ZOOM POLITIKON

Margarita Maruškić Kulaš, ravnateljica Slatkovodnog akvarija “Aquatika”: Ovakav posao ne može prestati biti izazovan niti nakon osam godina

"Svaki od moja dva mandata je predstavljao izazov za sebe, a sada treba raditi iskorak na druga tržišta", kaže

“Bila sam samo na početku izlaganja nacrta prijedloga izmjena i
dopuna Generalnog urbanističkog plana Karlovca i nisam shvatila
da se tiču izravno prostora na kojemu se nalazi Slatkovodni
akvarij ‘Aquatika’. Postoji Urbanistički plan uređenja
Športsko-rekreacijskog centra Korana i za njegova donošenja smo
imali dosta rasprave, na kraju i neke primjedbe, ali i pohvale.
Moram još uvidjeti što donosi novi GUP, pa da vidim hoće li naša
ustanova imati neke primjedbe”, kaže ravnateljica “Aquatike”
Margarita Maruškić Kulaš s kojom razgovaramo u sklopu ciklusa
“ZOOM POLITIKON” povodom vijesti da su u subotu zabilježili
500.000 posjetitelja u osam godina postojanja.

Kakve ste primjedbe imali na UPU ŠRC Korana?

  • Njime se određuje što se i u kojim gabaritima može raditi na
    tom području. Ono je namijenjeno za sport i rekreaciju i tako
    sada funkcionira, no za dodatna ulaganja je bila potrebna ta
    razina dokumentacije. Drago mi je stoga što je UPU usvojen.
    Svaki prostornoplanski dokument je podložan kritici, no
    izrađuju ga stručnjaci na temelju inputa lokalne zajednice.
    Sugerirali smo da se uvaži vrijednost ovog prostora, naročito
    akvarija koji je izgrađen u sklopu ŠRC-a Korana, koji
    privlači posjetitelje i zahtijeva logistiku. Utoliko smo
    predlagali dodatno uređenje parkirališta. “Aquatika” ima
    prema drvenom mostu parkiralište, no ono je nedostatno za
    ovaj broj posjetitelja, pa smo predlagali da se ispred
    akvarija na parceli koja sada i služi kao neformalno
    parkiralište napravi novo. No, prostornoplanski dokument je
    predvidio parkirališne zone na rubnim dijelovima ŠRC-a
    Korana, a to može biti optimalno jedino ako se cijeli prostor
    stavi u funkciju. Znamo da su posjetitelji prilično komotni,
    a privlačimo velik broj djece i starijih osoba te je šetnja
    od glavne ceste do “Aquatike” ljudima ponekad nepraktična,
    ako ne prolaze kroz potpuno uređen prostor. Naravno, takva
    vrst dokumentacije je idealno zamišljena i pretpostavlja se
    da će se svi projekti ovdje realizirati, pa se i mi tome
    nadamo. Predložili smo i omogućavanje dodatnih turističkih i
    rekreacijskih sadržaja, da se uredi kupalište na ovoj
    obali… Naša primjedba je bila i da nije potrebno graditi
    umjetne vodotoke, odnosno jezerce koje je predviđeno, da se
    ukloni obavezno nasipavanje stadiona, što je nepotrebno, a
    poželjno je opcionalno. Najviše mi je žao što nećemo ispred
    samog objekta dobiti uređeno parkiralište jer smo i mi i
    posjetitelji razmaženi. Slažemo se ipak, uvažavajući zelene
    politike, da cijela ova zona u idealnoj situaciji bude
    pješačka. Nadamo se da će se svi predviđeni projekti na ovoj
    lokaciji ostvariti. Predviđen je park umjesto makadama na
    kojemu se sada parkiraju automobili. Nadamo se da ćemo imati
    prilike surađivati s Gradom Karlovcem u projektima koji će
    iznjedriti taj park.

Koliko “Aquatika” ima parkirališnih mjesta?

  • Dvadesetak. To parkiralište nije zaživjelo. Imamo dodatno
    parkiralište za zaposlenike i rampu, ali ona je podignuta ne
    bi li se omogućilo posjetiteljima parkiranje. Petkom se na
    tom neuređenom dijelu ŠRC Korana odvija sajam. Bilo bi nam
    praktičnije da je tamo parkiralište, ali prihvaćamo ideju
    razvoja prostora te ćemo se tome prilagoditi. To se
    makadamsko parkiralište poravna strojevima.

Na šetnici su nekakve kabine. Jednom sam pitao
gradonačelnika Damira Mandića što je to, a odgovorio je da je to
hologram. Nisam shvatio taj njegov odgovor.

  • Grad Karlovac je prije nekoliko godina u partnerstvu s drugim
    gradovima iz Karlovačke županije posredstvom Regionalne
    razvojne agencije Karlovačke županije projekt “Susret s
    rijekom” u sklopu kojega su uređeni potezi uz rijeke, a u
    Karlovcu uz Koranu. Bilo je potrebno osmisliti interpretaciju
    sadržaja o Korani. Izgrađena je šetnica, a na nju su
    postavljeni interpretacijski elementi koji predstavljaju
    Koranu kao dio ekološke mreže Natura 2000, na temelju čega su
    se ostvarili dijelovi tog projekta. S obzirom na to da se iz
    projekata ne može graditi samo infrastruktura kao što je
    šetnica, nego se mora “nešto ispričati”, razrađeno je da se
    osim postavljanja interpretacijskih ploča na krajevima
    šetnice postave i digitalni sadržaji – dva holograma, naočale
    za takozvanu virtualnu stvarnost te interaktivan pod.
    Nabavljeni su u projektu i postavljeni na nosače. Za
    holograme su predviđene te kutije kako bi se, dakako, mogli
    vidjeti. Tim hologramima se prikazuju vrste riba u Korani.
    No, korišteni su samo na događanjima koje smo organizirali
    jer su na toj lokaciji moguće devastacije. Hologrami su se,
    nažalost, počeli i kvariti pa smo ih i stoga sve manje
    koristili. Dogovorili smo da se te kutije koje su sada
    prazne, neupotrijebljene i koje narušavaju okoliš smjeste u
    skladište dok se tehnika ne popravi i vidi je li uopće
    upotrebljiva. Osim toga imamo interaktivan kiosk ispred
    akvarija koji je u funkciji i kojega održavamo. Na njemu
    objavljujemo različite informacije. Sva ta tehnologija je
    zgodna kada se projekt stvara, a često se pokaže da se,
    nažalost, brzo kvari i nerijetko se za postupaka javne nabave
    nabavi nešto najjeftinije što nije i najprikladnije.
    Digitalni dio tog projekta je ostao u drugom planu i ostale
    su te kabinice koje nisu baš najljepše. Dogovaramo s Gradom
    da se spreme, pa koriste po potrebi. Jedna je uklonjena, a
    druga će biti uskoro.

Dakle, izvijestili ste da su u subotu Maja i Iva Pejčić
te Tonka i Vedran Vučičić stigli iz Zagreba te bili 500.000.
posjetitelji. Ne mogu svi oni biti 500.000. posjetitelj.

  • Kad u isto vrijeme uđe dvoje male djece s pratnjom, ne možemo
    odrediti samo jednog jubilarnog posjetitelja, pa smo ih
    “objedinili”. Riječ je o dvjema prijateljicama iz razreda
    koje su posjetile akvarij svaka sa svojim roditeljem – jedna
    djevojčica je već bila s mamom pa je povela prijateljicu.
    Kako izabrati jednu od te dvije djevojčice ili jednog od ta
    dva roditelja pa odlučiti tko će biti taj
    sretnik? Zaokružili smo, lijepo je ispalo, bile su
    vesele, uzbuđene, dobile su puno poklona, godišnje
    ulaznice… Bile su simpatične i to je sve kratko trajalo –
    pustili smo ih da u miru provedu svoj izlet u zabavi.

Je li vrijeme koronakrize bilo najkritičnije u osam
godina rada “Aquatike”?

  • Koronakriza je bila vrlo izazovna jer “cijeli svijet je stao”
    pa i mi u radu s posjetiteljima. Brinemo se o ribama kao
    registrirani zoološki vrt i ta živa bića nemaju pojma što je
    to korona niti ih zanima. Moraju živjeti u prikladnim
    uvjetima, imati čistu vodu i hranu, treba im paliti
    svjetla… Stoga smo radili aktivnosti internog karaktera,
    bavili se inovacijama, održavali akvarije, bavili se novim
    projektima i sadržajima, za što inače nemamo vremena toliko s
    obzirom na rad s posjetiteljima. To nas je iskustvo ojačalo i
    vrlo brzo nam se vratio turistički promet. Koronakriza je
    bila iscrpljujuća, no uspješno smo je prevladali.
    Najizazovnije vrijeme za našu ustanovu je bilo ono njezinog
    otvaranja i kratko vrijeme iza toga kada smo u isto vrijeme
    zapošljavali, primali posjetitelje i nabavljali ribe te
    ovladavali tehnologijom koja nam je bila relativno nepoznata.
    To je bio ludi period. No, sve smo svladali.

Kakvi su u općim crtama komentari posjetitelja?

  • Prikupljamo ih od prvog dana na različite načine. Prvo smo na
    recepciju stavili klasične knjige dojmova i zamolili
    posjetitelje da ih ispunjavaju. Dojmovi su najčešće
    pozitivni, da je “bilo super”, da su sretni što su došli i
    slično. Ima i negativnih komentara, primjedbi i sugestija što
    treba popraviti. Primjerice, komentirano je da su legende
    presitno napisane, da je previše mračno, da nedostaje svježeg
    zraka, da treba otvoriti riblji restoran i slično. Piše se
    uglavnom svašta. To čitamo svakog dana. Gledamo na temelju
    tih komentara što možemo ispraviti, učiniti lakšim i
    jednostavnijim. Pratimo sve komentare i objave na društvenim
    mrežama. Na samome početku smo imali puno upita o datumu
    otvorenja, mogućnostima posjeta i slično, pa nam je kratko
    vrijeme društvene mreže vodila agencija, no to se pokazalo
    skupim rješenjem, a i nikada posrednik ne može ostvariti
    izravan odnos s posjetiteljima za vas, pa smo počeli
    samostalno voditi naše profile na društvenim mrežama i
    komunicirati s posjetiteljima tim putem. Nakon toga smo se
    uključili u odličan projekt Turističke zajednice Karlovca
    kojim se prate ocjene na svim digitalnim kanalima,
    analiziraju kroz računalne programe, pa imamo sada kroz taj
    portal mogućnost praćenja ocjena posjetitelja i komunikacije
    s njima. Ocjene su vrlo visoke. Cijela naša destinacija ima
    visoke ocjene – više od 9,5 od mogućih 10. Jako pazimo na to
    da zadržimo tu reputaciju. Držimo se školskog pristupa da
    odgovaramo na svaki komentar što brže i objektivnije.
    Uglavnom se time bave kolege iz marketinške službe. Riječ je
    o vrlo iscrpljujućem angažmanu koji se radi izvan radnog
    vremena i svi smo u to uključeni. Dogovaramo odgovore u našim
    grupama na različita pitanja kao što je, primjerice, želimo
    li udomiti piranje koje netko nudi iz svog kućnog akvarija
    ili možemo li preporučiti gdje kupiti invanzivnu vrst
    kornjače, pa tako preuzimamo ulogu i edukatora.

Trošite, dakle, puno vremena odgovarajući na takva
pitanja.

  • Nerijetko se koriste generički odgovori. No, ulazimo i u
    razgovore. Puno je posla.

Polemizirate li s posjetiteljima?

  • Ne, jer bi to bilo protivno pravilima struke. Nastoji se
    zadržati profesionalna komunikacija. Uvijek ih upućujemo da
    posjete akvarij i da se u razgovoru s našim zaposlenicima
    educiraju. Polemika se ne preporuča jer ona ne bi imala
    kraja. Svi posjetitelji su naši kupci i načelno je kupac
    uvijek u pravu, a, ako nije, treba ga pristojno zamoliti da
    se razgovara na neki drugi način.

Zašto brojite šetače na već spomenutoj šetnici?

  • Svaki projekt koji se financira iz fondova Europske unije
    sadrži pokazatelje po kojima se mjeri je li se uspjelo u
    ostvarenju zacrtanog. Riječ je o dokazivim brojkama koje se
    mogu izmjeriti. U slučaju projekta “Susret s rijekom” Grad
    Karlovac je odredio kao indikator broj šetača na šetnici koji
    će biti educirani da je Korana dio mreže Natura 2000. Stoga
    su postavljene i video-kamere i brojači posjetitelja. Naša je
    uloga dostavljati te podatke Gradu Karlovcu koji potom
    izvještava posredstvom Regionalne razvojne agencije
    Karlovačke županije o tome Središnju agenciju za financiranje
    i ugovaranje programa i projekata Europske unije. Mora se
    godišnje izvijestiti o broju korisnika sadržaja projekta.
    Imamo podatke koliko je šetača zabilježeno u svakome pravcu
    na točkama mjerenja. Lani je na šetnici bilo više od 130.000
    šetača.

Kakva je struktura posjetitelja?

  • Posjetitelji su pretežno obitelji s djecom i školske skupine
    iz Hrvatske i inozemstva. Nadalje, slijede, gledajući po
    strukturi, odrasli pojedinci i skupine odraslih,
    poslovni gosti, studenti i umirovljenici. Imamo na taj način
    formiran cjenik i po prodaji karta znamo koje skupine su
    koliko zastupljene. Uglavnom, među gostima prevladavaju
    djeca, bilo u pratnji škola, bilo u pratnji roditelja,
    odgajatelja ili skrbnika.

Koliko se postav mijenjao u osam godina?

  • Samo utoliko što smo gledali koji akvarij više odgovara kojoj
    ribi. Kontinuirano imamo između 80 i 85 vrsta riba, a, kao i
    u prirodi, nisu sve kompatibilne, pa smo imali razne
    anegdote. Primjerice, u jedan akvarij smo stavili više somova
    koji su rastom zauzimali sve veći prostor, a akvariji su
    prostorno ograničeni. Zato što im je prostor postao premali,
    počeli su se međusobno tući, jako su se posvadili, pa smo
    jednog soma morali izmjestiti u veliki akvarij, no tamo je
    pojeo dosta riba, pa smo ga vratili nazad. Na koncu smo ga
    stavili u zadnji akvarij, da bude sam, da ima više mjesta i
    da se utoliko ne mora svađati s ostalima. Imali smo situacije
    da su ribe noću iskakale iz otvorenih akvarija. One su često
    ulovljene u prirodi i ne znaju što je akvarij. U potrazi za
    plijenom i pustolovinom su iskakale iz akvarija, pa bi noćni
    čuvar vratio ribu koju je zatekao na podu i vratio u neki
    drugi akvarij… Nažalost, nisu sve nabavljene ribe
    preživjele. Veslokljun ili veslokljunka je dobivena u
    projektu u kojemu je nastala “Aquatika”, uginula je nakon par
    godina – ribe su zbog posjetitelja u stresu. Najveće promjene
    u postavu su učinjene kupnjom jesetre, a one se smatraju
    regionalno izumrlom vrstom i ne nalaze se više u našim
    rijekama. Kupili smo male jesetre iz njemačkog uzgajališta ne
    bismo li ih tu uzgojili i predstavili kao upozorenje da ćemo
    izlovom i uništavanjem staništa istrijebiti vrste. Nakon par
    godina su narasle u jako lijepe primjerke. Izložene su u
    velikom akvariju, a dio njih se i dalje nalazi u rastilištu
    kako bi bile u optimalnom zdravstvenom stanju. Nema prostora
    za puno promjena postava. Odlazimo na teren, ulovimo novu
    vrstu za koju imamo dozvolu i donesemo je u akvarij. Nema
    potrebe za velikim intervencijama u postav. On je zamišljen
    da predstavi biološku raznolikost Hrvatske. Nedavno smo
    postavili infografiku koja prikazuje evoluciju riba, a
    najveće promjene su u izložbama i privremenim sadržajima
    kojima dodajemo na atraktivnosti. U divnoj suradnji s
    Gradskom knjižnicom “Ivan Goran Kovačić” smo ustanovili
    Zelenu knjižnicu, projekt koji je jako lijepo zaživio. Tu su
    knjižnicu i stručna i opća javnost lijepo prihvatile. Najveći
    je novitet bila ta šetnica uz Koranu koja je privukla još
    veći broj naši sugrađana, odnosno posjetitelja. Ne treba
    uvijek puno mijenjati. Treba biti maštovit u osmišljavanju i
    organizaciji događanja.

Koja je krajnja sankcija za neposlušne ribe? Mogu li
završiti na žaru?

  • Ne. Naše ribe jako volimo i cijenimo te se nježno i pažljivo
    brinemo o njima. To su živa bića i nadamo se da će poživjeti
    što duže. Imamo jako nisku stopu mortaliteta u akvariju.
    Nekoliko lijepih primjeraka riba koje su, nažalost, uginule
    smo dali preparirati u suradnji s Muzejima grada Karlovca.
    Nedavno je jedna jesetra uginula. Bit će preparirana i postat
    će dio prirodoslovne zbirke Muzeja. Naše ribe sigurno neće
    završiti na gradelama.

Jeste li razmotrili ideju da se otvori riblji
restoran?

  • Kada se radila “Aquatika” zamišljen je samo kafić ne bi li se
    naše turiste potaknulo da koriste i druge ugostiteljske
    sadržaje u Karlovcu, što se i dogodilo – naši posjetitelji
    nakon obilaska akvarija odlaze na ručak u restorane. Tako
    doprinosimo razvoju turizma i uopće gospodarstva. To je dobar
    koncept kojega ne planiramo mijenjati.

Postoji i tamna komora za mrjestilište u akvariju, ako se
ne varam.

  • Jedna prostorija je tako zamišljena, no nije opremljena i
    nije zaživjela u toj formi.

Što se dogodilo?

  • Nije opremljena. Tamna komora za mrijest riba znači da
    postoji tamna komora bez dnevnog svjetla koja je
    klimatizirana ne bi li se imitirala vanjska temperatura
    zraka, no i dalje je nismo opremili akvarijima i posebnim
    uređajima. Za to treba imati, ekipu, znanje, iskustvo,
    suradnje i treba pisati projekte. To još nije došlo na dnevni
    red. Imali smo spontani mrijest, ali to genetski ne ispadne
    dobro i dosta je velik pomor. Možda jednoga dana
    razvijemo neki projekt na tu temu.

Je li ti nakon osam godina prestalo biti izazovno voditi
“Aquatiku”?

  • Ovakav posao ne može prestati biti izazovan. Svaki moj mandat
    je predstavljao izazov za sebe. U prvome je trebalo
    uspostaviti funkcioniranje ustanove i staviti je na tržište,
    pozicionirati je kao gradsku atrakciju. Gradska smo ustanova
    sufinancirana iz gradskog proračuna. Koliko god smo
    orijentirani na privlačenje turista, namijenjeni smo
    Karlovčanima. Stoga smo radili na tome da Karlovčani osjete
    da je “Aquatika” njihovo mjesto i da budu ponosni na taj
    sadržaj – najponosniji smo što Karlovčani svoje goste dovode
    k nama, da dolaze s djecom koju odgajaju da je to dio
    Karlovca koji može biti na ponos. Gosti koji dođu ostanu
    zapanjeni s time što imamo. Moramo pričati o tome koliko je
    vrijedno tako nešto očuvati. Ovo je zaista dobra priča i
    utoliko smo se uspješno pozicionirali na turističkom tržištu,
    mada je bilo izazovno. S obzirom na to da sam te struke, bilo
    mi je nešto lakše prepoznati te prilike u turizmu i s
    kolegicom te autorima marketinške strategije odraditi
    marketinški dio priče. Projekt je uistinu bio dobro
    pripremljen i za škole i za turizam, pa je bilo potrebno samo
    malo razigrati priču i ne sramiti se pokazati što imamo. Kada
    nas ljudi prepoznaju, preporučuju nas drugima. U mom drugom
    mandatu ravnateljice se dogodila pandemija. Imali smo izazove
    u financiranju, ali nas Grad podupire u radu. Ovakvi sadržaji
    možda ne bi niti trebali biti komercijalni jer to onda daje
    prostor da se rade javni besplatni sadržaji za građane. Grad
    je prepoznao da smo dodana vrijednost i zato smo financirani
    iz gradskog proračuna, mada, nažalost, sve manje, ali
    razumijemo da postoje i druge potrebe i nećemo tražiti novac
    koji nije nužan za osnovno funkcioniranje, nego se okrećemo
    tržištu da što više zaradimo. Nakon dovršenja projekta i
    nadzora kojega je pet godina provodio SAFU možemo više raditi
    što mislimo da treba, a to je iskorak na druga tržišta, na
    ona koja su šira od sto kilometara od Karlovca, pa smo počeli
    raditi u Sloveniji i uključili smo se u međunarodna
    udruženja. Jedini smo član iz Hrvatske mreže muzeja vode
    UNESCO-a. Članica sam upravnog odbora te organizacije.
    Provodimo razne projekte s našim školama, ali i europske. To
    su lijepe prilike. Dodatno, u drugom mandatu smo se počeli
    uključivati u razne znanstvene i stručne suradnje, pa tako
    surađujemo s brojnim fakultetima i institutima iz Hrvatske, a
    to se sada širi i na međunarodne suradnje u istraživanjima i
    provedbi projekata s područja zaštite okoliša i prirode.
    Razvoj ustanove je velik i nadam se prilici da ga nastavim.

Gradonačelnik uvijek ističe potrebu da se bude
održiv.

  • Postoje različiti aspekti održivosti. Što se tiče
    financijske, proračunski smo korisnik. Prije koronakrize je
    udio financijskih sredstava iz gradskog proračuna u našemu
    bio 50 posto, što je za javnu ustanovu idealno iz različitih
    razloga, a trenutačno smo na 35 posto sredstava iz gradskog
    proračuna i 65 posto vlastitih. Mislim da ćemo ovu godinu u
    tom kontekstu završiti dobro. Inače smo u sustavu poreza na
    dobit i u sustavu poreza na dodanu vrijednost pa svakom našom
    prodajom plaćamo državi 25 posto od prihoda, a na kraju
    godine porez na dobit. Za prošlu godinu smo platili oko sedam
    tisuća eura poreza na dobit jer imamo gospodarsku djelatnost.
    Dakle, financijsko poslovanje ustanove je poprilično
    komplicirano – samim time što smo javna ustanova, proračunski
    korisnik, u sustavu poreza na dobit i u sustavu PDV-a. Za
    sada to radimo dobro i nismo imali prigovora. S našim
    osnivačem imamo jako dobru komunikaciju. Ako zaškripi, kao
    što je to bilo za koronakrize, Grad Karlovac je obvezan
    pokriti naše tehničke troškove, što i radi. I dalje se nadamo
    da će ostati subvencionirana cijena struje jer je trošak
    električne energije velika prijetnja.

Koliko je zaposlenih?

  • Šesnaest i ja kao ravnateljica te pet ili šest studenata koji
    pomažu, a koje ne ubrajamo u zaposlene.

Jesi li trpjela političke pritiske?

  • Svi smo pod političkim pritiskom – naše je društvo izuzetno
    izloženo politici. Nisam članica niti jedne političke stranke
    i surađujem sa svakom politikom. Najvažnije su javne politike
    i ako svi radimo u interesu našeg društva, svima će biti
    bolje, kako političarima, tako i nama. Nastojim pružiti iz
    svoje perspektive sve što mogu da živimo u Karlovcu bolje,
    prvenstveno razvijanjem turizma i gospodarske djelatnosti.
    Drago mi je da su neki radnici u turizmu zbog “Aquatike”
    dobili više posla. Ako svi radimo ono što znamo najbolje
    raditi, svima će biti bolje. O dnevnoj politici svatko ima
    svoje mišljenje i na izborima djeluje u tom pogledu.

POGLEDAJTE VIDEO

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest