati. Umjetnici dolaze iz
    svih dijelova Hrvatske s obzirom na to da radim na
    decentralizaciji i nastojim da umjetnici ne budu samo iz
    Karlovca i Zagreba. Na otvorenje uvijek dođu i štićenici
    Centra za pružanje usluga u zajednici “Vladimir Nazor”.
    Najvažnije nam je da oni, koji su u sklopu ZILIK-a pohađali
    likovne radionice, budu likovni kritičari. Medijski smo dobro
    popraćeni, ali moramo još raditi s lokalnom zajednicom, da
    nam da priliku. Puno nam znači njezina povratna informacija,
    kao i umjetnicima.

Na svojoj mrežnoj stranici Perceive Art si recenzirala
monografiju karlovačkog likovnog umjetnika Alfreda Krupe. Zašto
baš njega i koga bi još istaknula od karlovačkih likovnih
umjetnika?

  • Javio mi se s molbom da recenziram njegovu monografiju, a to
    mi, naravno, nije bio problem. Izuzetno poštujem Butalu kao
    izuzetnog akvarelista i crtača te nedovoljno istaknutog
    akvarelistu Petrovića. S opusom V. Krmpotić smo jedne godine
    otvorili ZILIK, tada kada sam htjela u fokus staviti žene
    koje su dale doprinos ZILIK-u. Osnivači kolonije jesu Grgec i
    Car, ali treba znati da ih je spojila Dana Grgec. Likovne
    pedagoginje kao što su V. Krmpotić i Višnja Car su na ZILIK-u
    radile izravno s djecom. Možda nisu dovoljno viđene mlađe
    generacije. Izlagali smo radove Ivane Maradin, koja ima
    prepoznatljiv rukopis i kojoj je kolega Albaneže napravio
    samostalnu izložbu, te Irene Kečkeš, koja više ne živi u
    Karlovcu, nego u Guamu gdje radi. Ima kvalitetnih umjetnika,
    no ne znam koliko su vidljivi i gdje sve u Karlovcu mogu
    predstaviti svoj rad. Galerija “Vjekoslav Karas” je izazovna
    za samostalne izložbe umjetnika jer je fizički jako velika i
    nemaju svi umjetnici toliko velik opus, posebice umjetnici
    srednje i mlade generacije, a ne bi ga imali gdje niti
    skladištiti jer u pravilu nemaju vlastite ateljee i prostora
    za depo.

Novinaru Nikoli Periću možemo zahvaliti što se ZILIK ne
zove ZLIK jer je upozorio da bi se u tom slučaju odlazilo
zlikovcima.

  • Tako je. “ZLIK” bi bila logična skraćenica Zimske likovne
    kolonije, a polaznici bi se u tom slučaju zvali zlikovci.
    Perić je dokazao da to ne bi pedagoški bilo poticajno. Često
    to znamo prepričavati kao anegdotu. Novinari su od početka
    bili aktivni u organizacijskim i izvršnim odborima.
    Zahvaljujući njima imamo danas vrlo bogatu hemeroteku jer smo
    imali novinare koji su svake godine sudjelovali na koloniji i
    medijski je pratili. Zabilježili su izjave sudionika i djece,
    što je danas vrlo vrijedna dokumentacija koja najzornije
    prenosi atmosferu. S vremenom se medijska podrška smanjila
    jer su neke tiskovine nestale, primjerice Vjesnik, u drugima
    su ukinute rubrike za kulturu ili su radikalno smanjene.

Postoji li slična kolonija u Hrvatskoj?

  • Postoje kolonije plemenitog i humanitarnog karaktera, ali
    nisam sigurna ima li ovakvih. Likovni kritičar i muzeolog
    Vladimir Maleković je rekao da je ZILIK jedina kolonija u
    Hrvatskoj s vlastitom svrhom i programom, dakle to nije samo
    kolonija na koju umjetnici dođu, slikaju i druže se, nego da
    ima razrađen program s akademskim umjetnicima s pedagoškim
    afinitetom koji osmisle i s djecom provode radionice, da
    zatim ima izložbu radova nastalih na Velikom i Malom ZILIK-u,
    da ima strukturu i ozbiljnost.

Stota je obljetnica rođenja likovnog umjetnika Josipa
Vanište u Karlovcu i očigledno se neće obilježiti.

  • Manje se vodi računa o velikim umjetnicima koji nemaju svoju
    galeriju ili muzej. Ogromna je odgovornost Muzeja grada
    Karlovca i Galerije “Vjekoslav Karas” i trebali bi
    obilježavanje stote godišnjice rođenja preuzeti na sebe.
    Srećom, postoji prostor za to. Propust ide na dušu kolegama
    iz Karlovca. Bilo je i ranije takvih propusta, a svi peru
    ruke. U Slavonskom Brodu postoji Galerija “Ružić”, pa znate
    da će svaka obljetnica vezana za Branka Ružića biti
    obilježena. Kada nema memorijalnih muzeja ili galerija,
    obljetnica se nitko ne primi organizacijski. U slučaju
    Vanište, Muzeji grada Karlovca bi prvi trebali biti
    organizatori. Ne postoji toliko ustanova u Karlovcu koje bi
    se mogle prihvatiti takvog zadatka.

Kako ocjenjuješ Vaništin opus?

  • Velik sam Vaništin poštovatelj, ne samo likovnog opusa, nego
    i njegove sposobnosti da sažme likovni izričaj u likovnosti,
    ali i u književnosti kratkim, a dubokim i slojevitim
    rečenicama. Imala sam priliku vidjeti nekoliko njegovih
    izložbi, i u Zagrebu, kada je stavljen u kontekst s mladim
    umjetnicima velikog potencijala. Značajni umjetnici se ne bi
    trebali predstavljati samo retrospektivnim kronološkim
    izložbama, nego i tako da se stave u suvremeni kontekst,
    možda baš posredstvom dinamike s mlađim generacijama koji su
    nasljednici tih velikih umjetnika ili na neki način povezani
    s njima. Bitno je kako se prezentira nečiji opus, da se izađe
    iz sterilnih okvira, unese neka dinamika, da posjetitelju
    ostane u sjećanju nešto više od puke faktografije. Bojim se
    da neke veličine neće biti prikladno označene za velikih
    godišnjica.

Kako to da se ne libiš izreći kritiku?

  • Kada sam studirala povijest umjetnosti, što je lijepo,
    inspirativno i na duhovan način okrepljujuće područje, naivno
    sam mislila da su kolege istog karaktera i da svi studiramo s
    vizijom i misijom da predstavimo raznolikost i bogatstvo naše
    umjetnosti i da komuniciramo to publici, te da oplemenimo
    život zajednice. Umjetnost nije samo “duhovna hrana” nego je
    bila i revolucionarna te je poticala na kritičko
    razmišljanje. Radeći deset godina u nezavisnoj kulturi i
    surađujući s različitim ustanovama diljem Hrvatske stekla sam
    iskustvo i vidjela kako neke kolege rade. Treba progovarati o
    problemima. U svakodnevnom životu, naročito političkom,
    vidimo da nedostaje preuzimanja odgovornosti za vlastite
    postupke i propuste. Svakome se može dogoditi pogreška ili
    propust, ali nitko neće preuzeti odgovornost i poraditi na
    sebi. Mnogi me pitaju odakle mi hrabrosti. Naravno, moj
    pristup mi se obija o glavu, zatvaraju mi se vrata i mnogima
    sam trn u oku ili žulj, ali nam neće biti bolje, ako ćemo se
    tapšati po ramenima i hvaliti, a iza leđa tračati i govoriti
    negativno – takvim pristupom nećemo ništa postići. Možemo
    govoriti otvoreno o problemima i kritiku shvaćati kao
    konstruktivnu, a ne kao osobnu uvredu.

Je li te najbliža okolina upozorila da nećeš ništa
promijeniti, nego samo sebe upropastiti?

  • Kako tko. Neki članovi obitelji, koji, nažalost, nisu više s
    nama, su me upozoravali da “ne talasam”, da ću talasanjem
    samoj sebi naštetiti i da neću ništa promijeniti, da ću bolje
    proći, ako šutim i slično. Znam da su to govorili u najboljoj
    namjeri, ali jednostavno nisam tip osobe koja bi prihvatila
    takve sugestije. U tom bih se slučaju izjela iznutra. Moja je
    društvena, strukovna i moralna odgovornost djelovati u skladu
    s etičkim kodeksom struke. Živući članovi obitelji me,
    srećom, podržavaju. Znaju koliko je ta borba teška, ali
    smatraju da ispravno djelujem. Dok imam njihovu podršku te
    podršku kolega i umjetnika s kojima surađujem i za koje znam
    da će mi iskreno reći što misle, ostajem na tom putu kojega
    smatram ispravnim.

Podigla si veliku prašinu u javnosti kada si upozorila da
se bijenale ne održava svake godine.

  • Da, to je nevjerojatno. I ne samo to, nego me se optuživalo
    za ljubomoru zato što sam kritički progovorila o tome.
    Iznijela sam konstruktivnu stručnu kritiku.

Riječ je o opatijskom bijenalu.

  • Tako je. Organizatoricu nisam poznavala i nisam pisala osobno
    o njoj, nego sam ukazala na niz nepravilnosti i nebuloza
    iznesenih u javnosti. Smatrala sam to neprihvatljivim – nije
    istinito, nije kvalitetno i nema osnov. Taj moj članak je bio
    objavljen jedne nedjelje u srpnju. Objavila sam ga radi
    “vlastite duše” na vlastitom portalu, koji je inače u
    mirovanju tijekom ljeta, i taj članak je “planuo” – u prva
    dva dana je imao više od šest tisuća čitanja, što je puno za
    portal koji se bavi isključivo likovnom umjetnošću. Javile su
    mi se mnoge kolege, posebno s Kvarnera, i umjetnici koji su
    očigledno jedva čekali da netko komentira djelovanje te
    organizacije koja je organizirala bijenale. Dobro je da se
    progovorilo jer je za to postojala potreba, no tako sam stala
    na žulj organizatorici i političarima koji su je podržali.
    Vidjet ćemo koje nas bijenale očekuje ove godine.

Nije li fascinantno da upozoravanje na jednu tako banalnu
istinu da se bijenale ne održava svake godine izazove toliku
buru? Čini se da je ovo društvo izrazito površno.

  • Jest. Fascinira što su neki pojedinci, primjerice političari
    koji su stali u obranu organizatorice, tvrdili da nije rečeno
    kako će se bijenale održati i naredne godine, a postoje
    video-zapisi koji to dokumentiraju, a nisu montirani i ti
    isti ljudi su ih objavili. Izrazito smo površni, imamo kratko
    pamćenje pa ponavljamo pogreške.

U Večernjem listu u subotu, na dan kada razgovaramo, je
objavljen komentar o tome da je netko u Karlovcu tražio mito u
obliku poklanjanja jednog Vaništinog djela ne bi li se obilježila
stota godišnjica rođenja tog umjetnika, no ne navodi se tko je
tražio mito, od koga i kada. Nije li logično da medij, a posebice
jedna tako ugledna i utjecajna novina, prvo izvijesti o čemu se
radi, da da punu informaciju o tome, a onda da se to
komentira?

  • Jest.

To je poluinformacija, a možda i dezinformacija.

  • Novinarstvo cijenim i volim, ali je palo unazad nekoliko
    godina. Istraživačko novinarstvo je gurnuto na margine i
    njime se bave pojedinci, a novine su se svele na slikovnice s
    velikim masnim naslovima i s par rečenica, nema više niti
    lektora, ne pazi se na strukturu teksta… Kako se
    banaliziralo cijelo društvo, banaliziralo se i novinarstvo
    koje se ranije bavilo uistinu konkretnim informacijama.
    Miroslav Krleža i August Šenoa su pisali likovne kritike i u
    njima je bilo i strasti i teških riječi, ali su se tako
    profilirali dobri umjetnici. Danas nema više takvih tekstova,
    svatko pazi da se nekome ne zamjeri jer se onda zatvaraju
    vrata, svaka kritika se shvaća osobno i nakon nje slijede
    vendete… Što se tiče ovog primjera, sramotno je da se u
    jednom nacionalnom mediju može tako nešto objaviti. Sve se
    svelo na broj klikova i senzacionalizam, a ne na kvalitetnu
    informaciju i promišljanje.

Ušla si u sukob s Hrvatskim društvom likovnih umjetnika u
Zagrebu jer si, po prilici, rekla da ga drži pajdašija koja samoj
sebi organizira izložbe i pruža usluge. Nije li tako u bilo kojem
sektoru u društvu?

  • Nažalost jest. To govori koliko smo se kao društvo urušili.
    Ne postoji više osobna odgovornost. S druge strane, kad drugi
    vide što nekima prolazi, pomisle da i oni mogu tako, jer
    sankcija i morala nema. Riječ je o velikom paradoksu jer svi
    sve znaju o načinu funkcioniranja, od umjetnika, kustosa,
    gradskih i državnih vlasti. U svom sam osvrtu doslovce navela
    faktografiju objavljenu na njihovim mrežnim stranicama unazad
    deset godina. Kada se sve to sumira u jednom članku, vrlo se
    slikovito vidi što i kako rade, kome dodjeljuju nagrade, da
    isti ljudi već deset godina izlažu, bez obzira rade li loše.
    Umjetnici su mi govorili kako izgledaju ti dogovori, kako
    predsjednik i potpredsjednik komuniciraju s umjetnicima, a
    nitko ništa ne poduzima jer su se već uvezli na pozicijama
    moći. Biti predsjednik najvećeg strukovnog udruženja,
    donedavni dekan likovne akademije i biti donedavno član
    kulturnog vijeća Ministarstva kulture i medija Republike
    Hrvatske ti daje tri ključne pozicije moći na području
    likovne umjetnosti u Hrvatskoj. Zašto takva osoba ne bi
    mislila da je bogom dana i da može sve, ako su mu strukture
    moći i financijeri to omogućili? Osobna odgovornost i moral
    su kod takvih osoba odavno otišle u zaborav jer imaju druge
    prioritete. To je primjer kako sve funkcionira u Hrvatskoj.

Na likovnu umjetnost se uvijek gleda kao na nešto
plemenito, pa mi sa strane ostanemo iznenađeni da i na tom
području postoje takvi odnosi.

  • Kao što sam rekla, bila sam naivna kada sam počela studirati
    jer sam i sama mislila da je u likovnosti sve plemenito i da
    su svi plemeniti, pa sam se duboko razočarala. Svi su krvavi
    ispod kože, neovisno od toga čime se bave. Umjetnost je
    ukazivala na neuralgične točke i probleme u društvu, borila
    se za boljitak, a danas se mnogi ne bave time, nego podilaze
    trendovima kako bi više izlagali i prodali, odnosno bili
    bliži vrhu koji će im omogućiti izlaganje. Postoje izvrsni
    kustosi s kojima surađujem, ali je u Zagrebu puno i onih koji
    smatraju da su bogom dani i da ne moraju ništa raditi, vrlo
    su inertni i neprofesionalni, plaća ide bez obzira na to
    radili oni ili ne, odnosno bez obzira na to koliko radili
    kvalitetno ili nekvalitetno, znaju da umjetnici žele izlagati
    u Zagrebu, pa rade neprofesionalno jer znaju da im nitko neće
    prigovoriti da im se ne zamjeri… Nitko od njih ne snosi
    osobnu odgovornost i nitko ne osjeća odgovornost da radi
    najbolje što može. Nema vrednovanja kvalitete programa za
    natječaja za financiranje – bitno je da si odradio program
    kojega si prijavio.

Je li ljepše raditi u provinciji nego u Zagrebu?

  • U provinciji jer se u svim ostalim hrvatskim gradovima,
    posebice manjima, onima koji nisu u fokusu javnosti, ljudi
    uistinu trude. Nije im sve predano na pladnju i moraju se
    izboriti za rezultate i vidljivost te kao ljudi osjećaju veću
    odgovornost. Bila sam u muzejima i galerijama koje godinama
    grade komunikaciju sa zajednicom i otvorenja su jako dobro
    posjećena jer na njih dolaze umirovljenici, nastavnici i
    školarci… Svi ti ljudi znaju da će vidjeti nešto kvalitetno
    i da će se osjećati ugodno u toj ustanovi, a ne glupo – neke
    ustanove su toliko zatvorene da odbijaju posjetitelje koji
    smatraju da su glupi, ako ne razumiju izložbu, a nisu, nego
    je problem što kustosi nisu dobro predstavili sadržaj. Radim
    po Hrvatskoj, ali ne samo zato što su mi u Zagrebu zatvorena
    mnoga vrata, nego i zato što sam pronašla mnoge kvalitetne
    kolegice i kolege diljem Hrvatske i znam da će umjetnici biti
    tretirani s poštovanjem, da će imati dobre uvjete izlaganja i
    da će posjetitelji biti zahvalni jer im je to što im je
    predstavljeno bilo lijepo i zanimljivo.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest