Gotovina i ENC uskoro odlaze u povijest: Novi sustav omogućuje naplatu bez zaustavljanja, signal očitava i pri 130 km/h

Od 2022. godine plaćanje cestarine gotovinom i ENC uređajima
odlazi u prošlost, a na svim autocestama zamijenit će ih
elektronički sustav DSRC ( Dedicated Short-Range Communications)
i sustav automatskog čitača registarskih oznaka (ALPR), objavio
je u ponedjeljak Jutarnji list.

Novi sustav naplate cestarine bit će predstavljen javnosti ovaj
tjedan, navodi dnevnik, dodajući da ga je, nakon analize,
Ministarstvu prometa predložila španjolska konzultantska tvrtka
IDOM.

Prema tom prijedlogu vozači će moći birati hoće li u automobilu
imati transponder koji će bežičnom tehnologijom registrirati
njihov ulazak i izlazak s autoceste ili će cestarinu plaćati
sustavom očitavanja registracije. To će vrijediti za korisnike
prve i druge kategorije, motocikle i osobna vozila, a korisnici
svih drugih kategorija moći će koristiti samo DSRC sustav.

Sugovornici Jutarnjeg lista ističu da je jedna od glavnih poruka
uvođenja novog sustava da korisnik s novim sustavom ne smije
plaćati cestarinu više nego danas. Također ističu da će korisnik
s novim sustavom cestarinu plaćati točno u lipu, a danas se
iznosi zaokružuju na okrugli iznos. Tvrde da će se na ovaj način
uvesti i veća protočnost prometa, ali i eliminirati financijske
malverzacije jer više neće biti gotovine i blagajnika.

Sustavi za očitavanje transpondera bit će postavljeni na ulazima
na autocestu, a mogu se postaviti i na vijadukte ili mostove.
Riječ je zapravo o modernijoj verziji ENC uređaja, osim što DSRC
omogućuje naplatu bez zaustavljanja i očitavanje signala
transpondera i pri brzinama od 130 kilometara na sat.

S obzirom na veliku sezonalnost prometa na našim autocestama,
španjolski savjetnici predložili su da se uz DSRC sustav uvede i
sustav Automatic number-plate recognition (ALPR), odnosno sustav
automatskog čitača registarskih oznaka. Taj sustav uz pomoć
kamera postavljenih na autocestama snima registarske pločice i
detektira jeste li na izlasku s autoceste platili cestarinu.
Prije svega, koristit će stranim vozačima kako ne bi morali
kupovati transpondere pri dolasku u Hrvatsku, navodi dnevnik.

ALPR sustav koristi se u mnogobrojnim zemljama za naplatu ulaska
automobila u centar grada te na autocestama, kao dodatni
kontrolni sustav naplate cestarine. Dvojni sustav naplate
cestarine uz pomoć DSRC-a i ALPR-a imaju, primjerice, Portugal i
Nizozemska.

Kad vozač uđe na autocestu, svi podaci o njegovoj registraciji,
npr. ima li transponder ili nema i je li se registrirao putem
aplikacije za plaćanje, slijevat će se u kontrolnu sobu operatera
prometnice. Nadzornik će imati podatke o tome je li korisnik i na
koji način registrirao svoj prolazak ili pokušava besplatno proći
autocestom. Sustav će moći “obraditi” do 3000 korisnika na sat, a
današnji je kapacitet blagajnika 300 korisnika u istom vremenu,
piše Jutarnji
list.

Vijesti.rtl.hr

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest