GOST KOMENTATOR

GOST KOMENTATOR

Piše Dragan Draženović: Ne dozvolimo da život pobijedi umjetnost i umjetnika

Piše Dragan Draženović: Ne dozvolimo da život pobijedi umjetnost i umjetnika
Privatni album

I kao što to obično biva, kad se svjetla ugase, kada nakon zdravica i čestitki svane novi, jesenjom maglom obavijen dobro nam poznati karlovački dan, što ostaje od te pompe?

Prije nešto više od dva mjeseca, u moj život ušao je akademski slikar Alfred Freddy Krupa, taj antipod neslobodi i uznemireni kreativac koji mi je odmah pri našem prvom susretu energično i bez okolišanja dao do znanja da će ovogodišnja humanitarna likovna kolonije biti sve samo ne ubitačno dosadna. Nismo se poznavali od ranije, putevi su nam se nekako povezali, kako to obično biva, sasvim slučajno. Naime, za vrijeme trajanja ovogodišnje likovne kolonije GD Crvenog križa Karlovac na Viru dijelili smo istu sobu.

Kao zaljubljeniku i površnom poznavatelju slikarstva virsko sunce , hladovina čempresa i toplo more široko je otvorilo mogućnost da mi akademski obrazovan likovnjak otkrije tajne zanata i proširi likovne horizonte. Premda sam već ranije imao prilike upoznati se s manjim djelom Krupinog opusa netremice sam ga slušao dok mi je pričao o svom slikarstvu, tehnikama, motivima, novim likovnim mogućnostima a nisam ga prekidao ni kada smo opušteno kao da se poznajemo godinama razgovarali o nekim nama bliskim ali prizemnijim životnim stvarima. Razgovarajući o potonjima prvi utisak je bio da pred sobom imam jednog ogorčenog čovjeka, ličnost koja je u sebi već odnjegovala i do rafirmana dovela jedno latentno ogorčenje na okolinu.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Nisam mu upadao u riječ i protuslovio iz razloga stog što smo o svemu imali isto mišljenje i stavove već zato što me osvojio načinom na koji iznosi svoje poglede u tumačenje ovozemaljskih ljudskih postupaka, naime, promatrajući ga stekao sam dojam da na isti način kao što priča radi i svoje slike. Radio je to na način uznemirenog, zabrinutog, ali nadasve slobodoumnog čovjeka, služeći se rukama široko dignutim u zrak koje je ubrzo oštrim pokretima spuštao, i tako svaki put kada je iznosio vlastitu prosudbu o nečem do čega mu je bilo stalo da uvjeri sugovornika.

Naravno da tri dana nije dovoljno da se otvore sve teme, obećali smo da ćemo nastaviti započeto kad se vratimo u naš grad. Između ostalog i zato što je jedna ovozemaljska tema ostala je nedorečena, tek naznačena, u skicama i želji da se stanje stvari u vezi nje promjeni premda smo obojica bili svjesni da ljudi snuju a bogovi odlučuju.

Nakon povratka u Karlovac dojmovi s Vira još se nisu ni slegli a ime Freddyija Krupe sve se učestalije počelo pojavljivati na portalima, čak ga je i facebook prepoznao i označio kao autora u usponu, ne slučajno, njegovih slika bilo je u rujnu ove godine po čitavom svijetu od Norveške, Brazila, SAD. S dva svoja rada bio je predstavljen u poznatoj londonskoj Boomer Gallery Tower Bridge na skupnoj izložbi „What is Art“- 6th Edition, potrebno je istaknuti da je ovo bilo treće Krupino izlaganje u Londonu. Odmah potom izlagao je na izložbi Equilibrium“ u galeriji Artly Mix u Sao Paolu, Brazil. Za umjetnika Krupu rujan je bio više nego plodan, zaključio ga je s još jednom žiriranom izložbom 'Nereprezentativno i nestvarno' koju je organizirala Gallery four procent, ni više ni manje nego u New Yorku.

Neupućeni, da ne upotrijebim neku težu riječ, mogli bi kazati da je to bila samo slučajnost, i možda bi bili u pravu kada iza A.F.Krupe ne bi stajao ozbiljan, mukotrpan, intenzivan i predani rad na traženju vlastitog i prepoznatljivog umjetničkog izričaja u suvremenoj likovnoj umjetnosti.

Međunarodna priznanja postavljaju njegov rad u širi kontekst, posebice stoga jer su stizala od međusobno nepovezanih internacionalnih stručnih žirija koji su prilikom svoje procjene maksimalno objektivni i nepristrani. Tu slučajnosti nije bilo mjesta jer je on svoju prvu lekciju dobio od svog djeda imenjaka, prof. Alfreda starijeg (Alfred Josepha Krupe ,1915. – 1989.), šleskog Poljaka, diplomanta Akademije likovnih umjetnosti u Krakovu koji će nakon dolaska u Karlovac 1946.godine postati jedan od najcjenjenijih umjetnika u gradu.

Iako je, sasvim logično, na početku karijere još koračao djedovim stopama, slikajući milozvučnu simfoniju pejzaža u formi akvarela, posebno na obalama četiriju rijeka rodnog Karlovca, prst sudbine usmjerio je Freddija uslijed dramatičnih životnih okolnosti u sasvim drugi umjetnički smjer i drugačiju autentičnu likovnu poetiku.

Nakon diplome 1995. godine na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, Freddy 1998-99. nastavlja specijalizaciju u Japanu, kao prvi hrvatski slikar umjetnik-stipendist japanske vlade. I tu se izravno susreće s Hakubyou monokromnim slikanjem tušem i kistom na dudovom/rižinom papiru, bliskim japanskoj monumentalnoj kaligrafiji, a to će iskustvo, ali doista s regresivnim zakašnjenjem, biti presudno u njegovu umjetničkom oblikovanju: u pronalasku autentična osobna sinteza u pristupu Dalekom istoku i tradicionalnom zapadu, koja ga je 2018. prema riječima našeg poznatog povjesničara umjetnosti dovela, kao jedinog ne azijskog pojedinca, među 10 najboljih modernih slikara tušem.

Pametnome dosta.

I onda nakon sublimacije uspjeha i međunarodnog priznanja, nakon što je svojim ilustracijama uredio posebno izdanje Društva hrvatskih književnika kapitalnu knjigu „Suvremeni hrvatski -Nova antologija“, nakon što mu je povodom 444. rođendana grada dodijeljena Nagrada Gada Karlovca za životno djelo, nakon što se odazvao pozivu i sudjelovao na ovogodišnjoj humanitarnoj likovnoj koloniji u organizaciji Gradskog društva Crvenog križa Karlovac, nakon što njemački Opći leksikon umjetnika navodi da se Krupa smatra vodećim predstavnikom modernog europskog slikarstva tušem nikoga, tko poznaje njegovo stvaralaštvo i umjetnički opus nije iznenadila vijest da je taj naš sugrađanin, taj dramatičan, zanimljiv i nepredvidiv umjetnik iz ruku Predsjednika RH Zorana Milanovića primio najviše državno odlikovanje za kulturu Red Danice hrvatske s likom Marka Marulića.

Odlikovanje mu je uručeno, ne slučajno, ne iz puke pristojnosti i samilosti, već iz razloga postojanja korpusa mjerljivih rezultata; što predano radi, što daje sve od sebe da bi grad i njegove rijeke ovjekovječio za sve nas ali i one koji tek dolaze, uručeno mu je iz razloga što je takvim pristupom dao izniman doprinos ne samo široj lokalnoj zajednici već i promociji hrvatske likovne umjetnosti u inozemstvu.

I kao što to obično biva, kad se svjetla ugase, kada nakon zdravica i čestitki svane novi, jesenjom maglom obavijen dobro nam poznati karlovački dan, što ostaje od te pompe?

Naravno, osim unutarnjeg osobnog zadovoljstva, ne ostaje ništa drugo do krenuti dalje za novim likovnim ostvarenjima. Znamo li mi stanovnici ovoga grada, koji smo bili silno ponosni u trenutku uručivanje odlikovanja, kako? A.F.Krupa i gdje? uopće stvara sva ta svoja silna djela, kako uopće preživljava i napreduje kao umjetnik, koje sve poslove mora raditi da bi održao svakodnevnu egzistenciju?.

Uvjeren sam da ih stvara s gorčinom, s dubinskim nespokojem u sebi, sa strahom što će biti sutra s njim i njegovom porodicom jer već više od 13 godina živi kao podstanar u iznajmljenom stanu, u stanu koji mu je ujedno njegov „atelje“ i jedini prosto gdje uopće može stvarati, gdje može sebe izraziti kao umjetnika. Na hodniku tj. Na stubištu ispred ulaza u stan, na kuhinjskom stolu, n bračnom krevetu ili štafelaju za koji ima mjesta tek svi ukućani odu na počinak. Mislim da je to jednako ponižavajuće i duboko uvredljivo za svakog umjetnika, a A.F. Krupa u svakom smislu te riječi to jest.

Tamo na Viru ispričao mi je svoju priču, svoju verziju, kako je došlo do toga pada u sudbinu, životnog pada cijela jedna obitelji koja je nakon desetogodišnje sudske trakavice 2010 izbačena iz svog stana Domobranskoj ulici broj 8 u kojem su proveli pola stoljeća i na koncu ostali bez krova nad glavom. Pričajući mi tu priču uznemirio me je i potresao, i štošta izrekao o samome sebi. Shvatio sam da njegova borba za stan nije samo pitanje egzistencije već da je to naprosto pitanje ljudskog dostojanstva i da su njegove slike ustvari jedan emocionalni i životni manifest koji predočuje nama, običnim smrtnicima, tematizirajući riječne pejzaže Karlovca i okolice tehnikom nerazvodnjenog gustog crnog tuša. Slika na isti onaj način kako sam ga doživio slušajući ga na Viru, svojim dinamičnim, napetim, gotovo nervoznim pokretima kista. Kad promatrate njegove slike nalazite se u privilegiranom položaju koji vam omogućuje da u njima vidite umjetnost i život u jednoj priči.

Za sada život Krupu i njegovu obitelj nije štedio zato su mu i pokreti ruku bilo da crta ili priča široki, iscrtani u jednom potezu kista, oni tvrde da cijeli postupak nezakonit, prozivaju suce za korupciju i kriminal a o njihovom slučaju upoznate su i domaće i europske pravne institucije. Uzalud, nekoliko generacija obitelji Krupa je izbačeno na cestu u jednom trenu, a Freddy je s obitelji i dalje podstanar, u više navrata obraćao se odgovornim u Gradu, pisao i predlagao rješenja, međutim, sve do dana današnjeg otpisao mu nije nitko. Doduše, tinjala je neka nada u proljeće, kako mi je razočaran rekao, nakon razgovora u Uredu gradonačelnika ali osim iskazanog razumijevanja da bi se za obitelj Krupa našla stambena nekretnina nije se dogodio pomak. Tako stoje stvari.

Kao legalisti ne pada mi ni na kraj pameti, i Krupinim riječima usprkos, osporiti odluku suda i ustvrditi da deložacija nije bila zakonita. Ne, to ne tvrdim, ali kao građani moramo se zapitati: bismo li mi sami, da nismo u položaju promatrača nego da smo podložni odukama koje se donose, bili zadovoljni tom odlukom? Pri tom ne mislim na to, bismo li bili zadovoljni ishodom koju neka odluka ima na nas osobno, nego – jesmo li uvjereni da je ona i legitimna – a ne samo legalna.

Stoga apeliram, ne dozvolimo da život pobijedi umjetnost i umjetnika, ne dozvolimo da A. F. Krupa, taj čuvar karlovačkog slikarstva i njegovih veduta koje svakodnevno neumorno iscrtava, završi poražen , ojađen i zatvoren u sebe zbog svojih propusta, ali i zbog morbidne neodgovornosti onih koji odlučuju. Svjestan sam da u gradu žive obitelji koje su možda i u težoj situaciji, uostalom, ni u inozemstvu se umjetnike ne tetoši perom po turu: dok ne uspiješ prisiljen si boriti se za svoju egzistenciju, ali ako je netko zaslužan građanin, pitanje je da li baš mora klečati ili puzati pred svima nama da dobije pravo na najam gradskog stana.

Mudri i prosvjećeni ljudi koji vode kulturu našega grada morali bi biti svjesni da u Karlovcu živi i radi umjetnik koji po svom profilu kvaliteti umjetničkog izričaja već predodređen da može biti priznat u London NY, ili Beču i za A.F. Krupu, koji se nalazi u punoj stvaralačkoj snazi već formiranog i zrelog slikara, te učine dodatni napor da mu u njegovom rodnom gradu iznađu adekvatan trajni prostor za život i rad.

Izdvojeno


Reci što misliš!