OPET ZAPELO?

Nikako da počnu radovi na izgradnji drugog kolosijeka pruge Karlovac – H. Leskovac! Hoće li kašnjenje HŽ skupo koštati zbog nekorištenja EU novca?

Kristina Stedul Fabac/PIXSELL

Prema svemu sudeći, izgradnja dionice Hrvatski Leskovac - Karlovac mogla bi biti novi veliki promašaj HŽ Infrastrukture kada je riječ o korištenju EU sredstava za modernizaciju željezničke mreže.

I nakon maksimalnih 42 dana od uvođenja u posao izvođača radova
na izgradnji drugog kolosijeka pruge Hrvatski Leskovac –
Karlovac, fizički radovi još službeno nisu počeli.

Naime, kako su za KAportal u
listopadu najavili iz HŽ Infrastrukture, izvođač radova
službeno uveden u posao 8. rujna, a to obuhvaća
primopredaju projektne dokumentacije, elaborata iskolčenja i
pravomoćnih građevinskih dozvola, što se evidentira upisom u
građevinski dnevnik.

Iz HŽ Infrastrukture dodali su tada kako će radovi krenuti kada
se za to stvore uvjeti jer “svu dokumentaciju i uvjete koji su
prema potpisanom ugovoru potrebni za početak radova treba
odobriti inženjer koji je ovlašten u ime naručitelja za
obavljanje poslova stručnog nadzora. Nakon odobrenja, inženjer
mora obavijestiti HŽ Infrastrukturu da je izvođač spreman za
početak radova. To se, pak, događa u periodu od 28-42 dana od
upisa u građevinski dnevnik”.

Međutim, već je tada bilo jasno da Konzorcij Strabag nije dobio
svu dokumentaciju. Naime, za radove na dionici Hrvatski Leskovac
– Karlovac potrebno je ishoditi 11 građevinskih dozvola.

– Od ukupno 11 građevinskih dozvola do sada je ishođeno sedam i u
tijeku je javni uvid prije izdavanja za još jednu dozvolu.
Očekujemo ubrzo izdavanje i preostale četiri građevinske dozvole,
potvrdili su za
Faktograf
iz HŽ Infrastrukture.

Na pitanje kada će započeti radovi na dionici pruge, ponavljaju
kako je “izvođač 8. rujna 2022. uveden u posao te dodaju kako se
“trenutno provode pripremne radnje prije fizičkog početka
radova”.

Inače, ugovor o izradi projektne dokumentacije HŽ Infrastruktura
sklopila je početkom studenog 2012. godine sa zajednicom
gospodarskih subjekata koju čine Italferr,, IRD Engineering 
i Technital. Vrijednost tog posla financiranog  EU
sredstvima (iz pretpristupnog fonda IPA) bila je 7,1 milijun
eura. Kako je posao projektiranja kasnio, njegovo je financiranje
naknadno prebačeno u kohezijski fond Operativni program
Konkurentnost i razvoj.

HŽ okrivljuje zajednicu gospodarskih subjekata

Danas HŽ infrastruktura za kašnjenje radova na dionici Hrvatski
Leskovac – Karlovac u šturom objašnjenju razloga zbog kojih
građevinske dozvole nisu osigurane na vrijeme proziva zajednicu
gospodarskih subjekata.

– Zbog nekooperativnosti Projektanta koji je iz Italije, dopuna
dokumentacije sukladno važećoj zakonskoj regulativi nije
pravovremeno odrađena, odgovorili su iz HŽ Infrastrukture.

Istodobno, HŽ Infrastruktura na svojim mrežnim stranicama navodi
kako su talijanski projektanti svoj posao odradili, odnosno
dostavili su naručene dokumente. Riječ je o studiji
izvodljivosti, analizi troškova i koristi, studiji o utjecaju na
okoliš kao i idejnom projektu s lokacijskom dozvolom, glavnom
projektu, nacrtu projektne aplikacije za sufinanciranje radova
sredstvima europskih fondova te nacrtu tehničke dokumentacije o
nabavi.

Pitanje je kako HŽ Infrastruktura do predaje projekta izvođaču
radova nije primijetila da u projektnoj dokumentaciji nedostaju
građevinske dozvole, odnosno dokumenti na osnovu kojih će kao
naručitelj posla zatražiti izdavanje građevinskih dozvola. 

Europska komisija je 2019. godine dala zeleno svjetlo za
sufinanciranje projekta Hrvatski Leskovac – Karlovac. Ako do tada
nije bila dovršena projektna dokumentacija, po nekoj logici ona
je trebala biti kompletirana do objave javnog natječaja za odabir
izvođača. Inače, projektantu je, prema odgovoru HŽ
Infrastrukture, isplaćeno 53,525 milijuna kuna. 

– Detalje ne možemo komentirati budući da pripremamo
dokumentaciju za potrebe sudskog postupka koji ćemo pokrenuti
protiv Projektanta, stoji u odgovoru koje je Faktograf dobio od
HŽ Infrastrukture.

Prema svemu sudeći, izgradnja dionice Hrvatski Leskovac –
Karlovac mogla bi biti novi veliki promašaj HŽ Infrastrukture
kada je riječ o korištenju EU sredstava za modernizaciju
željezničke mreže.

Već je poznato da će teret izgradnje dijela nizinske pruge na
relaciji Dugo Selo – Križevci pasti na teret proračuna jer su
rokovi toliko probijeni da se više ne mogu prebacivati iz jednog
u drugo proračunsko razdoblje.

Iako je Strabag sudjelovao u mnogim infrastrukturnim projektima u
Hrvatskoj, rekonstrukcija i izgradnja drugog kolosijeka na
dionici pruge Zagreb-Rijeka prvi je njihov posao na
željezničkoj mreži. Trebaju ga dovršiti u roku od 30
mjeseci nakon što se konačno steknu uvjeti za početak
radova. 

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@kaportal.hr ili putem forme Pošalji vijest