SKRIVENI RAJ NADOHVAT RUKE

STARS TRAIL PETROVA GORA

Bili smo na prvoj utrci šumama Petrove gore, pa na vrhu shvatili da ljudi tamo nisu došli zbog natjecanja: "Ne želimo samo projuriti kroz svu ovu ljepotu, ima nešto važnije"

Nastupilo je gotovo 200 trkača, svaki drugi stigao je izvan Karlovačke županije, no još više njih došlo je uživati u jesenskom danu, evo zašto ih sve više bira Petrovu goru

Otto ima 12 godina, a desetine istrčanih brdskih utrka po Zagorju, Žumberačkom gorju, Velebitu i Gorskom kotaru već su iza njega. Od jučer se može pohvaliti još jednom – Stars Trailom Petrova Gora. Iako je održana prvi puta, vjerojatno će postati tradicionalna, a sasvim sigurno će se naći u kalendarima mnogih trkača, izletnika i zaljubljenika u prirodu, pa tako i ovog malog simpatičnog Karlovčanina. Zbog svojih fizičkih predispozicija (ima četiri noge op.a.) Otto nije mogao dobiti startni broj poput ostalih trkača, ali to ne znači da i ovako van konkurencije trail nije odradio srčano od starta do cilja, a onda zaslužio odličan lovački gulaš u Lovačkom domu Muljava.

Od Petrovca do Partizanske bolnice

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Vlasnik mu je karlovački planinar Milan Beuk, koji je, kaže nam, jedno vrijeme gledao kako po brdima i planinama ljudi trče, a ne samo šetaju, pa je onda počeo i on. Odmah nakon što je udomio Otta iz azila za životinje, shvatio je da mali ima gene terijera, te mu svakodnevne gradske šetnje nisu mogle obuzdati istraživački duh, stoga su im se gušti spojili na ovakvim utrkama. Uhvatili smo ih za izjavu taman nakon što su utrčali u cilj.

- Staza je fantastična, predispozicije ovog mjesta su nevjerojatne za sve dobne skupine, od djece do aktivnih trkača i običnih šetača - izletnika, i drago mi je da se konačno netko sjetio sve to spojiti i iskoristiti - prokomentirao je u dahu Ottov vlasnik Milan Beuk, sve je od riječi do riječi potvrdio psić mahanjem repa, a onda su skupa produžili na okrijepu.

Zašto je Petrova gora sjajan izbor za ovakav događaj? Ima više razloga, a jedan je najbitniji - okupila je na jednom mjestu 200 vrhunskih trkača, rekreativce, šetače, izletnike, ljubitelje prirode i ljude željne druženja i ponudila im fantastično proveden dan u prirodi. Organizatori, dugoreška udruga DSR Footloose sa snažnom destinacijskom potporom Turističke zajednice Karlovačke županije uz domaćinstvo Lovačkog doma Muljava, isplanirao je dvije staze, kraću od 10,5 km i dužu od 16,5 km. Nisu imali težak posao, jer se one poklapaju sa šetnicama, odnosno planinarskim stazama koje su ranije markirali članovi karlovačkog Društva za planinarenje, istraživanje i očuvanje prirodoslovnih vrijednosti "Osmica", tako je kraća ruta uključivala njihovu Zelenu stazu koja je za kontrolnu točku imala vrh spomenika Vojina Bakića na Malom Petrovcu pa se preko Kraljeva groba i ostataka Pavlinskog samostana na Velikom Petrovcu spušta natrag prema LD Muljava, a duža Crvena staza uključivala je još i "krug" preko Centralne partizanske bolnice.

Pozvali HGSS-ovce i zabranili lov

Karlovačka jutarnja dva Celzijevca i dosta gusta mogla ispratile su domaće izletnike i trkače, a dočekali svakog drugog, koji su pristizali uglavnom sa zagrebačkog, ali i s riječkog područja. Na Muljavi, taman s prvim njihovim dolascima, magla se počela razilaziti, a u kotlinu navirati prve zrake sunca, najavljujući prekrasan jesenski dan.

Uskoro će započeti gužva za prijavnim stolom, a dvojac DJ-a s terase Muljave pomalo dizati atmosferu do starta utrke, dulje u 12, kraće u 13 sati. Osim šetača i trkača organizatori su imali organizirane i vođene ture s prijevozom do značajnih lokaliteta, Malog i Velikog Petrovca, odnosno do Centralne partizanske bolnice, pa je događaj imao pravi turistički odnosno edukativan karakter. Događaj je imao i snažnu humanitarnu notu, prikupljali su se dobrovoljni prilozi za liječenje Kiare Goršić, 6-godišnjakinje koja boluje od tumora na mozgu i sprema se za tešku i skupu operaciju u SAD-u. Čedomir Studen iz Kreativne udruge Ruke iz Vojnića spekao je pune dvije košare kestena kojima je počastio svakoga tko bi za malenu ubacio neki novčani prilog, bilo ih je srećom puno.

Gospođa Milica Gojsović iz Točka na svojem je štandu prezentirala domaće proizvode, pekmeze, džemove, likere, sokove od aronije, te ručne radove, ispletene i satkane u lokalnoj udruzi koja se bavi rukotvorinama. Do nje je Bernarda Vuksan, predstavnica više karlovačkih braniteljskih zadruga koje nudi njihove proizvode. Ivan Milašin, iz karlovačke Pivovare podrum, stigao je s ponudom svojeg craft piva, koju je obogatio i kuhanim pivom. Njegov štand živnuo je nakon utrke.

S razglasa dopire glas Josipa Jevtića iz Footloosa, vjerojatno najzaposlenijeg čovjeka dana. Upoznaje natjecatelje s pravilima. Ne smatra ovu stazu teškom, ali za svaki slučaj naglašava natjecateljima da imaju uključene GPS-ove na mobitelima, te podsjeća da na natjecateljskim brojevima imaju njegov broj mobitela u slučaju da se izgube ili ozljede. Uvjetovali su im pod obveznu opremu čeonu lampu i zaštitnu astro foliju. Za svaki slučaj na četiri punkta dežuraju vrijedni pripadnici HGSS-a. Nema bojazni, kaže nam Josip, da pred natjecatelje izleti neka divlja životinja, jer se trči dobro markiranim i utabanim stazama, a za svaki slučaj su dogovorili da na širem području bude zabranjen lov.

- Ovo je klasičan trail, ima makadama, šumskih staza i šumarskih vlaka, nema teških dionica, osim možda dva spusta, ali opreza nikada dosta - kaže nam Josip Jevtić.

Za start se priprema i Dijana Benko, voditeljica LD Muljava. Iako inače ne trči, želi dati svoj doprinos promociji manifestacije.

- Zadala sam si za cilj da se vratim do 21 sat - šali se Dijana.

S druge strane, dr. sc. Draženka Birkić, predavačica na Veleučilištu u Karlovcu i bivša dugogodišnja turistička djelatnica u obližnjim Top termama Topusko, ovaj će događaj iskoristiti da se, nakon pauze zbog operacije kralježnice, vrati velikoj ljubavi - trčanju.

- Da, moglo bi se reći da je ovo moja povratnička utrka, iako plasman uopće nije bitan. Drago mi je da se ovo događa baš na Petrovoj gori. Ovaj događaj je vrhunski potez, doista hvale vrijedan i zato sve čestitke organizatorima. U turizmu se događaju novi trendovi, a trend budućnosti je rekreativni turizam. Karlovačka županije nije brendirana kao Istra, Dalmacija, Slavonija, Istra ili Zagorje i još uvijek nije dovoljno prepoznatljiva po svojim osobitostima. Ona čini prirodnu geografsku cjelinu sa sisačkim područjem, osobito ovaj dio Korduna i Banije. Imamo dijamant kojega treba brusiti, a ovakve prigode su dobra stvar za tako nešto - rekla nam je dr. Draženka Birkić.

Crnogorski student i njegov film

Voditelj karlovačke Uprave Hrvatskih šuma Marin Svetić čeka odbrojavanje da isprati trkače. Smatra ovo sjajnom promocijom turizma, drago mu je što manifestacija ima humanitarni karakter za malu Kiaru, a posebno ističe što se Hrvatskim šumama pružila prilika da se otvore, odnosno na jedan drugi način predstave javnosti.

- Pogrešno je mišljenje da se bavimo samo eksploatacijom šume, mi smo i njezini čuvari, a ovakvi događaji pružaju nam priliku i da se približimo izletnicima, planinarima, sportašima i svim ljubiteljima prirode, te da pokažemo da smo i gostoljubivi domaćini - kazao nam je Marin Svetić.

Iz prikrajka sve promatraju trojica članova biciklista rekreativaca "Pedala laganini" iz Karlovca. Priznaju nam da su imali ideju i sami trčati, međutim dolazak iz Karlovca na biciklima i uspon na Petrovu goru sagorio im je priličan broj kalorija, pa su ipak odlučili u utrci sudjelovati - kao publika.

- Plan je druženje, vožnja biciklima i ručak na Muljavi, lijepo je vidjet ovako veliki broj ljudi - kažu nam Dario Matanić, Milan Štrk i Alen Katić.

Ispratili smo start obje utrke, a onda požurili na Petrovac vidjeti o kakvoj su nam kondiciji natjecatelji. Mora se reći da je forma prvih koji su dolazili bila na zavidnoj razini, ali bilo je onih koji su skoro pa doslovno ispustili dušu. Njima je okrijepa došla kao naručena podno velikog spomenika. Pogled na vrh tornja gdje ih je čekala kontrolna točka i za nas šetače bio je, onako, vrtoglav, a kako li je tek bilo njima? No, kako rekosmo, ovdje je važno lijepo provesti dan, plasman je u drugom planu. To znači da nije problem gore malo zastati i uživati u pogledu, ili pak dolje malo duže predahnuti uz domaći sok od jabuke, mandarinu i bananu. Spomenik Vojina Bakića i dalje je devastiran, međutim očišćen i pripremljen za ovu prigodu pokazuje mrvice davno izgubljenog sjaja.

Usred svega na vrhu Petrovca još se snima i dokumentarni film. Pričamo s autorom, Crnogorcem Mladenom Ivanovićem, koji je zadnje dvije godine zagrebački student dokumentarnog filma na Akademiji dramskih umjetnosti. Kroz svoj film, kaže nam Mladen, nastojat će kroz opservacijski modus prikazati današnju funkciju ovog antifašističkog spomenika kao jednog od najznačajnijih takvih u periodu od šezdesetih do osamdesetih godina prošlog stoljeća, i ne samo na području bivše države, već i čitave Europe.

- Kako će se u film uklopiti trail? - pitamo ga.

- Kao budali šamar! Ili, da se ljepše izrazim: Pala nam je sjekira u med! To jest naša poanta, sve što se danas događa na i oko spomenika, što je sadržaj raznolikiji, to je za nas bolje - govori nam sretni Mladen.

Ponosni gubitnici i nagrađeni pobjednici

Jedno društvo iz Zagreba, moramo to priznati, pokupilo je naše simpatije na vrhu. U samo nekoliko sekundi, naime, od reportera s utrke i svega što se oko nje događalo, morali smo se premetnuti u gastro-novinare. Iako sa startnim brojevima poput ostalih, oni su se na mjestu na kojem je nekada radio restoran odlučili počastiti onime što su gore istrčali u ruksacima - domaću kobasicu, kozji sir s paprikom, odličnu žesticu i još malo slatkoga. Mirjana, Anita, Kristina i Andrija i inače trče i idu na izlete, iza Mirjane je i putovanje u Nepal, no njihova filozofija kaže da nekada treba i stati, jer "osvajanje vrhova nije cilj već opcija, cilj je spustiti se dolje sigurno".

- Ova utrka traje - koliko, dva, tri sata? A pogledaj prirode oko nas, pogledaj to lišće, ta brda i te boje. Ne želimo samo projuriti kroz tu ljepotu, već u njoj malo i zastati - govori vesela družina. Malo će obnoviti energiju domaćim delicijama, ojačati duh glazbom koja im svira u pozadini, a onda, kao i obično, ponosno utrčati u cilj na Muljavi, kao posljednji na utrci.

Tko su bili pobjednici nije važno za dojmove s Petrove gore, no ne bi bilo lijepo ne spomenuti ih zbog uloženog truda. Dakle, u konkurenciji dama na kraćoj stazi: 1. Mirjana Kolar, 2. Dina Kuiš, 3. Martina Radman; na dužoj stazi: 1. Danijela Horvat, 2. Gabrijela Šalković, 3. Maja Matijašić. U konkurenciji muškaraca na kraćoj stazi: 1. Kristijan Hađur, 2. Mladen Sinkić, 3. Marijan Cindrić, te na dužoj stazi: 1. Mario Galinac, 2. Ivan Malović 3. Dubravko Malašić. Nagrađeni su medaljama i aplauzom svih sudionika.

Županica Karlovačke županije Martina Furdek Hajdin, koja inače trči, ovu je utrku preskočila, ali ne i šetnju šumom te berbu kestena. Bila je vrlo zadovoljna doživljenim.

- Petrova gora je samo jedna od prekrasnih lokacija koje imamo na području Karlovačke županije, a koje želimo oživjeti. Ovdje su uređene šumske staze preko EU projekta, a sada ih želimo promovirati kroz sport, rekreaciju i zabavu. Posebno mi je drago što u ovom slučaju događaj ima i humanitarni karakter. Želimo da ovo bude jedna nova manifestacija koja će upotpuniti događanja u jesenskom periodu, koja za sobom nosi turističku komponentu, onu gospodarsku. Prije toga smo slično promovirali Dugu Resu, Mrežnicu i jahački sport manifestacijom "Walk & Ride", a nakon Petrove gore, budući je pred nama vrijeme Martinja, selimo na ozaljsko vinogorje gdje ćemo manfiestacijom "Wine & Walk" promovirati zapadni dio naše županije - rekla je županica Martina Furdek Hajdin.

Medo u krigli

Direktor Turističke zajednice Karlovačke županije Željko Fanjak kaže da je "Petrova Gora Stars Trail" mnogo više od "traila".

- Mi nekako pratimo krivulju dolazaka kao i jadranske regije kada su turistička kretanja u pitanju, no Karlovačka županija ima sve predispozicije da se turizam odvija tijekom cijele godine. Lovački doma Muljava je prepun gostiju u ljetnim mjesecima kao i Petrova gora izletnika, a na ovaj način smo htjeli pokazati koliko je to lijepa lokacija i ostatak godine, i to prvim ovakvim spojem sportsko-rekreacijskog trčanja, izletničkih šetnji i vođenim obilascima znamenitosti. Ovo izletište postaje sve prepoznatljivije, dokazuje to veliki broj gostiju van Karlovačke županije koji je stigao danas - rekao je Željko Fanjak.

Dođite na Petrovu goru: Trčali li vi, hodali ili samo ljenčarili na jesenskom suncu gulaš u "Muljavi" jednako će vam dobro sjesti, a jedini medvjed kojega ćete sresti bit će onaj točen u krigli - od Pivovare Medvedgrad.