Hrvatski i kineski premijeri Andrej Plenković i Li
Keqiang u četvrtak su stigli na gradilište
Pelješkog mosta u Brijesti, projekta koji izvodi kineska
tvrtka, a uvelike financira Europska unija.
Kako pada kiša, premijeri govore drže u podignutom šatoru.
Plenković je istaknuo kako je Pelješki od velike važnosti za
povezanost Hrvatske i njezinog juga, a težit će kao deset
Eiffelovih tornjeva.
Hrvatski premijer kazao je kako ga veseli što radovi idu odlično
te bi most mogao biti završen prije zadanih rokova.
Kineski premijer rekao je da su ga u Hrvatskoj upoznali sa
značenjem Pelješkog mosta.
“Ovaj most je most življenja i razvitka i poboljšat će
život ovdašnjih građana. Most je pilot projekt kako za Kinu plus
16, tako i za Kinu i EU. CRBC ce ispoštovati sve u ugovoru. Ova
kiša koja pada šalje našim graditeljima poruku da most treba
izdržati sve vremenske uvjete. I poslije kiše dolazi duga, tako
će ovaj most biti duga na zemlji. Kineski graditelji mogu
izgraditi jedno takvo čudo. Želim da hrvatski građani što prije
uživaju u neometanom prometu preko ovog mosta”, poručio
je Li Keqiang.
Hrvatski i kineski premijer u more će spustiti posljednji i
najveći pilot iz prve faze izgradnje mosta.
Radi se o najvećem od 150 pilota i bit će središte budućeg
mosta. Premijeri su iz Dubrovnika katamaranom stigli do luke
Prapratno kod Stona, a potom su automobilima došli do
gradilišta u Brijesti. S njima je na Pelješac stigao i jak
pljusak.
Premijeri će otkriti i metalnu ploču kojom se obilježava
dovršetak prve faze gradnje mosta.
Uz njih su u Brijestu, između ostalih, stigli ministar
graditeljstva Predrag Štromar, ministar mora, prometa i
infrastrukture Oleg Butković, ministar gospodarstva Darko Horvat,
ministar zaštite okoliša i energetike Tomislav Ćorić i ministrica
regionalnog razvoja i fondova EU Gabrijela Žalac.
Pelješki most, vrijedan ukupno 2,08 mililjardi kuna bez PDV-a,
gradi kineski konzorcij China Road and Bridge Corporation (CRBC).
Europska unija daje 85 posto novca.
CRBC je jedna od četiri velike kineske državne graditeljske
tvrtke koje su krenule na međunarodna tržišta i djeluje u više od
60 država diljem svijeta.
Tvrtka “temeljito proučava i shvaća Xi Jinpingovu misao o
socijalizmu novog doba s kineskom karakteristikom”, stoji na
jednoj od ploča na gradilištu u Brijesti na kojem su
postavljeni i veliki natpisi sa sloganima na hrvatskom i
kineskom jeziku poput “Promet spaja i ujedinjuje svijet”,
“Graditelji bez granica” i “Čvrsti temelji i ispravna načela
otvaraju put prema budućnosti”.
Most će biti dug 2,4 kilometra i visok 55 metara, te će imati
četiri prometna traka.
Plenković je ranije istaknuo kako je upravo ugovor o gradnji
mosta otvorio novu stranicu u odnosima Kine i Hrvatske, a na
prošlogodišnjem summitu 16+1 u Sofiji kazao je kako je taj ugovor
ključan razlog što je Hrvatska dobila domaćinstvo ove godine,
osmog sastanka inicijative.
Krajnji rok za dovršetak svih pristupnih cesta i mosta je 31.
siječanj 2022. godine, a hrvatski premijer je početkom godine
ocijenio kako radovi idu brže nego što je predviđeno.
Keqiang je u Hrvatsku stigao u srijedu, susrevši se u Zagrebu s
Plenkovićem, predsjednicom Kolindom Grabar Kitarović i
predsjednikom Sabora Gordanom Jandrokovićem.
Dvije zemlje su u Zagrebu potpisale šest sporazuma o suradnji u
infrastrukturi, poljoprivredi, digitalnim tehnologijama, turizmu,
znanosti i gospodarstvu. Još četiri potpisat će u četvrtak i
petak u Dubrovniku.
Nakon Pelješkog mosta, idući veliki konkretan projekt mogao bi
biti modernizacija nizinske pruge Zagreb-Rijeka i hrvatskih luka,
istaknuto je na susretima u Zagrebu.
Li je u Zagreb doputovao s izaslanstvom od 250 ljudi, a u
Dubrovniku će mu se pridružiti još nekoliko stotina kineskih
poduzetnika jer se summit 16+1 paralelno odvija na političkoj i
gospodarskoj razini.