- Nakon postupka osnivanja nove javne ustanove osobno od župana Jelića dobivam kao član HDZ-a njegovu političku zabranu da se javim na natječaj za ravnatelja nove javne ustanove, tvrdi Šegrt.
Nakon što je Porezna uprava bivšu Razvojnu agenciju Karlovačke
županije, tvrtku Karla d.o.o. stavila na takozvani “stup srama”
poreznih dužnika utvrdivši porezni dug od 1,4 milijuna kuna na
ime nikad plaćenog PDV-a, na upit KAportala očitovali su se iz
Karlovačke županije.
Podsjetimo, naveli su da ne priznaju ovaj porezni dug te da se na
Upravnom sudu u Rijeci vodi upravni spor po tom pitanju, a više o
očitovanju Karlovačke županije možete pročitati
ovdje.
Još više detalja o cijelom slučaju KAportal je dobio od bivšeg
direktora Karle d.o.o. Viktora Šegrta koji je sada u funkciji
likvidatora tvrtke koju je nekad vodio. U podužoj opservaciji
Šegrt je podsjetio na kronologiju cijele priče koja, što nas baš
i nije začudilo, ima nevjerojatne političke konotacije, a kako
stvari stoje, Šegrt kompromitira bivšeg župana Damira
Jelića.
– Kao direktor koji je osam godina uspješno s timom vodio “Karlu”
te sada kao likvidator tvrtke, sukladno Zakonu o trgovačkim
društvima kao likvidator dužan sam podastrijeti prave informacije
o čemu se radi, kaže nam Šegrt.
Za prvu informaciju županijsku regionalnu razvojnu agenciju
“Karlu” d.o.o. sam 2010. godine preuzeo sa – 69.679,00 kn a
ostavio sam na dan 31.10.2018. godine 2.244.721,85 kn na računu.
Taj novac na računu koji sam ostavio je ostao od ušteda i povrata
novaca po provedenim EU projektima bez rada na tržištu za što
nismo niti bili osnovani.
Treba istaknuti kako su sve županije sukladno Zakonu o
regionalnom razvoju morale osnovati i financirati svoje razvojne
agencije. Sukladno tom Zakonu o regionalnom razvoju osnovana
je i regionalna razvojna agencija “Karla” d.o.o. kojoj sam osobno
došao na čelu 2010. godine kada je ona već od prije bila
osnovana.
Također, sukladno istom zakonu zadatak razvojnih agencija je bio
posao od opće gospodarskog interesa te su razvojne agencije po
direktnom naputku Ministarstva morale pomagati u apsorpciji
europskog novca za jedinice lokalne samouprave po županijama.
Valja naglasiti da je takva zakonska regulativa već tada dovodilo
u sukob Zakon o regionalnom razvoju koji je to propisao i Zakon o
trgovačkim društvima i Zakon o PDV-u koji to nije prepoznavao, no
o tome nisu odlučivale županije.
Inače, najbolji primjer za Karlovčane što su radile razvojne
agencije je primjer izgradnje “Aquatike”. Tako je 2012. godine
stigla naredba Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU da
svaka županija prijavi po tri projekta od regionalnog značaja.
Ja osobno šaljem tri projektne ideje – Slatkovodni akvarij – tada
sam ga nazvao “KAquarium”, Veletržnicu slatkovodne ribe koja
kasnije prelazi u “RibarKA” i HOC Bjelolasicu. Odlukom istog
ministarstva odabran je akvarij te se “Karli” dodjeljuje
1.500.000,00 kn za izradu tehničke dokumentacije za grad Karlovac
kako bi se izgradio akvarij. U tim ugovorima jasno stoji da
razvojne agencije ne smiju naplaćivati te usluge jer one nisu
privatne konzultantske tvrtke nego “produžena ruka Države i
Ministarstava”. Konačno, na osnovu čega bi i mogle izdati
fakture i naplatiti usluge kada ih županija i drugi gradovi nisu
odabrali u postupku javne nabave nego je Država rekla da ih
Županije osnuju i da rade na takav način. To znači da bi svaka
izdana faktura plus PDV za provedbu EU projekta iz EU fondova
dodijeljena od Ministarstava bila kazneno djelo preprodaje
europskog novca. To bi bilo istog momenta podložno kaznenim
postupcima i uključivanju Europskog ureda za borbu protiv
prijevara, poznatijem po imenu OLAF.
Također, a s obzirom na zakonsku nedorečenost, razvojne agencije
su tada mogle biti osnovane kao – upravni odjeli unutar županija
– u RH je 1 bila osnovana tako, kao županijske tvrtke trgovačka
društva od posebnog opće gospodarskog interesa bez rada na
tržištu i pružanja usluga i isporučevina – u RH ih je 17 bilo
osnovano tako i javne ustanove – u RH su 3 bile osnovane
tako.
Zbog toga je među njima “na terenu” vladao potpuni kaos,
od onoga kako i što moraju raditi dok je njihovo
financiranje od strane županija, gradova i općina funkcioniralo
po principu “prebacivanjem novca od na njihov račun” na osnovu
Društvenog ugovora sukladno članku 24. Zakona o regionalnom
razvoju, bez izdanih faktura koje bi inače bile fiktivne fakture
i čisto kazneno djelo.
Zbog takve zakonske nedorečenosti stalno se govorilo o
prebacivanju svih razvojnih agencija unisono u javne ustanove.
Samo u 8 godina moga mandata tadašnji župan Ivan Vučić je odradio
više razgovora s Poreznom upravom u Karlovcu i nismo nikada
dobili odgovor što i kako raditi te je “Karla” funkcionirala na
istom principu kao i ostalih 17 razvojnih agencija u Hrvatskoj.
U većini županija zbog toga niti nisu provođeni porezni nadzori
nad razvojnim agencijama koje su radile na taj način dok smo mi u
“Karli” d.o.o. imali:
1. Prvi porezni nadzoru između 2012. – 2015. godine koji je tada
pokrenut pa obustavljen jer je rečeno iz MRRFEU i Ministarstva
financija da će se razvojne agencije d.o.o. preoblikovati u Javne
ustanove. Na kraju preoblikovanje nije moglo ići na planirani
način zbog pravnih prepreka i rečeno je da nastavimo raditi dalje
kao i do sada.
2. U međuvremenu smo po naputku probali napisati i poslati
fakture na tada 22 grada i općine koji su bili osnivači razvojne
agencije “Karla” d.o.o. u Karlovačkoj županiji, i to dva puta,
ali smo ih onda oba puta morali stornirati – ponovno nije nađeno
rješenje!
3. Drugi porezni nadzor koji je trajao od 30.08.2016. do
28.02.2017. godine. Tada je kao i ovoga puta, jasno obrazloženo
inspektoricama koji je posao razvojne agencije kao trgovačkog
društva te obavljanja poslova od općeg gospodarskog interesa i
provođenja Kohezijske politike EU i ne plaćanja PDV-a na redovno
poslovanje što ne rade niti druge razvojne agencije u Hrvatskoj
te da se ne radi nikakva gospodarska djelatnost na tržištu s
obzirom da za to regionalni koordinatori nisu osnovani što je
jasno vidljivo iz članka 25. Zakona o regionalnom razvoju. Taj
nadzor je bio pokrenut zbog iste stvari kao i posljednji
retroaktivni s obzirom da je ostalo 23.296,65 kn pretporeza koji
se nije dirao niti potrošio (jer sam to osobno zabranio) s
obzirom da se nije plaćao PDV na redovno poslovanje i vladala je
kompletna zakonska zbrka i tumačenje zakona kako je tko htio. Na
kraju poreznog nadzora dogovorena je porezna nagodba u iznosu od
26.855,59 kn koja je odmah i uplaćena. Prije tog nadzora
poslovalo se po istom principu kao i nakon njega no u tom nadzoru
nije rečeno da smo obavljali gospodarsku djelatnost što se u
zadnjem nadzoru utvrđuje.
4. U međuvremenu smo imali i Državnu reviziju dva puta te
unutarnju financijsku reviziju dva puta. Unutarnja financijska
revizija je bila ciljano predviđena od nas u razvojnoj agenciji
te planirana i plaćena po projektu “KAŽU 5 EDUKA” da bi nam dala
smjer poslovanja s obzirom na zakonski kaos te da ne budemo u
prekršaju.
Kao primjer valja navesti i da smo npr. iz projekta E-poslovanje
dobili od Ministarstva gospodarstva informatičku opremu kako bi
se opremila Razvojna agencija “Karla” d.o.o.
U tom opremanju je bila, i još uvijek postoji, opremljena i
informatička prostorija koja bi služila svima da je koriste bez
naknade s obzirom da je novac povučen po projektu. U tom periodu
su tako opremljenu informatičku prostoriju koristili i djelatnici
Porezne uprave iz Karlovca sa svojim kolegama također bez da im
je izdan račun i PDV-a jer bi to bilo protuzakonito
naplaćivati.
I da sada da skratimo priču, do sredine 2017. godine. Tijekom
2017. godine došlo je do zakonskih izmjena gdje su sve razvojne
agencije zbog neriješenih pitanja PDV-a i rada trebale svoje
ljude, financije, pokretnine i nekretnine te reference projekata
prebaciti na novo osnovane javne ustanove razvojne agencije. Za
osnivanje tih novih javnih ustanova ponovno nije bio propisan
jasan način te je svaka županija to radila na svoj način.
Iste te 2017. godine, nakon održanih lokalnih izbora, župan
postaje Damir Jelić koji već tijekom 2018. godine radi preustroje
te čak traži da razvojna agencije “Karla” d.o.o. radi i prihoduje
pola na tržištu, a pola da se financira iz proračuna. Osobno to
odbijam jer nije u skladu sa zakonom zbog toga što razvojne nisu
osnovane da bi bile konzultantske tvrtke, te zato što bi na taj
način lako mogli rušiti cijenu izrade projektnih prijedloga
konzultantima na slobodnom tržištu s obzirom da bi dijelom bili
financirani iz proračunskog novca poreznih obveznika.
Po tom pitanju su već ranije pojedine razvojne agencije u
Hrvatskoj imale probleme jer su “glumile” poduzetnike i radile
damping cijene konzultantskih usluga dok bi za svoje plaće i tako
bile financirane iz proračuna. No, to pak pokazuje potpuno
nepoznavanje rada regionalne samouprave i regionalnih
koordinatora od strane tadašnjeg župana Jelića jer razvojne
agencije nisu osnovane s tim ciljem.
U tom periodu osobno, sukladno zakonskim izmjenama, “Karla”
d.o.o. kreće u osnivanje nove javne ustanove i počinje
prebacivanje gospodarske cjeline (financije, djelatnici,
pokretnine i nekretnine) na novu javnu ustanovu. Nakon
postupka osnivanja nove javne ustanove, osobno od župana Jelića
dobivam kao član HDZ-a njegovu političku zabranu da se javim na
natječaj za ravnatelja nove javne ustanove. Također po odluci
istog “većinskog vlasnika” i župana Damira Jelića (sada bivšeg
člana HDZ-a), “Karla” d.o.o. kreće u postupak likvidacije a mene
se imenuje likvidatorom. Moja ideja je bila da “Karla” d.o.o. ne
bude ugašena već da postane Agencija za ruralni razvoj Karlovačke
županije s obzirom na ruralni potencijal naše županije, no to za
njega ne dolazi u obzir. U istom periodu sam tadašnjem županu
Jeliću naveo da pričekamo kraj 2018. godine kako bi se uskladile
sve potrebne stvari, jer je prijenos gospodarske cjeline složen
proces, no on je od mene tražio da odem što prije.
Nastavno na to, i u trenutku završetka prijenosa gospodarske
cjeline, kada je sve odrađeno sukladno zakonskim propisima,
pokreće se iznenada retroaktivni porezni nadzor od strane Porezne
uprave iz Karlovca zbog odbijenog i nikada iskorištenog
pretporeza od strane “Karla” d.o.o. zbog nepotrošenih i
neaktiviranih 215.658,63kn pretporeza (nema štetne radnje)
iskazanih u Informacijskom sustavu porezne uprave na dan kada ih
aktivira novo osnovana Javna ustanova regionalna razvojna
agencija Karlovačke županije. Inače taj novac novac je ostao od
odbijenog pretporeza na koji je trgovačko društvo imalo pravo ali
ga nije koristilo jer sam osobno naredio i odmah ga ponudio da ga
Država iskoristi za sebe ako je to zakonski moguće. Uz to smo
plaćali maksimalan porez na dobit kada nam se dobit ostvarila
uplatom od završenih projekata uglavnom na kraju kalendarskih
godina.
– Ovo je sve lako dostupno u godišnjim financijskim
izvještajima. O istome i važnosti ovog nadzora koji može
rezultirati vrlo lošim ishodom o kompletnom povlačenju EU novca u
Republici Hrvatskoj odmah obavještavam tadašnjeg župana Jelića no
s obzirom da sam ja odgovorna osoba u pravnoj osobi te ne postoje
nikakve fiktivne vertikale upravljanja koje je on spominjao u
medijskim natpisima angažiram pravnu pomoć jer nisam činio ništa
protivno zakonu i ugovorima potpisanim s Ministarstvima kao i
ostalih 17 razvojnih agencija koje su radile na isti način.
I tada, u ovom drugom inspekcijskom nadzoru, je ponovno
objašnjeno da smo kao razvojne agencije više od 8 godina
pokušavale zajedno riješiti taj problem i da smo imali više od 10
sastanaka i nebrojeno poslanih dopisa prema Ministarstvu
financija, Poreznoj upravi (u Zagrebu) te Ministarstvu
regionalnog razvoja i fondova Europske Unije no taj problem
nikada nije riješen. Rečeno nam je usmeno s te razine (nikada
poslano pisanim putem) da radimo kao i do sada, da se oko toga
neće raditi problem pri poreznom nadzoru, da radimo poslove od
opće gospodarskog interesa a ne na tržištu te da se konačno zato
ide u izmjenu zakona da bi sve razvojne agencije postale javne
ustanove. Ovo može posvjedočiti tadašnji župan i predsjednik
Skupštine “Karle” d.o.o. te tadašnji većinski vlasnik “Karle”
d.o.o. u mandatu od osam godina gospodin Ivan Vučić.
Dio koji je najzanimljiviji je da tijekom tog retroaktivnog
poreznog nadzora inspektorica utvrđuje neplaćanje PDV-a u iznosu
1.398.721,69 kuna umanjen za iznos neizvršenog povrata poreza na
dodanu vrijednost u iznosu od 215.658,63 kuna.
Ono što je najveći apsurd je da u nalazu piše da smo mi kao
razvojna agencija trebali izdavati račune i zaračunavati PDV za
provedbu europskih projekata koje nam je dodijelila država kao
agenciji osnovanoj od interesa države da provedemo za Županiju i
gradove i općine osnivače! Normalnim rječnikom rečeno: Prema
provedenom retroaktivnom poreznom nadzoru od “Karle” d.o.o. se
traži/tražilo “da preproda usluge koje se provode EU novcem za
veću cijenu (da se ne bi narušavala tržišna utakmica) kontra
ugovora s Ministarstvima putem fiktivnih faktura jer “Karla”
d.o.o. nije bila izabrana putem javne nabave od strane osnivača
JLR(S)-a kao konzultant a sve to s ciljem naplate PDV-a od EU
novaca!”
Bilo bi to kazneno djelo podložno dodatnim istragama ARPA-e i
OLAFA.
Dovoljno je samo izvaditi dio iz jednog ugovora provedbe EU
projekta “KAŽU5EDUKA” koji je provodila “Karla” d.o.o. a sada
preuzela JURRA:
Iz ugovora o tehničkoj pomoći za pripremu projekata iz KAŽU5EDUKA
koji je bio dio nadzora i za koji se navodi da je trebalo
izdavati račune a potpisan je s tadašnjim ministrom Tomislavom
Tolulšićem, dipl. iur., a ugovori su bili identični u ovom dijelu
sa svim oStalim Ministrima i Ministricama, u kojem nedvosmisleno
stoji da se ne smiju izdavati računi jer se radi o provedbi
Kohezijske politike Europske Unije: Članak 7. — Upravljanje
projektnom imovinom Članak 8. — Ostali uvjeti
a) Korisnik će osigurati da djelatnici za čiju dodatnu edukaciju,
studijska putovanja i s tim povezane ostale troškove
specificirane kao prihvatljive u Prilogu I: Opis i proračun
Projekta, se koriste bespovratna sredstva ovoga Ugovora, neće
sudjelovati u pružanju savjetodavnih i sličnih usluga regionalnog
koordinatora na slobodnom tržištu u razdoblju od 3 godine od
dodjele bespovratnih sredstava, već će isključivo obavljati
poslove koji spadaju u opseg poslova od općeg gospodarskog
interesa;
e) Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova EU (UT) i PT2
zadržavaju pravo putem svojih službi ili angažiranjem neovisnog
revizora provoditi redoviti nadzor nad poslovanjem regionalnih
koordinatora – korisnika bespovratnih sredstava, u roku od 3
godine od dana stupanja na snagu ovoga Ugovora, kako bi se
utvrdilo koriste li se bespovratna sredstva isključivo u funkciji
obavljanja usluga od općeg gospodarskog interesa (a ne i za
tržišne aktivnosti ako ih obavljaju regionalni koordinatori).
8.2 Savjetodavna podrška za pripremu i provedbu projekata koju
Korisnik pruža u okviru aktivnosti iz Priloga I: Opis i proračun
Projekta može se pružati isključivo javnopravnim tijelima,
odnosno tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave i pravnim osoba s javnim ovlastima od interesa za
društveni i gospodarski razvoj županije. Za savjetodavnu podršku
za pripremu i provedbu projekata Korisnik ne smije se naplaćivati
nikakvu vrstu naknade primateljima podrške, piše Šegrt.
Kako dalje navodi, uz sve gore navedeno nikako se ne smije
izostaviti da je rad regionalnog koordinatora “Karla” d.o.o.
kontroliran od Nadzornog odbora, Skupštine tvrtke, Županijske
skupštine, Poreznog nadzora dvije godine ranije, Četiri Državne
revizije poslovanja Karlovačke županije koja je kontrolirala na
koji način se financiraju i vanjski proračunski korisnici,
Državne revizije poslovanja “Karla”-e d.o.o., Unutarnje vanjske
revizije plaćene po projektu KAŽU5EDUKA. I nije utvrđena niti
jedna nepravilnost
Također po ovoj temi poslani su upiti u kabinet aktualne
ministrice regionalnog razvoja Tramišak od kuda je došao jasan
odgovor da se nije smjelo naplaćivati usluge koje su se provodile
iz europskih fondova. Uz to kabinet ministrice Tramišak je
zatražio i dodatno mišljenje te je 10.03.2021. godine stigao
dopis od središnjeg ureda Porezne uprave Ministarstva financija
gdje se navodi: Stoga se iznosi primljenih bespovratnih sredstava
iz EU fondova za provedbu projekata ne uzimaju u obzir pri
izračunu praga za upis u registar obveznika PDV-a, jer se ne
smatraju naknadom za obavljenu isporuku.
Također i bivši župan Ivan Vučić napisao je i poslao na Upravni
sud izjavu u kojoj spominje da smo sve radili po zakonu bez
jasnih smjernica Porezne uprave iz Karlovca s kojima je i on
održao u to vrijeme više sastanaka.
Na istu temu sam se čuo i s bivšim direktorom razvojne agencije
Osječko-baranjske županije danas generalnim konzulom Stjepanom
Ribićem (zadnje 22.11.2021. godine) koji je imao isti problem
prije nego je otišao spozicije direktora razvojne agencije u
Milan te je probao izdati račune na način koji je tražila porezna
uprava i bili su mu odbijeni. Također sam poslao dopis s
problematikom i gospođi Ivani Maletić.
Dogodi li se ovdje da će Županija morati platiti porez jer je po
tada nedorečenom Zakonu o regionalnom razvoju morala osnovati
razvojnu agenciju te je financirati proračunskim novcem
kako bi agencija radila provedbu projekata za koju je ta ista
Država dala novac toj agenciji preko svojih Ministarstava –
Država će kazniti Državu za provedbu Europske kohezijske politike
i apsorpcije novca iz EU fondova!
I uza sve to, trenutno u Hrvatskoj još uvijek radi veći broj
razvojnih agencija osnovanih kao trgovačka društva koje njihove
županije nisu ugasile. Također na isti način u Karlovačkoj
županiji trenutno radi tvrtka koje se bavi vrlo važnom komunalnom
temom i osnovana je od županije i jedinica lokalne samouprave.
Zanimljivo je što su te činjenice napomenute tijekom nadzora
“Karle” d.o.o. – u likvidaciji no do sada su se iste činjenice
preskočile i ignorirale.
O istome su do sada obaviješteni: 3 ministra/ministrice
regionalnog razvoja zadnje (19.03.2021), zatim su održani
sastanci u MRRFEU te je konačno obaviješten i kabinet Premijera
(22.11.2021.) jer se radi o vrlo ozbiljno temi te činjenici da
Država kažnjava Županijsku tvrtku koja je osnovana po nalogu
Države te je radila po ugovorima potpisnim sa Državom (kao i
ostalih 17 razvojnih agencija koje su poslovale na isti način)
kako bi se apsorbirao EU novac za gradove i općine.
Apsurd?! Malo rečeno… ili sam ja bio toliko glup da nisam znao
izdati račun za nešto što bi bilo protuzakonito? Spreman sam
i sve dodatne dopise javno objaviti!
“Karla” d.o.o. – u likvidaciji, likvidator dr. sc. Viktor Šegrt